a Boeing Federalna ława przysięgłych w czwartek oskarżyła pilota biorącego udział w teście 737 Max oszukania regulatorów bezpieczeństwa, którzy oceniali samolot, co później zostało zamieszane w dwie śmiertelne katastrofy.
Akt oskarżenia oskarża Marka A Forknera o podanie FAA fałszywych i niepełnych informacji o automatycznym systemie kontroli lotu, który odegrał rolę w Wypadki, w których zginęło 346 osób.
Prokuratorzy stwierdzili, że z powodu „rzekomego oszustwa Forknera” system nie został wymieniony w kluczowych dokumentach FAA, podręcznikach pilotów ani materiałach szkoleniowych pilotów dostarczanych liniom lotniczym.
System kontroli lotu automatycznie pchnął nosy samolotów Max, które rozbiły się w 2018 roku w Indonezji i 2019 roku w Etiopii. Piloci próbowali odzyskać kontrolę, ale bezskutecznie oba samoloty wpadły w stan lądowania kilka minut po starcie.
Większość pilotów nie była zaznajomiona z systemem, zwanym Systemem Wspomagania Charakterystyki Manewrowości, aż do pierwszego zderzenia.
Forkner, lat 49, został oskarżony o dwa oszustwa związane z częściami samolotów w handlu międzystanowym i cztery oszustwa związane z telewizją. Prokuratorzy federalni powiedzieli, że oczekuje się, że po raz pierwszy pojawi się w sądzie w piątek w Fort Worth w Teksasie. Jeśli zostanie skazany za wszystkie zarzuty, grozi mu do 100 lat więzienia.
Boeing zaprojektował Maxa jako bardziej wydajną pod względem zużycia paliwa wersję czcigodnego 737, która mogłaby konkurować z samolotem opracowanym przez europejskiego rywala firmy Airbus. System sterowania lotem miał sprawić, że Max latał jak poprzednie 737, mimo że w pewnych okolicznościach nos był odchylony do góry.
Śledczy Kongresu zasugerowali, że Forkner i Boeing zmniejszyli moc systemu, aby uniknąć wymogu, aby piloci przechodzili rozległe i kosztowne przeszkolenie, co zwiększyłoby koszty obsługi samolotu przez linie lotnicze.
Chad Meacham, pełniący obowiązki prokuratora generalnego USA w północnym Teksasie, powiedział, że Forkner próbował zaoszczędzić pieniądze Boeinga, ukrywając „krytyczne informacje” przed organami nadzoru.
„Jego bezwzględny wybór, by wprowadzić w błąd FAA, ograniczył zdolność agencji do ochrony latającego społeczeństwa i pozostawił pilotów w stanie zawieszenia, ponieważ brakuje mu informacji na temat niektórych elementów sterowania lotem 737 Max” – powiedział Meacham w oświadczeniu.
Boeing z siedzibą w Chicago zgodził się na ugodę w wysokości 2,5 miliarda dolarów Zakończenie dochodzenia karnego prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości w sprawie działań firmy. Boeing powiedział w ugodzie w zeszłym roku, że pracownicy wprowadzali w błąd regulatorów co do bezpieczeństwa Maxa. Ugoda obejmowała grzywnę dla linii lotniczych, które kupiły samolot oraz odszkodowanie dla rodzin pasażerów, którzy zginęli w wypadku.
Dziesiątki rodzin pasażerów pozywa Boeinga w sądzie federalnym w Chicago.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce