Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

FIDE może odrzucić rosyjskie firmy, ponieważ mamy zróżnicowaną bazę sponsorów: General Manager Sutovsky

FIDE może odrzucić rosyjskie firmy, ponieważ mamy zróżnicowaną bazę sponsorów: General Manager Sutovsky

Dyrektor Generalny Międzynarodowej Federacji Szachowej (FIDE) Emil Sotovsky jest również przewodniczącym jej Globalnego Komitetu Strategii. W rozmowie z The Indian Express wielki izraelski guru mówił o decyzji zarządu FIDE o zerwaniu wszystkich umów sponsoringowych z białoruskimi i rosyjskimi firmami państwowymi oraz o tym, dlaczego FIDE jest dziś inna, zarówno pod względem zestawu sponsorów, jak i zwiększony zasięg gry. fragmenty.

Zarząd FIDE m.in. zerwał stosunki z rosyjskimi firmami państwowymi. Czy mówisz, że FIDE jest mniej uzależniona od funduszy od rosyjskich firm, jak to miało miejsce w przeszłości?

FIDE zasadniczo rozszerzyła swoją działalność. Jesteśmy teraz dobrze zdywersyfikowani i to pomogło. Współpracujemy ze wszystkimi głównymi federacjami szachowymi i sponsorami z całego świata. Wcześniej FIDE opierała się na bardzo wąskim kręgu państw, przede wszystkim Rosji, ale było też kilka innych krajów.

Dzięki tej współpracy z wieloma krajami udało nam się uratować wiele wydarzeń.

Podobnie jak w przypadku letniej Olimpiady Szachowej, która została usunięta z Moskwy – a mamy wiele krajów chętnych do jej zorganizowania – a wśród nich są Indie. Albo ostatnie Mistrzostwa Świata w Szachach Szybkich i Blitzach, które odbyły się w Polsce po tym, jak ograniczenia Covid zmusiły go do przeniesienia z miejsca pochodzenia (Kazachstan). Polska jest poważnym krytykiem rządu rosyjskiego. Oczywiście FIDE bardzo sympatyzuje z Ukraińcami, a ich ludność cywilna bardzo ucierpiała – i dlatego trzeba było podjąć decyzje.

FIDE rozwiązało kontrakt z rosyjskim gigantem energetycznym Gazpromem. W jakim stopniu wpływa to na fundusze, którymi dysponuje FIDE?

Będzie to miało na nas wpływ, ponieważ jest to ogromne źródło dochodu dla FIDE. Ale to, jak powiedział, nie miałoby żadnego wpływu na życie ani śmierć. Powiedziałbym, że przychody z rosyjskich firm oszacowano na 20-25% naszych łącznych przychodów ze sponsoringu i nadawania w 2022 roku. Jeśli porównamy np. do 2019 roku, było to znacznie wyższe niż 50%. Przed rokiem 2019 dochód FIDE pochodził w dużej mierze z dwóch rzeczy; Rosyjskie firmy i opłaty FIDE pobierane przez graczy, stowarzyszenia i wydarzenia. Kiedy przyjechaliśmy (po wyborach w 2018 r.), jedną z obietnic FIDE było obniżenie lub zniesienie opłaty. Dziś całkowita opłata FIDE od graczy i stowarzyszeń została zmniejszona o 80 procent. Wielcy gracze w ogóle nie płacą; Gracze z krajów rozwijających się w ogóle nie płacą. Opłaty dla graczy tytułowych są niższe. Innym przykładem jest sposób, w jaki współcześnie finansowane są konkursy młodzieżowe. Wcześniej FIDE zarabiała na zawodach młodzieżowych, ale teraz wydajemy pieniądze na rozwój szachów na całym świecie.

READ  Tom Polska: Bezlitosny Grind

Najbardziej utalentowane dzieci z całego świata uczą się bezpłatnie przez cały rok pod okiem najlepszych trenerów w ramach Akademii Szachowej FIDE.

Konkursy na wysokim poziomie przyniosły ogromny wzrost nagród pieniężnych – nie tylko istniejące wydarzenia odnotowały wzrost, ale stworzyliśmy nowe. Ponad dwukrotnie podnieśliśmy również nagrodę pieniężną w szachach kobiet.

Łączna nagroda pieniężna mistrzostw świata wzrosła z 1 miliona do 2 milionów euro, mistrzostw świata kobiet z 200 tysięcy do 500 tysięcy euro. Prawie cały ten wzrost był możliwy dzięki nowym umowom i sponsoringom – głównie z krajów zachodnich, ale także mamy niezwykle owocną współpracę z Dubai Expo 2020 oraz mniejsze, ale ważne umowy z OCP (Maroko) i Shenzhen (Chiny).

Kiedy FIDE zdała sobie sprawę, że nadmiernie polega na przedsiębiorstwach państwowych?

