Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

„Zatoka szpiegów” polskiej TVP to światowy hit Deadline

„Zatoka szpiegów” polskiej TVP to światowy hit Deadline

Witamy w Global Breakouts, dwumiesięcznym programie Deadline, w którym przedstawiamy programy telewizyjne i filmy, które cieszą się popularnością w swoich lokalnych obszarach. Branża jest jak zawsze zglobalizowana, ale przełomowe sukcesy nieustannie pojawiają się w kieszeniach na całym świecie i mogą być trudne do śledzenia. Dlatego wykonujemy dla Ciebie całą ciężką pracę.

W tym tygodniu po raz pierwszy udamy się do Polski, aby obejrzeć dramat szpiegowski z II wojny światowej. Zatoka Szpiegów Porównywany jest do niemieckiego zdobywcy Oscara Życia innych I Johna le Carré Adaptacje telewizyjne m.in Kierownik nocy. Pod względem politycznym Polska jest obecnie miejscem napiętym. Rzeczywistość jest opowieścią w stylu filmu noir, opartą na prawdziwych wydarzeniach wojennych i zawierającą prawdziwą dwuznaczność moralną To obecnie najpopularniejszy program w kraju i zapewne nie jest to przypadek.

nazwa: Zatoka Szpiegów
naród: Polska
sieć: TVP
projekt: Pracownia Akson
Sprzedaż międzynarodowa: TVP
Gdzie możesz obejrzeć: Do ustalenia później
Dla fanów: Johna le Carré Życia innych, kluczfilm noir

Polskie nadawanie jest w środku wojny politycznej. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia nowy proeuropejski rząd koalicyjny Donalda Tuska zwolnił szefów państwowej TVP i zamknął jej kanały informacyjne, twierdząc, że poprzednia partia rządząca, prawicowe ugrupowanie Prawo i Sprawiedliwość, wykorzystała to w celach propagandowych sieć. W związku z nasileniem się walki o media w kraju odbyły się protesty.

Ponieważ obraz polityczny jest tak niepewny, nie powinno dziwić tak duże zainteresowanie nim Zatoka Szpiegów, najnowszy i najbardziej ambitny serial dramatyczny w historii TVP. Spektakl, którego akcja rozgrywa się w Gdyni lat 40. XX wieku, okupowanej przez nazistów Polsce podczas II wojny światowej, jest studium w cieniach szarości i dylematów moralnych.

Oparty na prawdziwych wydarzeniach serial opowiada historię młodego oficera nazistowskiego wywiadu Franza Neumanna, który odkrywa, że ​​jego prawdziwy ojciec był Polakiem. Wykorzystując to na swoją korzyść, zostaje szpiegiem aliantów i ma za zadanie zdobywać informacje na temat działań niemieckiej marynarki wojennej („Kriegsmarine”). Dzięki połączeniu uroku i charyzmy przedostał się do niemieckiej elity i wdał się w romans z trzema kobietami, ale Niemcy i Polacy szybko zaczęli podejrzewać go o zdradę stanu. Aby przetrwać, zmuszony jest złamać zasady i całkowicie zmienić swoje wartości.

TVP

Scenariusz dziewięcioodcinkowego serialu napisał Michał Godzic (W pogoni za marzeniami, dziewczyny z czasów wojny(Wojciech Lipianka)Rower mojego ojca), a Wanda Kowalska, autorka kostiumów do serialu, zdobyła niedawno Orła na Festiwalu Filmowym w Gdyni. TVP ma prawa do międzynarodowej dystrybucji i rozumiemy oczekiwania, że ​​Netflix nabędzie prawa do lokalnego drugiego okna, podobnie jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego serialu lokalnego producenta Akson Studio z reżyserem Michałem Rogalskim i TVP, Polowanie na ćmy.

Serial prosi widza o rozważenie, czy honor ma znaczenie, gdy wszystko inne jest kłamstwem. Co więcej, dodaje Rogalski, zagłębia się w ideę, że „esencją dobrego opowiadania historii i ludzkiego dramatu jest tajemnica”.

Rogalski zauważa, jak Franz, grany przez polskiego aktora Bartosza Gellnera, z „młodego nazistowskiego playboya, użytkownika i odnoszącego sukcesy wojownika” stał się mężczyzną, który „przeniósł swój wygodny świat do świata, w którym musiał wybierać między dobrem a złem”. Tajemnica staje się „głównym czynnikiem napędzającym” – dodaje Rogalski, który za swój film zdobył nagrodę za scenariusz na Światowym Festiwalu Filmowym w Montrealu. Przesilenie letnie.

TVP

Rogalski zwraca uwagę, że położenie Gdyni, nad Morzem Bałtyckim, samo w sobie sprzyja jemu i jego drużynie. Wydarzenia z serii rozpoczynają się latem 1940 roku, „u szczytu nazistowskiego sukcesu” w Europie podczas II wojny światowej, po inwazji i okupacji Polski, a Francja właśnie znalazła się pod niemiecką kontrolą. Stany Zjednoczone nie przyłączyły się jeszcze do działań wojennych, a po drugiej stronie kanału La Manche szalała bitwa o Anglię. „Na tym etapie bardzo trudno było stawić czoła nazistowskim Niemcom” – mówi reżyser. „Dlatego jest to interesujący dylemat moralny głównego bohatera. Dało nam to możliwość zbadania wewnętrznego napięcia.

