Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz

Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz

Oglądając Infamy poczułem pewnego rodzaju ambiwalencję, która mnie jeszcze nie opuściła. Z jednej strony cieszę się, że reżyserka Anna Malyżewska osadziła historię tej nastolatki w romskiej scenerii, choć w Polsce, 38-milionowym kraju, jest tylko 40 tysięcy Romów i „temat cygański” nie jest powszechne. Temat społeczeństwa polskiego. Całość oprawy wizualnej serialu jest udana, piękne zdjęcia Wojciecha Zielińskiego i szybki montaż podkreślają profesjonalizm wykonania. Miło jest to oglądać.

Z drugiej strony widać, że reżyser zdecydował się na osiągnięcie ambicji mniej pasujących do „Wstydu”. Z serialu skupiającego się na nastoletniej dziewczynie – widowni, dla której Netflix w ostatnich latach produkuje większość własnych filmów – stworzyła dzieło, które chce należeć do gatunku dramatu społecznego.

Ciągnik

Serial ma na celu poruszenie tematu uprzedzeń, pozycji kobiet w tradycyjnie żyjącej społeczności romskiej i rasizmu. Jednak to nie do końca działa. Do tego reżyser potrzebował szczegółowej wiedzy o środowisku romskim, a głębiej trzeba było wyciągnąć bohaterów i ich motywacje swoich działań i zachowań. Poza Geetą i jej ojcem pozostałe postacie są płaskie, psychologiczne i dlatego nieciekawe. To samo dotyczy prezentacji środowiska romskiego, które czasami jest dla romskiego widza nieprawdopodobne, przez co trudno się z nim identyfikować. Na mój punkt widzenia wpływa fakt, że nie jestem Rumunem Vlakiem, a ten polski serial opowiada historię rumuńskiej rodziny Vlaków.

Największym błędem reżysera i Netfliksa, który przy realizacji takich filmów trzyma się określonej formuły, jest obsadzanie w większości głównych ról romskich aktorów nieromskich (wszystkie drugoplanowe role Romów grają prawdziwi Romowie). . Choć aktorzy są doświadczeni i dobrzy, cygański widz momentami im nie wierzy. to niefortunne. W dzisiejszych czasach, gdy duża część filmów to koprodukcja, nie ma problemu z obsadzeniem aktorów zawodowych i romskich, np. z Bułgarii, Rumunii czy Słowacji. Serial, który chce przybliżyć środowisko romskie i tematykę romską, powinien obsadzić romskich aktorów. Trzeba przyznać, że 24-letnia Zofia Jastrzębska w roli Gity grała błyskotliwie i błyskotliwie, a ona słusznie lubi grać nieco niesforną nastolatkę.

READ  Kingdom Tears zostało zasadniczo ukończone, zanim zostało opóźnione o rok

Pomimo wszystkich zastrzeżeń, jakie mam do tej serii, polecam ją obejrzeć. Historia Jetty jest wciągająca, powoli powstają filmy z Romami w roli głównej. Nie postrzegam jednak serialu jako dramatu społecznego. Jest to raczej klasyk Netflixa o nastolatku zmagającym się ze swoimi korzeniami i z góry zdeterminowanym swoim losem.

Widzowie romscy, wybaczcie kilka scen, które mogą wydawać się wam nierealne. Proszę, widzowie niebędący Romami, nie traktujcie tego serialu jako filmu dokumentalnego przedstawiającego środowisko rodzinne Romów. To trochę jak filmy inspirowane amerykańskim Bollywoodem. Można zaczerpnąć od nich odrobiny egzotyki, posmaku innej kultury i pięknych kostiumów, ale niewiele dowiecie się z nich o autentycznym środowisku indyjskiej rodziny. Nie ma to znaczenia, z takimi filmami mamy do czynienia takimi, jakie są.

„Infamy” to fajny serial, przeznaczony głównie dla młodych widzów. Nie zgłębia głębin społeczeństwa romskiego, niezależnie od tego, czy taki był pierwotny zamysł reżysera, czy też nie. „Infamy” również kończy się w sposób sugerujący, że trwają prace nad kontynuacją. zobaczymy.

Wstyd (Infamia), małe serie

Po wielu latach pobytu w Wielkiej Brytanii nastoletnia Roma, Jetta, wraca z rodziną do rodzinnej Polski. Robi wszystko, aby odnaleźć siebie, odkryć własną pasję, starając się jednocześnie żyć życiem normalnej 17-latki. Kiedy jednak się zakocha, będzie musiała pogodzić współczesny świat nastolatków z zasadami tradycji rodzinnej. (Netflix)

Dramat / Musical
Polska, 2023, 6 godzin i 21 minut (każdy odcinek trwa od 44 do 52 minut)

kierunek:
Anna Malyzewska, Jakub Czekaj

Scenariusz:
Dana Łukaszzka, Giulietta Olszewska, Anna Malyzewska

kinematografia:
Wojciech Zełenski

muzyka:
Łukasz Targusz

Wykonawcy:
Zofia Jastrzębska, Sebastian Lach, Magdalena Czerwińska, Kamil Piotrowski, Artur Dzerman, Magdalena Czerwick, Wanda Rani Kozłowska, Bośnia Baczkowska