Kiedy dołączyłem do zespołu prezydenta-elekta Arkadego Dworkowicza (w 2018 r.), powiedziałem, że powinniśmy dążyć do dywersyfikacji. To była jedna z pierwszych obietnic. Pierwsze spotkanie nowo wybranego Zarządu FIDE odbyło się w Londynie i było jasne, że FIDE powinna zrobić duży krok od skupienia się na małej liście krajów i sponsorów. Nie chodzi o to, że nie doceniamy poprzednich pieniędzy, które poszły na szachy. Jesteśmy wdzięczni firmom, które przez lata wspierały szachy – ale było jasne, że aby być prawdziwie globalnym, FIDE musi się rozwijać i dywersyfikować.
Trudno podać dokładną liczbę powiązań sponsorskich z prywatnymi firmami, ponieważ jest tak wiele projektów, w tym małych. Ale bezpiecznie byłoby powiedzieć, że ponad 20.

Współpracowaliśmy ze sponsorami z nowo powstających dziedzin, takich jak Coinbase, amerykańska platforma kryptograficzna i tradycyjna platforma, taka jak francuska firma naftowo-gazowa Total. Mieliśmy trzy projekty z Coca Cola Europe i dwuletni kontrakt z laboratoriami budowlanymi notowanymi na NASDAQ. Dywersyfikacja naszej bazy sponsorów pomogła nam znaleźć się w sytuacji, w której możemy odrzucić objęte sankcjami firmy rosyjskie. Ma to wpływ na nasz budżet, ale uważamy, że jest to ruch poprawny moralnie.

READ  Amanda Anisimova wybija złoto olimpijskie; Naomi Osaka następny

Kiedy musiałeś zdywersyfikować się w poszukiwaniu nowych sponsorów, jak zacząłeś?

FIDE nie miała działu marketingu, a FIDE nie przygotowała żadnej prezentacji ani prezentacji przed 2018 rokiem. Kiedy przyszedł nasz zespół, stałem się odpowiedzialny za marketing i sponsoring. Pierwszą rzeczą, którą zleciliśmy, było przeprowadzenie ankiet wśród ogółu społeczeństwa i ogólnej społeczności szachowej. Przyjrzeliśmy się krajom, w których szachy były już popularne i gdzie jest potencjał. Grupy wiekowe, płeć, dochód itp.

I oczywiście zaczęliśmy rozmawiać z ludźmi. Dzięki temu nasi partnerzy wiedzieli, że FIDE jest niezawodna. Mamy wizję. Nie powiedziałbym, że dokonaliśmy rewolucji, ale to wyraźnie zrobiło ogromną różnicę. Podczas pandemii coraz więcej osób zaczęło śledzić grę, a następnie wymagane stały się prawa do przesyłania strumieniowego. Dziś mamy kontrakty z Chess.com i Chess24.com (o wartości ponad 7 mln euro), wieloletnią umowę z norweskim NRK, a także udało nam się zawrzeć umowę z NBC Sport na Mistrzostwa Świata w Dubaju i na w tym samym czasie mieliśmy umowę z Match TV w Rosji.

Jako dyrektor generalny FIDE martwisz się reperkusjami ze strony Rosji, potęgi z długą tradycją w szachach, w przyszłości? Obecny szef FIDE Arkady Dworkowicz jest byłym wicepremierem Rosji?

Myślę, że bardzo jasno określiliśmy sytuację (rosyjska inwazja na Ukrainę), a podjęte przez nas działania były obiektywne. Nie sądzę, aby którykolwiek z krytyków Dworkowicza mógł wymyślić choćby jeden przypadek, w którym był on niesprawiedliwie prorosyjski przez ostatnie 3,5 roku. Dworkowicz był przewodniczącym (Lokalny Komitet Organizacyjny) Mistrzostw Świata FIFA, które odbyły się w Rosji. Ma duże doświadczenie jako menedżer – i faktycznie można porównać FIDE dzisiaj do tego, które było w 2018 roku. Budżet wzrósł o 300%-400%. Tylko jedna liczba: budżet FIDE na wsparcie rozwoju szachów i powiązanych programów społecznych i edukacyjnych wynosi 2 miliony euro w 2022 roku. Całkowity budżet FIDE przed 2019 rokiem wynosił 2,5 miliona euro.

READ  Harmonogram Mistrzostw Świata 2022: daty w Katarze, mecze grupowe, codzienne godziny rozpoczęcia meczów jako bilet rezerwacji do Australii

Rozumiem, że niektórzy będą mieć negatywne uczucia tylko dlatego, że jest on obywatelem rosyjskim i pełni funkcję szefa FIDE. Ale FIDE udowodniło – na długo przed wybuchem wojny na Ukrainie, że jesteśmy teraz wystarczająco duzi i silni, by nie polegać na polityce jednego kraju. Rada FIDE ma członków z całego świata. I oczywiście, gdyby szef FIDE kiedykolwiek próbował budować FIDE w sposób prorosyjski, wiedziałby o tym – zwłaszcza teraz, kiedy wiele osób gra w tę kartę. Ale rzeczywistość jest inna. I mocno wierzę, że nie można zakazać każdego Rosjanina tylko dlatego, że jest Rosjaninem.

Świat szachów jest bardzo bliski sercu Dvorkovica, a także członkom Zarządu FIDE i Rady Dyrektorów, i będziemy nadal dostarczać go pomimo wszelkich wyzwań.