Po trzech latach budowy i inwestycji wartej 340 milionów złotych (78 milionów euro) w Lublinie otwarto nowy dworzec autobusowy, okrzyknięty przez media „najpiękniejszym w Polsce”.
„To nie tylko punkt przesiadkowy, to symbol postępu, nowoczesności i troski o środowisko” – powiedział marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawierski podczas uroczystości otwarcia dworca kolejowego, która odbyła się na początku tego miesiąca.
„To nie jest stacja na rok 2024, tylko na rok 2050” – powiedział lokalna gazeta wiceminister finansów i polityki regionalnej John Siscoe. Dziennik Wsotny.
Lublin Keidi Ma Najbigniejc Dvorcek W Polsze pic.twitter.com/ZzfcUB2Ii3
— 🌙🌿🐏 — Szalony !! (@raskolya) 5 grudnia 2023 r
Nowy obiekt zlokalizowany jest tuż przy głównym dworcu kolejowym miasta i będzie pełnił funkcję węzła komunikacyjnego dla transportu miejskiego, regionalnego i dalekobieżnego. Pierwszy autobus odjechał do Charkowa na Ukrainie.
Najbardziej charakterystyczną cechą budynku są filary przypominające kielichy, które niektórzy porównują do filarów słynnego singapurskiego Gardens by the Bay. Ma „zieloną ścianę” złożoną z prawie 27 000 roślin.
Aby zmniejszyć wpływ obiektu na środowisko, na dachu zainstalowano panele słoneczne oraz system zbierania wody deszczowej z kostki brukowej „antydymnej”, która pochłania zanieczyszczenia z powietrza, gdy grunt jest na swoim miejscu.
Jak podaje portal informacyjny Murator Plus, ściany budynku wykonano ze szkła o niskim współczynniku przenikania ciepła, a do ogrzewania zastosowano gruntowe pompy ciepła.
W zeszłym roku, jeszcze przed otwarciem, budynek został uznany za najlepszy projekt ekologiczny w corocznym polskim konkursie Green Building Awards. W 2019 roku, będąc jeszcze na etapie koncepcyjnym, znalazł się na krótkiej liście kandydatów do nagrody World Building of the Year.
Z 340 mln zł kosztów budowy prawie dwie trzecie pochodziło z funduszy unijnych. Nowy obiekt zastępuje stary dworzec autobusowy wybudowany w latach 70. XX wieku i zlokalizowany jest w innym miejscu miasta, przy Alei Dysiglesia.
Jednak gazeta Gazety Wyborczej Zaznacza, że nie wszyscy przewoźnicy od razu przenoszą się do nowego obiektu. Niektórzy twierdzą, że na przygotowanie nowych rozkładów jazdy dostali bardzo mało czasu. Inni krytykują nową lokalizację, co oznacza, że autobusy będą musiały jeździć ulicami o dużym natężeniu ruchu, co może wydłużyć czas podróży o 15–20 minut.
Obecnie miasto uruchomiło specjalną linię autobusową łączącą stary i nowy dworzec. Oczekuje się, że wszyscy przewoźnicy przejdą na nowy obiekt do końca drugiego kwartału tego roku.
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Źródło zdjęcia głównego: Miasto Lublin
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich w różnych publikacjach Polityka zagraniczna, Europa polityczna, EUobserver I Dziennik Gazeta Prawna.
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
10 spraw urzędowych, które załatwisz online z Profilem Zaufanym
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher