Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Czy po dekadzie katastrofalnej premiery Mapy Apple są w końcu dobre?  |  mapy

Czy po dekadzie katastrofalnej premiery Mapy Apple są w końcu dobre? | mapy

IW październiku 2022 r. władze Nowego Jorku odsłoniły nową ścieżkę rowerową na Schermerhorn Boulevard, jednej z najniebezpieczniejszych i najbardziej ruchliwych ulic w centrum Brooklynu, której zawsze unikałam na rowerze. O ile nie jestem religijnym czytelnikiem komunikatów prasowych Departamentu Transportu (nie jestem), nie miałbym możliwości wiedzieć, że szlak istnieje – z wyjątkiem tego samego ranka Apple Maps wysłało mnie na nową ścieżkę rowerową Schermerhorn, zamiast pędząc w dół Dean Street. Kiedy wracałem, miejsce było zajęte przez rowerzystów.

Aby Apple wiedział, że linia jest otwarta, musiałby uzyskać aktualizacje od administracji Adamsa, a także potencjalnie od setek innych władz miejskich na całym świecie. Jak firma to zniosła? I nie chodzi tylko o jazdę na rowerze: wie również, gdzie są drzewa w Central Parku, kiedy nadjeżdża autobus i czy bar nurkowy przyjmuje płatności zbliżeniowe, czy tylko gotówką.

„To ogromny wysiłek”, mówi Eddie Cue, starszy wiceprezes Apple ds. Usług odpowiedzialny za Mapy wraz z usługami takimi jak iCloud, Apple TV + i Apple Music. „Mówisz coś, jakbyśmy zamierzali wprowadzić jazdę na rowerze – jak wielka sprawa? Cóż, jeśli chcesz to zrobić naprawdę dobrze, okazuje się, że to wielka sprawa. Ponieważ masz ścieżki rowerowe, nie chcesz aby postawić ludzi w trudniejszej sytuacji, więc pozwólmy im wybrać”. Trzymanie się z dala od ruchliwych dróg. Stworzenie wspaniałej mapy rowerowej wymaga więc wiele wysiłku i szczegółów.

Wyświetlanie Apple Maps może zaskoczyć ludzi, którzy pamiętają jego katastrofalną premierę w 2012 roku, którą The Guardian nazwał „pierwszą poważną porażką firmy od lat”. Użytkownicy byli więcej niż wściekli – gubili się, czasem poważnie. W Australii policja musiała ratować turystów przed ogromem Park Narodowy Murray Sunset, po tym, jak mapy umieściły Mildurę w niewłaściwym miejscu o ponad 40 mil. Niektórzy z zatrzymanych przez policję kierowców utknęli na 24 godziny bez jedzenia i wody. W Irlandii ministrowie musieli złożyć skargę bezpośrednio do Apple po tym, jak kawiarnia i ogrody o nazwie „Airfield” zostały sklasyfikowane przez serwis jako rzeczywiste lotnisko.

Ale mapa w większości była po prostu usterką i nieprzydatna, wskazówki zawsze nie były dobre. Użytkownicy zbuntowali się, a Apple dokonał rzadkiego odwrócenia, umożliwiając używanie Map Google jako domyślnej opcji w wielu aplikacjach na iPhone’a i przepraszając za produkt.

Ale od tego czasu wydałem ogromne pieniądze i czas na ulepszanie map. Wysłał zespoły na całym świecie, nie tylko w furgonetkach z kamerami, ale na rowerach i pieszo, spacerując po miejscach, w których technologia map lotniczych nie zapewnia wystarczających informacji.

