Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Recenzja: Słynny pianista zagłębia się w duszę polskich kompozytorów

Recenzja: Słynny pianista zagłębia się w duszę polskich kompozytorów

Treść artykułu

Obecny sezon Filharmonii Calgary kontynuował w zeszły piątek wieczorem ogólnopolski program z udziałem dwóch najważniejszych kompozytorów w kraju: Fryderyka Chopina i Witolda Lutosławskiego. Głównym tytułem imprezy, która przyciągnęła ponadprzeciętną publiczność, była wybitna kanadyjska pianistka Janina Vialkowska, która w swojej wieloletniej karierze wykonała wiele utworów dla Chopina i Lisza, dwóch kompozytorów, z którymi jest wyraźnie związana.

Reklama 2

Treść artykułu

Koncert fortepianowy Chopina jest jej znanym trawnikiem i, jak można się spodziewać, dostarczał subtelnej i delikatnej narracji wiecznie zielonego drugiego koncertu fortepianowego f-moll Chopina, błyskotliwych pasaży oddanych równie skutecznie, jak ich najbardziej intymne momenty. Jak to często bywa w przypadku tego koncertu, najsilniejsze wrażenie wywarła magiczna, przypominająca nokturn, część środkowa, wspaniały utwór dla 19-letniego kompozytora.

Muzyka Chopina jest bardzo osobista, a jej sukces wykonawczy jest związany ze stopniem, w jakim wykonawca jest w stanie wprowadzić mieszankę poetyckiej wrażliwości i odwagi, która tworzy duszę muzyki. Niektórzy pianiści potrafią to zrobić, ale nie wszyscy. Ale widać, że Vyalkovska może, a zakończenie jej występu spotkało się z największym aplauzem w tym sezonie. Dla niej Calgary wydaje się być publicznością domu. Zawsze mam nadzieję, że wrócę.

Reklama 3

Treść artykułu

Lutosławski jest praktycznie nieznany fanom Calgary pod względem wykonań na żywo swojej muzyki. Należał jednak do najpłodniejszych i najbardziej podziwianych polskich kompozytorów okresu powojennego. Autor czterech symfonii (a także wielu innych utworów), jego styl bardzo się różnił w ciągu swojej długiej kariery, której pierwsza część trwała do uważnego powołania partii komunistycznej.

READ  Oceny — 10 najlepszych tygodni Netflix 12 września: najlepsze angielskie listy „Cobra Kai” i „End of the Road”

Na tym koncercie swoją kanadyjską premierę miała ostatnia IV Symfonia Lutosławsiego, dzieło będące syntezą nowatorskiego stylu pisarskiego Lutosławsiego i bardziej tradycyjnych elementów jego wcześniejszej twórczości. Dla zgromadzonej publiczności Calgary było to wspaniałe doświadczenie, gdyż lobby kończące program było miejscem ożywionej dyskusji o niezgłębionej naturze muzyki pomieszanej z radością z nowych i pomysłowych dźwięków.

Reklama 4

Treść artykułu

Symfonia jest z pewnością dziełem, które szczególnie lubi dyrygent Ron Bergmann i prowadził orkiestrę przez nową muzykę z wyraźną ręką iz pełnym zaangażowaniem w jej nowe wartości muzyczne. Znam to dzieło tylko z nagrań, ale w tym wykonaniu brakuje klarowności i zrozumienia występów słynnych orkiestr na scenie międzynarodowej. Przynajmniej częściowo wynikało to z doświadczania muzyki współczesnej przez poszczególnych członków orkiestry, których język muzyczny Lutosławski był dobrze rozumiany. Imponujące było to, jak dobrze orkiestra zagrała w swoim pierwszym wykonaniu nowej i wymagającej muzyki.

W tej symfonii jest wiele solówek i wszystkie są skrupulatnie wykonane, od rozbudowanych solówek na skrzypce po charakterystyczne momenty z klarnetem, fletem, fortepianem i trąbką, żeby wymienić tylko najbardziej żywy przykład. Bergmann był zachwycony, że mógł zaprezentować tę nową muzykę publiczności i można mieć tylko nadzieję, że będzie nadal testował uszy Calgara z innymi współczesnymi utworami. Ogólnie rzecz biorąc, do zbadania jest wiele współczesnej literatury symfonicznej.

Kończąc program wcześniejszymi symfonicznymi wariacjami Lutosławskiego, z pewnością słucha się go łatwiej niż symfonię, ale wciąż zawiera wiele z tego, co wówczas było eksperymentalne. Został również wykonany idiomatycznie z pełną dbałością o różnorodność faktur, w jakie obfituje muzyka. Ogólnie rzecz biorąc, był to najbardziej satysfakcjonujący koncert, który zawierał zarówno starą, jak i nową muzykę, co świadczy o autentyczności symfonii, która weszła w okres po COVID.

READ  Berlinale ujawnia pełną listę uczestników Forum 2023 – The Hollywood Reporter

    Reklama 1

uwagi

Postmedia zobowiązuje się do utrzymywania aktywnego i obywatelskiego forum do dyskusji i zachęcania wszystkich czytelników do dzielenia się opiniami na temat naszych artykułów. Moderowanie komentarzy może potrwać do godziny, zanim pojawią się w Witrynie. Prosimy, aby Twoje komentarze były trafne i pełne szacunku. Włączyliśmy powiadomienia e-mail — otrzymasz teraz wiadomość e-mail, jeśli otrzymasz odpowiedź na swój komentarz, jeśli pojawi się aktualizacja w wątku komentarzy, który obserwujesz lub jeśli jest to użytkownik obserwujący komentarz. odwiedziliśmy Wytyczne dla społeczności Aby uzyskać więcej informacji i szczegółów na temat ustawiania pliku E-mail ustawienia.