Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Orzeczenie sądu zmienia losy umowy Microsoftu z Activision o wartości 75 miliardów dolarów

Orzeczenie sądu zmienia losy umowy Microsoftu z Activision o wartości 75 miliardów dolarów

Uzyskaj bezpłatne aktualizacje Microsoft Corp

Oszałamiające zwycięstwo Microsoftu na sali sądowej nad amerykańskimi organami regulacyjnymi, które próbowały zablokować jego przejęcie producenta gier wideo Activision Blizzard, właśnie ożywiło perspektywy transakcji o wartości 75 miliardów dolarów, która zaledwie kilka tygodni temu wielu na Wall Street uważała za ostatnią.

Wtorkowe orzeczenie oznacza dramatyczny zwrot w pierwszym starciu firmy z amerykańskimi organami antymonopolowymi od czasu, gdy pod koniec lat 90. dążyła ona do rozbicia firmy. A zachęcając do ustępstw ze strony brytyjskich organów regulacyjnych, wydaje się również, że osłabia to najgłośniejszy sprzeciw wobec umowy, która może zmienić światowy przemysł gier wideo, który PwC spodziewa się w tym roku przynieść 227 miliardów dolarów przychodów.

Sędzia sądu federalnego w San Francisco odrzucił wniosek Federalnej Komisji Handlu o wydanie nakazu uniemożliwiającego zamknięcie transakcji.

W ciągu niecałej godziny brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków, jedyna agencja na świecie, która oficjalnie zablokowała transakcję, wycofał się, mówiąc, że zgodził się z firmami na opóźnienie batalii prawnej w sprawie swojej decyzji. . Poprosił Microsoft i Activision o nowe ustępstwa w celu spełnienia jego obaw po tym, jak odrzucił to, co przedstawiły w kwietniu, i wskazał, że sprzeciwia się któremukolwiek z tych środków zaradczych.

Według kilku analityków i inwestorów dramatyczne odwrócenie może wstrząsnąć branżą gier i być może nie tylko, jeśli niepowodzenie FTC skłoni regulatora do ponownego przemyślenia swojego niedawnego interwencjonistycznego stanowiska. Wskazując, że podobne umowy dotyczące gier są mniej uciążliwe, Josh Chapman, amerykański inwestor venture capital, którego firma Konvoy wspiera start-upy z branży gier i czerpie korzyści z większej liczby transakcji, powiedział: „To jest ogromne dla branży gier”.

READ  Gra wideo Square Enix AI jest rozrywana na strzępy

Akcje Electronic Arts i Take-Two Interactive wzrosły we wtorek o prawie 5 procent.

Eksperci z branży gier przewidzieli również, że jeśli transakcja zostanie sfinalizowana, utoruje to drogę do skoordynowanej próby stworzenia przez Microsoft nowego biznesu w „grach w chmurze” lub strumieniowym przesyłaniu gier online, z potencjalnie tak dużym wpływem jak Netflix w telewizji i filmy.

Dyrektor generalny Microsoftu Satya Nadella i dyrektor generalny Activision Bobby Kotick wyjaśnili podczas pięciodniowego przesłuchania w San Francisco, że nie są zainteresowani podwojeniem rynku konsoli do gier, ponieważ Microsoft zajmuje trzecie miejsce po Sony i Nintendo. Zamiast tego skupiają się na większym biznesie gier mobilnych — w którym dominują sklepy z aplikacjami prowadzone przez Apple i Google — a także na wschodzącym rynku strumieniowego przesyłania gier online.

Dyrektor generalny Activision, Bobby Kotick, jasno dał do zrozumienia, że ​​koncentruje się na grach mobilnych i streamingu © Getty Images

10-procentowy skok ceny akcji Activision we wtorek do 90,99 USD stawia ją w granicach 5 procent całkowitej podaży gotówki Microsoftu, co sugeruje, że większość inwestorów uważa, że ​​transakcja jest teraz prawie pewna.

Jednak komentarze regulatorów ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii pozostawiły otwarte pytanie, czy nadal będą naciskać na firmy w celu uzyskania ważnych ustępstw.

FTC ma czas do piątku na złożenie odwołania i nie skomentowała jeszcze, w jaki sposób orzeczenie wpłynie na skargę, którą po raz pierwszy złożyła w swoim sądzie wewnętrznym, który ma się rozpocząć 2 sierpnia.