Spacerujący fotograf Apple Maps, rejestrujący trasę. Obraz: Jabłko

W ciągu ostatniego miesiąca rozmawiałem z inżynierami z Apple o tym, jak Mapy stają się coraz lepsze. Powiedzieli mi, że oprócz danych od urzędników miejskich, w tym cyfrowych pulpitów nawigacyjnych, które automatycznie aktualizują mapy, monitorują również zmiany od samych pasażerów. Mogą sprawdzić, czy w danej lokalizacji jest wyjątkowo duża liczba osób jeżdżących na rowerach, a następnie wysłać kogoś z plecakiem lub samochodem, aby sprawdził, czy w tym obszarze jest nowa ścieżka rowerowa. Czasami otrzymują te informacje, zanim zostaną one oficjalnie zarejestrowane przez rząd.

READ  Gracz Baldur's Gate 3 przypadkowo zabija Śmierć

Tego rodzaju technologie oznaczają, że podczas gdy Apple stał się bardziej konkurencyjny w stosunku do Waze i Google Maps, jeśli chodzi o instrukcje jazdy, Apple Maps stworzyło najbardziej imponujący zasób do jazdy na rowerze i transportu publicznego — z niewiarygodnie szczegółowymi instrukcjami. nawet dla zdenerwowanego kolarza (nic dziwnego, że Eddy Cue nazywa ją najlepszą mapą kolarską na świecie).

Jazda na rowerze to jedna z niewielu złotych kul w walce ze zmianami klimatycznymi. Jest to tańsze, zdrowsze i często szybsze niż jazda samochodem — a co najważniejsze, ktoś, kto wybiera rower zamiast samochodu tylko raz dziennie, zmniejsza emisję dwutlenku węgla z transportu o około 67%. Ale wiele osób słusznie boi się jeździć na rowerze. Liczba wypadków wciąż jest wysoka i chociaż miasta takie jak Londyn, Paryż i Nowy Jork zrobiły wiele, aby ulepszyć ścieżki rowerowe w ostatniej dekadzie, bardzo trudno jest upewnić się, że zawsze jeździsz najbezpieczniejszą trasą bez niezwykle szczegółowej wiedzy o ulicach miast . Rządy często zamykają ulice dla samochodów lub budują chronione ścieżki rowerowe, ale zanim rowerzyści je zauważą, mijają miesiące.

Ale po włożeniu jednej wkładki dousznej i aktywowaniu Siri możesz uzyskać przyjazne wskazówki głosowe w obcym mieście, kierując Cię w stronę bezpieczniejszych ścieżek i ścieżek rowerowych oraz nawigując po często skomplikowanych systemach jednokierunkowych.

To nie jest idealne. W Nowym Jorku instrukcje rowerowe wydają się nie wiedzieć, w jakich godzinach czynne są pasy dla autobusów, więc w weekendy aplikacja wysyła Cię na ruchliwe ulice zamiast na pobliskie ścieżki rowerowe. W moim rodzinnym Londynie, gdzie jest mnóstwo tras rowerowych w lesie lub przez zbiorniki wodne, zwyczajem jest wysyłanie cię na te ciemne i czasem niebezpieczne ścieżki nocą, kiedy ulice są znacznie szybsze i przeważnie puste. Inżynierowie Apple powiedzieli mi, że trasy są wyznaczane przez algorytm punktowy, w którym punkty są skorelowane z takimi czynnikami, jak prędkość, natężenie ruchu, odległości i wzniesienia, a następnie trasy z najwyższymi punktami są przedstawiane użytkownikowi — więc teoretycznie system punktów można by z czasem ulepszyć, aby uwzględniał więcej czynników.

Tego rodzaju algorytmy są czymś, czego twórcy map nawet 30 lat temu nie mogli sobie wyobrazić, i zaczynają wpływać na nasz rzeczywisty świat.

Rysunki domów, zwierząt i rzeki
Fragment mapy Hereford Mappa Mundi, największej znanej średniowiecznej mapy. Zdjęcie: Print Collector/Getty Images

W postapokaliptycznym, postinternetowym świecie serialu HBO The Last Of Us rozgrywa się scena, w której główny bohater Joel, po tygodniach spędzonych na przemierzaniu lodowego pustkowia, trafia do małej chatki zamieszkałej przez stare małżeństwo. Trzyma ich jako zakładników na muszce, aby spełnić jedną prośbę: nie jedzenie ani schronienie, ale aby zobaczyć, gdzie jest na swojej mapie.

