Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Rzeźbiarz dekoracyjny na wystawie w Ogrodzie Botanicznym | Sztuka i Rozrywka

Czasami najmądrzejsi ludzie pokonują najmroczniejszą przeszłość.

Znanej amerykańskiej artystki Ursuli von Redingsvaerd, której indywidualna wystawa została otwarta dla publiczności w sobotę 30 kwietnia W Ogrodzie Botanicznym w Denver – Urodzony w Niemczech w 1942 roku, podczas II wojny światowej, dał przerażający początek życia. Niezwykłą artystką jest córka matki Polki i ojca Ukraińca – drwal z długiej linii chłopskich rolników. W galerii „Małe rzeczy” artystka prezentuje kapelusz swojego ojca w stylu lotnika, wykonany ze zwietrzałej skóry.

W indywidualnym wywiadzie dla Denver Gazette artystka przywołała jedno ze swoich wczesnych wspomnień o swoim ojcu podczas niemieckiej okupacji nazistowskiej w Polsce, gdzie mieszkała rodzina: „Wykopał rów i umieścił w nim dzieci. On starał się zapewnić nam bezpieczeństwo. Były bomby” – powiedział von Redingsvaerd.

Po odstawieniu od piersi w aktach zniszczenia wywołanych wojną, wyrosła, by tworzyć sztukę i biznes tworzenia. Drewno stało się jej podstawowym medium w jej naładowanej emocjonalnie sztuce.

Ale ten sam opiekuńczy ojciec, który został zwerbowany do pracy w obozie pracy przymusowej, dopuścił się także przemocy fizycznej wobec artystki i jej rodzeństwa. Rodzina mieszkała w dziewięciu różnych obozach dla uchodźców w Niemczech, zanim wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych w 1950 roku. Siedmioletni wówczas artysta pamięta, jak został wezwany na pokład, aby zobaczyć Statuę Wolności.

W Stanach Zjednoczonych walczyła z biedą, cierpiała z powodu uprzedzeń wobec imigrantów, a później została porzucona jako samotna matka. Jednak von Redingsvaerd ostatecznie uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Jej amerykański sen się spełnił.

„Siedziałam na ławkach w Kolumbii, moje policzki płonęły, byłam taka szczęśliwa” – powiedziała.

Oprócz rzeźby von Redingsvaard wykładał na uniwersytetach, m.in. w Yale. Stała się jedną z najsłynniejszych rzeźbiarek naszych czasów.

„Ona jest gwiazdą rocka w świecie sztuki” – powiedziała Cynthia Madden-Leitner, współzałożycielka i dyrektor generalna Museum of Outdoor Arts (MOA) w Greenwood Village.

READ  Najważniejsze wskazówki Adama Olego, jak zostać królem gry: „My rządzimy światem”

Leitner zasiada w radzie doradczej Narodowego Muzeum Kobiet w sztuce, które przyznało von Redingsvaerd nagrodę za całokształt twórczości za wybitne osiągnięcia w sztuce. Międzynarodowe Centrum Rzeźby przyznało również von Redingsvaerd nagrodę za całokształt twórczości. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuk i Literatury.

Sztuka von Rydingsvarda znajduje się w stałych kolekcjach ponad 30 znanych muzeów w całym kraju, w tym Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Metropolitan Museum of Art i Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, gdzie artysta mieszkał i pracował przez prawie 50 lat.

Pomimo swojego statusu jednej z najbardziej rozpoznawalnych artystek na świecie, von Redingvaard pozostaje skromna, łagodna i bezbronna. Jest dyskretnym, czarno-czarnym strojem dla nowojorskich artystów.

„Nie chcę próbować uczyć nikogo niczego, co powiedział wybitny artysta”. „Nie jestem lepszy. Brak mądrości. „

W przeciwieństwie do swoich monumentalnych rzeźb, artystka jest lekka w konstrukcji, choć opanowała do perfekcji wytrzymałość materiałów i elektronarzędzi. Zwykle używają belek cedrowych 4″ x 4″, pił tarczowych i palników do tworzenia rzeźb, które mogą ważyć setki funtów i wymagają podnośników do instalacji.

[OPTIONAL TRIM FOR CUTLINES]

W pracach von Rydingvarda atrakcyjne faktury uczą abstrakcyjnych kształtów. Z belek cedrowych o prostokątnych krawędziach tworzą zmarszczki i ruch, ale także subtelne punkty. Często dodawany w celu wzmocnienia powierzchni drewnianych

Grafit nadaje subtelny połysk.