Regulator wcześniej wycofał swoje wyzwania po podobnych porażkach w sądach federalnych, ale powiedział we wtorek, że „będzie kontynuować naszą walkę o utrzymanie konkurencji i ochronę konsumentów”.

W międzyczasie Chapman powiedział, że wezwanie FCA wydaje się być „listkiem figowym”, aby utrzymać wrażenie, że nadal może wymusić znaczące ustępstwa. Bruksela uzyskała już znaczną koncesję od Microsoftu, który zgodził się udzielać licencji na dowolne gry w chmurze konkurencyjnym platformom przez 10 lat. Powiedział, że po niepowodzeniu w USA, które pozostawiło CMA jako jedyną agencję sprzeciwiającą się umowie, brytyjskie organy regulacyjne miałyby teraz silną motywację do zaakceptowania czegoś podobnego.

Jednak sprawy mogą nie być takie proste. Joost Rietveld, były dyrektor branży gier, a obecnie pracownik naukowy w University College London, powiedział, że Microsoft zaoferował już CMA takie same warunki, jakie zaakceptowała Bruksela, sugerując, że będzie musiał wymyślić coś więcej, aby zyskać poparcie regulatora.

Dodał, że może to obejmować obietnicę licencjonowania większej liczby swoich gier innym usługom przesyłania strumieniowego lub negocjowanie licencji z różnymi rodzajami konkurentów w chmurze. Według Rietvelda może to stanowić wyzwanie, ponieważ jednym z niewielu konkurentów w pełnoprawnej usłudze przesyłania strumieniowego jest Luna firmy Amazon, co może zmusić Microsoft do próby zawarcia umowy z jednym z największych rywali w branży technologicznej.

Bez wyraźnych nowych ustępstw ze strony firm niektórzy inwestorzy ostrzegają, że CMA może nadal próbować zmusić Microsoft do wycofania części działalności Activision. „W naszym świecie jest to ogromny i bezprecedensowy rozwój”, powiedział jeden z inwestorów dużego funduszu hedgingowego, wskazując, że organy regulacyjne będą nadal naciskać na ważne ustępstwa. Jednak Microsoft sprzeciwił się rozdawaniu jakiejkolwiek części działalności Activision.

Synergia [of the deal] to szerokość i głębokość portfolio Activision. [Microsoft] — powiedział Rietveld.

Kolejnym czynnikiem komplikującym jest wyścig firm o zamknięcie transakcji przed 18 lipca, terminem ustalonym 18 miesięcy temu. Activision powiedział, że zdecydowanie popiera pierwotną umowę, a Kotick powiedział we wtorek, że jego firma jest gotowa do „współpracy z brytyjskimi organami regulacyjnymi… aby nasza fuzja mogła zostać szybko zamknięta”.

Jednak eksperci ds. Transakcji zauważyli, że jeśli przejęcie nie zostanie sfinalizowane do przyszłego wtorku, zarząd twórcy gier będzie w stanie zażądać pewnego rodzaju środka finansowego w celu przedłużenia go do czasu zakończenia zatwierdzenia przez organy regulacyjne, co może skomplikować proces.

Silny sygnał z giełdy we wtorek wskazuje, że inwestorzy uważają, że pierwotna transakcja została sfinalizowana. Tymczasem w branży gier porażka Federalnej Komisji Handlu dała początek przewidywaniom nowej ery.

„To bardzo przypomina przesyłanie strumieniowe telewizji i strumieniowanie filmów” – powiedziała Sarah Hindlian-Poehler, szefowa badań technologicznych w Macquarie. „Najpierw pojawia się Netflix i wszyscy panikują. Potem pojawiają się zupełnie nowe ekosystemy”, gdy wielcy konkurenci wymyślają własne usługi przesyłania strumieniowego.

Dotychczasowy powolny postęp w grach w chmurze, w tym decyzja Google o zamknięciu ambitnej usługi gier w chmurze Stadia na początku tego roku, pozostawił poważne pytania, czy konsumenci zwrócą się do przesyłania strumieniowego. Ale jeśli Microsoft dotrzyma obietnic, reszta branży gier może wkrótce poważnie potraktować zupełnie nowy sposób prowadzenia działalności.