READ  Scuf ujawnia pierwszą linię konsol PS5 innych firm, ceny zaczynają się od 200

Desperacja Joela jest znana zagubionym i zmęczonym minionym tysiącleciem, kiedy zdecydowana większość map była rysowana w ten sam sposób: widok ulic z lotu ptaka, pozostawiony czytelnikowi, aby zlokalizował je za pomocą nazw ulic lub punktów orientacyjnych. Zazwyczaj jest dobrze w miejskim tłumie, ale kiedy przeniesiesz się do lasów, parków lub plaż (lub apokaliptycznego świata zombie), ta mapa może szybko stać się bezużyteczna.

Wszystko zmieniło się wraz z pojawieniem się małej niebieskiej kropki — stale aktualizowanego komunikatu „Jesteś tutaj!” Na naszych smartfonach jedna z najważniejszych zmian w naszym postrzeganiu świata i naszej w nim przestrzeni. Możliwość zobaczenia nie tylko naszego otoczenia, ale także naszej pozycji w stosunku do niego sprawiła, że ​​świat stał się nieskończenie łatwiejszy do nawigacji. Mapy przesuwają się teraz względem nas; północ może znajdować się na dole lub z boku; Świat kręci się wokół nas. Mapy do wędrówek, takie jak AllTrails, posunęły się o krok dalej, wytyczając linię wszędzie tam, gdzie udają się spacerowicze, dzięki czemu mogą zobaczyć, jak daleko zboczyli ze szlaku i znaleźć się w trudnych sytuacjach, oraz wrócić do domu — mapa tworzona w czasie rzeczywistym.

Wydaje się, że te narzędzia istniały od zawsze, ale Mapy Google uruchomiły aplikację mobilną dopiero w 2007 r., a nie zaczęły oferować szczegółowej nawigacji samochodowej w 2009 r. Chociaż satelity są dostępne znacznie dłużej, zdolność każdego ze smartfonem Aby dokładnie wiedzieć, gdzie zrewolucjonizowaliśmy sposób, w jaki postrzegamy nasz świat, i jesteśmy bliscy zakończenia jednego z najbardziej znanych stanów poprzednich tysiącleci — zagubienia.

Teraz oczywiście mamy odwrotny problem: Staliśmy się tak zależni od naszych map, że nasze poczucie kierunku jest zniszczone. Niektóre badania mówią, że hipokamp mózgu jest w rzeczywistości mniejszy u osób polegających na GPS. Ale jest wiele rzeczy, których niebieska kropka nie może ci powiedzieć. Czy Twój krótki spacer do pracy to wyczerpująca wspinaczka? Czy można biegać po lesie podczas letnich wakacji, czy też wkraczasz na teren prywatny? Czy ścieżka rowerowa jest zabezpieczona przed ruchem ulicznym lub wyboistą ścieżką? To kolejna granica dla map cyfrowych, a implikacje mogą być większe niż sedno.

„Większość ludzi myśli o mapach jako o napędzie, ale odgrywają one znacznie większą rolę” — mówi Keogh. „Mapy odgrywają tak dużą rolę w gastronomii, jeździe na rowerze, podróżach lotniczych… że teraz mamy szczegółowe mapy restauracji i łazienek wewnątrz stacji. To duża część tego, czym jest iPhone”.

Ilustracja Statuy Wolności na iPhonie
W niektórych miastach Mapy Apple mają teraz szczegółowe grafiki obiektów. Obraz: Jabłko

W niektórych miastach Mapy Apple mają teraz szczegółowe grafiki funkcji i wskazówki dojazdu transportem międzymiastowym, które działają w różnych systemach, a nawet w różnych krajach.

