Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Recenzja BMW Z4 M40i – Roadster 2024 wciąż nie pokonuje Porsche

BMW Z4 generacji G29 nie podbiło świata szturmem od czasu premiery w 2018 roku, zarówno pod względem sprzedaży, jak i reputacji samochodu sportowego wśród entuzjastów kierowców. Pod względem łatwości obsługi, komfortu i wyrafinowania był to cichy, imponujący kabriolet, o muskularnym, ale łatwym w obsłudze wyglądzie. Na rok 2023 nastąpił bardzo lekki lifting. Czy ewoluował także w ostrzejszy samochód dla kierowcy? Aby się tego dowiedzieć, ponownie sprawdziliśmy Z4.

Zmiany na rok 2023 są subtelne: sześciokątny wzór wewnątrz osłony chłodnicy jest wypełniony poziomymi, pływającymi wstawkami (z jaśniejszym efektem 3D w M40i), po bokach znajdują się nowe wloty powietrza i przeprojektowane światła przeciwmgielne w przednim zderzaku. Z tyłu znajduje się również więcej błyszczących czarnych elementów, ale jest to lekki akcent po stronie odświeżenia wizualnego.

> Recenzja Toyoty GR Supra – czy może konkurować z Porsche 718 Cayman?

Tak jak poprzednio, Z4 jest oferowany z dwoma silnikami: 2-litrowym czterocylindrowym turbodoładowanym lub 3-litrowym sześciocylindrowym turbodoładowanym, testowanym tutaj w topowym BMW Z4 M40i. W 2018 r. istniały dwa 2-litrowe warianty o różnych poziomach mocy, 20i i 30i, oraz różne poziomy wyposażenia, ale od tego czasu oferta w Wielkiej Brytanii została uproszczona. Obecnie dostępne są tylko dwa warianty Z4: 20i M Sport o mocy 194 KM i M40i o mocy 335 KM. Tak jak poprzednio, w obu przypadkach zastosowano ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów z przemiennikiem momentu obrotowego.

Ceny modelu 20i w momencie pisania tego tekstu (październik 2023 r.) zaczynają się od 44 490 funtów, w porównaniu do około 37 000 funtów w 2019 r. M40i kosztuje 56 475 funtów. Jego bardziej naturalny partner sparingowy, Porsche 718 Boxster, zaczyna się od 53 800 funtów, a wspólne coupe ze stałą głowicą, Toyota GR Supra, z 2-litrowym silnikiem o mocy 254 KM, zaczyna się od 50 545 funtów.

Sześciocylindrowy rzędowy silnik Z4 M40i to nadal świetny silnik do spędzania czasu. Bogaty moment obrotowy dostępny jest od dołu do dołu, co zapewnia M40i mocne przyspieszanie przy dużej prędkości (i pomaga w pokonaniu masy własnej wynoszącej prawie 1600 kg) i chociaż nie jest to najgłośniejszy z silników, zapewnia cichą, ale przyjemną i łagodną pracę dźwięk.

Przyczynia się to do imponującego wyrafinowania Z4, niezależnie od tego, czy dach jest podniesiony, czy opuszczony. Dotychczasowe doświadczenia z Z4 przed liftingiem sugerują, że nawet przy prędkościach autostradowych z otwartym dachem wibracje są bardzo niskie. Standardowa (składana) owiewka łącząca dwa wsporniki rolek radzi sobie bardzo dobrze.

Sam dach otwiera się i zamyka szybko, gdy samochód jedzie z prędkością do około 30 mil na godzinę; Przydatne, jeśli utkniesz w burzy chmur. Ulepszenie dachu również robi wrażenie. Szerokie opony (w tym przypadku atrakcyjne Michelin Pilot Super Sports) powodują trochę hałasu drogowego, ale tego można się spodziewać, w przeciwnym razie kabina Z4 jest stosunkowo cichą kapsułą przy dużych prędkościach. Oprócz godnej pochwały możliwości ustawienia siedzenia kierowcy dość nisko, jeśli sobie tego życzysz, wnętrze Z4 przypomina w równym stopniu sedana, jak i samochód sportowy: mnóstwo wyposażenia, dużo miejsc do przechowywania rzeczy, duża deska rozdzielcza, duże ekrany.

Główny ekran dotykowy jest sterowany za pomocą nieco starszego systemu iDrive firmy BMW, a nie nowszego systemu operacyjnego 8.0 w samochodach takich jak iX. Może to być wadą dla niektórych nabywców znających się na technologii, ale dla ludzi takich jak ja, którzy uważają nowy system (który eliminuje niektóre fizyczne przyciski) za dziwny i mylący w użyciu, w rzeczywistości możliwość aby powrócić do starego systemu.

Pod środkowym podłokietnikiem jest miejsce na telefon i dwa duże uchwyty na kubki, a porządny bagażnik sprawia, że ​​Z4 jest stosunkowo praktycznym samochodem. Oprócz niestandardowej skóry dla standardowych foteli sportowych M i tapicerki drzwi, które w tym konkretnym samochodzie są wykończone w szczególnie żywym kolorze Magma Red, nie jest to szczególnie zapadające w pamięć ani sportowe wnętrze. Jest jednak zabawny i wygodny, ma imponujące dopasowanie i wykończenie, a to, za co czasami może zrezygnować, opłaca się komfortem na długich dystansach. Jak na ironię, jak na samochód sportowy, Z4 jest doskonałym samochodem autostradowym na długie podróże, co może powiedzieć trochę o jego bilansie mocy.

READ  Adidas będzie teraz sprzedawać Ci parę słuchawek zasilanych energią słoneczną

On ona On jest Przyjemność z jazdy; Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy M montowany standardowo w M40i radzi sobie nieźle, a silnik o wysokim momencie obrotowym może sprawić, że będzie to przyjemny (ale wciąż bezpieczny) samochód, kiedy tylko tego zapragniesz, a ponadto zapewnia dużą przyczepność do przodu. Dopiero gdy naprawdę go naciśniesz, poczujesz, że to kabriolet i zaczyna być widoczny proporcjonalny brak sztywności skrętnej.

Elektronicznie sterowane amortyzatory są teraz standardem w całej gamie Z4 i będziesz miał wrażenie, że zostały ponownie skalibrowane od czasu premiery samochodu. Sprawdziły się bardzo dobrze w M40i przed liftingiem, ale jazda nigdy się nie uspokoiła, nawet na gładkich drogach. Teraz w trybie Comfort jest znacznie płynniej.

W trybie Sport jazda jest nadal trochę zbyt niepewna, a układ kierowniczy staje się zbyt ostry i gwałtowny, gdy reaguje w tym samym trybie; Ale to zależy od oka patrzącego/ręk posiadacza kierownicy i możesz mieszać i dopasowywać tryby jazdy.

Podobnie jak projekt, który moim zdaniem wyglądał odważnie, ale w momencie premiery był nieco niezgrabny i irytujący, ale zestarzał się lepiej, w miarę jak proporcje przysadzistego roadstera i subtelne ukłony w stronę klasycznego 507 stały się bardziej widoczne. Matowy lakier Frosted Grey nałożony na testowany samochód kosztuje 1880 funtów.

Ogólnie rzecz biorąc, Z4 to samochód, który może sprawić, że będzie trochę zimno przy pierwszym spotkaniu, tak jak to miało miejsce w przypadku mnie po premierze. Ale im więcej czasu z nim spędzasz, tym bardziej stają się jego mocne strony. Jeździłem Z4 przez sześć miesięcy w ramach długoterminowego samochodu testowego w 2019 roku i dlatego darzę go dużym sentymentem. Jest miejsce na takie samochody. Mniejszy i tańszy niż Mercedes SL oraz łatwiejszy w prowadzeniu niż Boxster.

To bardziej cruiser niż samochód sportowy, ale mimo wszystko samochód sportowy. Toyota Supra, która ma wspólną platformę joint venture, zapewnia bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy spośród obu samochodów, ale Z4 M40i nadal oferuje solidny napęd z przyjemnym silnikiem i dobrze skalibrowaną elektroniką amortyzatorów i mechanizmów różnicowych.

READ  Steam Next Fest powraca i oferuje „setki” wersji demonstracyjnych, w które można grać na PC

Cena i konkurencja

Dzisiaj został trochę sam w klasie. Mercedes SLC zniknął, a Audi TT Roadster wkrótce odejdzie na emeryturę. Być może nadejdzie nowa era elektrycznych dwumiejscowych kabrioletów na wzór MG Cyberstera, ale do tego czasu Porsche 718 Boxster jest jego najbliższym konkurentem na papierze. Mazda MX-5 jest tańsza (i daje więcej frajdy), ale ma mniejszą moc, jest mniej przestronna i jest samochodem niższej klasy.

Rzeczywiście, kosztujący 56 475 funtów Z4 M40i nie będzie tak przyjemny w prowadzeniu jak Boxster (chociaż znawcy twierdzą, że Porsche stanowiło dynamiczny punkt odniesienia dla opracowywanego Z4), ale jego mocne strony są widoczne w różnych obszarach. Silnik M40i daje więcej frajdy niż czterocylindrowy silnik typu bokser w podstawowych Boxsterach (a za Boxstera z sześciocylindrowym silnikiem GTS 4.0 trzeba byłoby zapłacić 75 000 funtów – co jest oczywiście fantastyczne).

Z4 sprzed liftingu to samochód, który miło wspominam, ale bardziej ze względu na swobodny charakter i przyjemny silnik niż na ekscytujące wspomnienia z jazdy. Z krótkiego testu w tym modelu 2023 wynika, że ​​po liftingu nadal tak jest.

Dane techniczne BMW Z4 M40i

silnik Prosta szóstka, 2998 cm3
moc 335 KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy 369 funtów na stopę przy 1600-4500 obr./min
Waga 1630 kg (209 KM/t)
0-62 mil na godzinę 4,5 sekundy
maksymalna prędkość 255 mil na godzinę (ograniczona)
Cena podstawowa 56 475 funtów