[END OPTIONAL TRIM FOR CUTLINES]

W hołdzie swojemu dziedzictwu ma tendencję do nazywania swoich prac w języku polskim, których woli nie tłumaczyć, przez co sztuka pozostaje niejasna. „Jestem Polką. Kocham Polskę” – powiedziała. „Nienawidzę mówić „garnek z fałdami” czy coś tak oczywistego. Nigdy wcześniej nie widziałem przydatnych tytułów technicznych, ale nie lubię mówić „bez tytułu”. Nie chcę tego robić kawałkiem. To bardzo okrutne”.

Jego pracochłonny proces jest również niejednoznaczny i czysto intuicyjny. Nie wykorzystuje modeli ani szkiców.

READ  Joanna Kahlo, reżyserka Niedźwiedzia, pisze polski scenariusz do Thunderbolts dla Marvel Studios

„Nigdy nie robię rysunków, za które trafiłam do więzienia” – powiedziała. „Nigdy nie używam słów. Słucham wizualizacji”.

Swoją sztukę porównuje do średniowiecznych muzyków jazzowych i rzemieślników.

„To nie tak, że całkowicie to rozgryzłaś” – powiedziała. „Byłoby okropnie zostać zamkniętym, ponieważ nie masz środków”.

Gościnny kurator Mark Rosenthal zatytułowany „Kontur uczuć” – tekst austriackiego pisarza Rainera Marii Rilkego, jednego z ulubionych autorów von Rydingsvarda. Rosenthal, dawniej kurator Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie, skupił się na pracach von Redingsvarda ukończonych w tym stuleciu.

Wraz z cedrowymi rzeźbami marki, Denver Spotlight Show pracuje na ręcznie robionym papierze połączonym z jedwabiem, koronką i ludzkimi włosami. Mieszane media artystki pokazują agentów we wszystkim, od portretów i robótek na drutach po suche jelita krowy – materiał, który zainspirował ją do pracy z nim po obejrzeniu w muzeum przezroczystej skóry używanej przez rdzennych Amerykanów.

„Chciałem popracować z czymś obrzydliwym. To jest czwarty żołądek krowy”, dodając, że jest źródłem materiału jelitowego z fabryki wędlin.

Rosenthal reprezentuje wczesną karierę odważnej artystki z jednym z jej gigantycznych garnków i kawałkiem ściany.

– powiedział Rosenthal. „Wymagania logistyczne sprawiają, że pokaz nie jest porządkiem chronologicznym. Przedstawiamy duży obraz i mikrokosmos pracy Urszuli. Ważny jest jej dotyk, jej ręce.”

W cyfrowej epoce niezmiennych tokenów (NFT) von Rydingsvard celebruje ręcznie wykonane i płynące z serca uczucie. Jego ludzki dotyk obejmuje świat przyrody i przywołuje fakturę kory drzew lub szyszek, warstw porostów lub skał osadowych.

Artystka, znana z masywnej, uogólnionej sztuki z brązu i miedzi lub cedru i grafitu, odlewa również żywicę uretanową. Pojedyncza działka zewnętrzna DBG znajduje się na dziedzińcu przy wejściu do ogrodów. Olbrzymi posąg z żywicy, oświetlony od wewnątrz, świeci jak szkło.

„Żywica dobrze reaguje na słońce”, powiedział rzeźbiarz, „ale jedynym sposobem, aby naprawdę to zrozumieć, jest zobaczenie jej w nocy”.

READ  Polskie Święto św. Stanisława powraca nad rzekę Vaal 24 września 25

Plastik to radykalne odejście od materii organicznej.

„Nie chcę się nudzić” – powiedział artysta, który teraz na zewnątrz instaluje tylko żywicę lub brąz.

„Nie wyjmuję ryżu. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, czy kawałek będzie wchodził, czy nie” – powiedział von Redingsvaerd.

Obecnie von Rydingsvard współpracuje z zespołem trzech asystentów studyjnych, którzy pomagają wycinać i składać misterne rzeźby.

„To jak wiersz, który nigdy się nie kończy” – powiedział von Redingsvaerd.

Artystka nie tyle przypisuje jej inspirację, ile przywództwo. Zadziwiająco niedocenianym elementem pokazu jest długa lista von Redingsvaerd, która wyjaśnia, dlaczego tworzyła sztukę. Na szczycie jej listy: „Przeważnie dla przetrwania”.

Przeżyłem. Rozkwitłeś.

To nostalgiczne. Powiedziała, zauważając, że jej posąg miał około 30 stóp wysokości, delikatny olbrzym. Setki kawałków. Tysiące ran. Postać pokryta mydłem. Obecność w tym samym czasie wciąż głęboko poruszająca.

Biorąc pod uwagę jej nawiedzone wojną dzieciństwo i osobiste zmagania, a także bycie kobietą w świecie sztuki zdominowanym przez długo mężczyzn, szanse były sprzeczne z tęsknotą von Redingsvaerd. Jednak jej sukces jest równie fenomenalny, jak jej słynne rzeźby.