W tym samym duchu Rogalski i jego zespół szukali inspiracji w podejrzanej czarno-białej estetyce filmu noir. Filmy te, które powstały w Stanach Zjednoczonych przed II wojną światową i mają korzenie w niemieckim ekspresjonizmie, często poruszały temat szarych stref życia, dylematów moralnych i wszechogarniającego poczucia strachu panującego w codziennym życiu. Wygląda podobnie? Producenci sięgnęli także po fotografię z epoki oraz filmy, których akcja rozgrywa się na morzu podczas II wojny światowej, jak np. film Sophii Loren. klucz Od 1958 r.

Mówiąc szerzej o serialach i filmach szpiegowskich, Rogalski mówi: „Zawsze zwiększały strach i emocje do bardzo wysokich wartości w bardzo krótkim czasie. Ludzie uwielbiają to oglądać”.

Mówi, że ponieważ technologia kamer jest tak dobra we współczesnych produkcjach telewizyjnych, wyzwaniem dla filmowców jest odciśnięcie „pisma ręcznego” w programie o ambicjach tak wysokich, jak Zatoka SzpiegówDodał: „Nie jesteśmy Fellinim, ale nadal musimy naciskać na naszą osobowość”. Wydaje się, że pomysł ten robi wrażenie na lokalnej publiczności. Według ocen Nielsena po styczniowej premierze program zdobył aż 18% udziału w cotygodniowym niedzielnym wieczornym slocie.

Szerszy obraz

TVP

W polskiej telewizji możliwości, którymi dysponują producenci, są ograniczone. Netflix jest powszechnie uważany za najbardziej aktywnego pożyczkodawcę z największymi kieszeniami, który wypuścił na rynek takie seriale dramatyczne Wysoka woda I 1607 Po otwarciu biura w Warszawie w 2022 r. Jednak w listopadzie 2023 r. ze streamera odeszła Anna Nagler, dyrektor ds. aktywów na region CEE, Anna Nagler.

Warner Bros Discovery wycofało się z produkcji oryginalnych gier dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej w 2022 roku, kończąc wieloletnią współpracę z polskimi producentami. SkyShowtime, wspierana przez Comcast i Paramount Global firma zajmująca się streamingiem, nabyła później krajową ofertę HBO Max, w tym polskie dramaty Warszawinka. Rogalski twierdzi, że HBO chce obecnie produkować jeden lub dwa projekty rocznie, podczas gdy operator płatnej telewizji Canal+ pozostaje aktywny i zleca również około ośmiu projektów rocznie. Na rynek telewizji premium próbują wejść komercyjne sieci TVN i Polsat, ale producenci twierdzą, że w dalszym ciągu bardziej skupiają się na szerszej, niskobudżetowej tematyce kryminalnej i współczesnych dramatach. SkyShowtime, Disney+ i Prime Video mają w kraju działy rozwojowe, ale nie są one zbyt aktywne.

To powoduje, że w TVP, w której szykują się poważne zmiany, tradycyjne prawicowe rządy z przeszłości zostały niedawno zastąpione przez grupę bardziej centrową. Rogalski twierdzi, że o duszę nadawcy państwowego toczy się „trwająca wojna” z politycznymi nieporozumieniami między nowym rządem a organem regulacyjnym ds. mediów – utworzonym przez PiS w 2015 r. i posiadającym uprawnienia do zwalniania kierownictwa i powoływania sympatycznych dziennikarzy. . W grudniu kanał informacyjny TVP Info został wyłączony z nadawania, bo Tusk uznał go za narzędzie propagandy PiS, a szefowie państwowej telewizji i radia zostali później zwolnieni. Politycy opozycji zorganizowali protest okupacyjny w studiu TVP Info.

Rogalski, który w pełni popiera nową koalicję, dodaje, że „błąd” w polskim prawie spowodował, że radio było wówczas często wykorzystywane jako „łup wojenny” dla partii rządzącej. W wyniku reform rządu Tuska wydaje się, że w najbliższej przyszłości budżety zostaną zamrożone. „W przyszłym roku TVP prawdopodobnie nie wyprodukuje żadnego dużego serialu” – mówi Rogalski. „To straszny bałagan”.

TVP

Nie przeszkodziło to jednak w planach na drugi sezon serialu Zatoka Szpiegów. Szef studia Akson Michał Kwieciński, którego Rogalski określa jako „bardzo kreatywnego gościa”, dostaje scenariusz drugiego sezonu bez potwierdzenia ze strony TVP, że sfinansuje drugą turę. „To było jego własne ryzyko i myślę, że była to słuszna decyzja ze względu na recenzje, które otrzymaliśmy” – dodaje. „Ludzie chcą wiedzieć, co dzieje się z naszymi bohaterami. Chcemy być gotowi, gdy nadejdą pieniądze. „

Pojawiliśmy się Zatoka Szpiegów W naszym podsumowaniu 15 międzynarodowych seriali dramatycznych do obejrzenia w 2012 roku i nie bez powodu. Niezależnie od tego, czy niepokoje mają charakter polityczny, czy nie, serial ukazuje, co mogą osiągnąć najlepsi filmowcy w kraju, jeśli otrzymają wsparcie.

READ  The Guardian Show na Channel 4: Nie sprzedawaj | redakcyjny