READ  RTX 3060 jest wreszcie w zasięgu ręki po spadku cen GPU w tym tygodniu

Te zmiany na mapie zmieniają również nasze zachowanie i nasze środowisko. Istnieją setki historii Waze Niszczenie cichych dzielnic Ujawniając tajne skróty raz na kierowcę. Mogą również odwrócić losy firm, które zajmują ważne miejsce na mapach, zmuszając miliony do skorzystania z opcji transportu publicznego, o których być może nie wiedzieli, że są dostępne.

Jednak dla niektórych członków społeczności kartograficznej brak przejrzystości w takich systemach stwarza poważne problemy. Google ma tajny algorytm, który identyfikuje firmy i punkty orientacyjne, które pojawiają się w widocznym miejscu, przez co wiele małych firm zastanawia się, dlaczego się nie pojawiają.

Jak sam Cue zdaje sobie sprawę, „na świecie pozostało tylko dwóch twórców map, my i Google” — i ten monopol na informacje, mówi Clancy Wilmot, profesor mapowania cyfrowego w Berkeley, ma konsekwencje.

Wilmot martwi się, że na tych mapach, obecnie powszechnych, brakuje informacji, które są nadal dostępne na tradycyjnych mapach, takich jak British Ordnance Survey System (OS): „Mapa OS pokazuje, gdzie są konie; nie jestem pewien, czy Google Maps nawet wie, co próg wynosi.” Kiedy skanujesz obszar, wyszukuje te informacje, ale sztuczna inteligencja geograficzna ich nie ma. ale jeśli jesteś z miejsca, które znasz: będziesz tam Węże. Większość tego rodzaju kartografii, ponieważ jest opracowywana na podstawie map miejskich, uprzywilejowuje informacje miejskie, a nie wiejskie.

Willmott jest zdecydowanym zwolennikiem publicznych usług mapowania, ale zdaje sobie sprawę, że żaden organ rządowy nie ma takiej infrastruktury, jak Apple. Ze swojej strony inżynierowie Apple Maps, z którymi rozmawiałem, przyznali, że polegają bardziej na sztucznej inteligencji, fotografii lotniczej i istniejących danych na obszarach wiejskich i koncentrują się na ekspansji na większą liczbę miast. Ale eksperymentują też z nowymi sposobami dotarcia do obszarów pozamiejskich, które nie mają tak oczywistych punktów orientacyjnych i nazw ulic. W tej chwili aplikacja powie ci „skręć w prawo na znaku stop” lub „na światłach jedź prosto”, ale chcą rozszerzyć typy wbudowanych obiektów. Inżynierowie zajmujący się mapami mają nadzieję, że w krajach, w których nazwy ulic są często niejasne, aplikacja będzie w stanie kierować Cię wyłącznie na podstawie punktów orientacyjnych.

Mapa systemu operacyjnego dla New Forest.
Mapa systemu operacyjnego dla New Forest. Zdjęcie: Badanie uzbrojenia

„Gdybym dawał ci wskazówki dojazdu do mojego domu, oprócz adresu, nie powiedziałbym ci tylko, żebyś skręcił w lewo, a potem w prawo. Powiedziałbym:” Kiedy znajdziesz się na mojej ulicy i zobaczysz cegłę post, ten pas tuż obok jest mój” – mówi Keogh. Ciężko nad tym też pracowaliśmy – powiedział, dodając, że w przyszłości Siri może powiedzieć ci, żebyś „skręcił w lewo w żółtym domu”.

Przyznaje jednak, że w przeciwieństwie do wielu innych produktów Apple Maps nigdy nie wyjdą z mody.

„Na całym świecie ciągle coś się zmienia” — mówi Cue. „Wspaniałą rzeczą jest to, że zawsze jest więcej do zrobienia. To naprawdę jest praca na całe życie.”