Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Europejskie statki kosmiczne zbliżają się do Stanów Zjednoczonych, aby jeździć na rakietach SpaceX

Europejskie statki kosmiczne zbliżają się do Stanów Zjednoczonych, aby jeździć na rakietach SpaceX

W dużej mierze dzięki opóźnieniom poniesionym przez rakietę nowej generacji Ariane 6 Arianespace, niewielka flota europejskich satelitów zbiega się w Stanach Zjednoczonych, aby dostarczać loty na orbitę za pomocą SpaceX.

SpaceX uruchamiający europejskie ładunki nie jest niczym nowym. Firma od czasu do czasu uruchamia statki kosmiczne wyprodukowane w Europie dla europejskich agencji lub firm kosmicznych, ale taka kombinacja jest niezwykle rzadka. Jednak z wielu powodów to, co kiedyś było obce, staje się powszechne, a fakt ten stanie się bardziej widoczny w pozostałej części 2022 roku.

SpaceX uruchomił serię sześciu lub siedmiu startów statków kosmicznych wykonanych przez Europę lub dla Europy 15 października. W ciągu weekendu rakieta Falcon 9 o wysokości 70 metrów (230 stóp), szerokości 3,7 metra (12 stóp) i zdolna do wytworzenia do 770 ton (1,7 miliona funtów) ciągu podczas startu — z powodzeniem wystrzeliła satelitę Hotbird 13F Przemysłowy system łączności na orbicie geostacjonarnej (GTO) dla francuskiej firmy Eutelsat.

Hotbird 13F to pierwszy z trzech satelitów Eutelsat, które firma potajemnie zgodziła się wystrzelić na rakietach SpaceX. Kilka godzin po uruchomieniu swojego bliźniaczego samolotu Hotbird 13G przybył na Florydę dedykowanym samolotem transportowym Airbus Beluga XL (pierwsza wizyta w USA od 2009 roku) i wkrótce rozpocznie przygotowania do prywatnego lotu rakietą SpaceX już w listopadzie 2022 roku Eutelsat 10B, również na ścieżce do wystrzelenia rakiety Falcon 9 w listopadzie, prawdopodobnie opuści Francję na Florydę na pokładzie statku wycieczkowego Arianespace. 12 października.

Wybierając dostawcę wystrzeliwania dla satelitów komunikacyjnych, które kosztują osiem lub dziewięć numerów, zwykle towarzyszy komunikat prasowy i wiele uroczystości. Europejska Agencja Kosmiczna, Eutelsat, Airbus i Thales Alenia nic nie powiedzieli do ostatniej chwili, mówiąc wiele o tym, jak wszystkie zaangażowane strony myślą o przeniesieniu trzech swoich satelitów do rakiet SpaceX. Pierwotnie, wszystkie trzy byli zamierza wystartować Na rakietach Arianespace: Eutelsat 10B na jednej z ostatnich Ariane 5 oraz Hotbird 13F i 13G na jednej z pierwszych Ariane 6.

READ  Sonda NASA rejestruje oszałamiający nowy obraz księżyców Jowisza Io i Europa

Nie jest do końca jasne, dlaczego Ariane 5 nie mogła uruchomić Eutelsata 10B, ale nie jest zaskoczeniem, że partnerzy ESA, Thales Alenia, Airbus i Eutelsat postanowili przenieść Hotbirda 13F i 13G na Falcon 9. uruchom start ostatnio się poślizgnął Poza tym od końca 2022 r. do 2023 r. Pierwotnie zaplanowany debiut w połowie 2020 r. Teraz jest możliwe – jeśli nie prawdopodobne – że Ariane 6 wystartuje. nie będzie gotowy Do uruchomienia do drugiej połowy przyszłego roku (lub nawet później).

Dzięki tym opóźnieniom nowa rakieta wejdzie na scenę z bardzo pracowitym manifestem na lata 2023 i 2024 wypełnionym cennymi ładunkami instytucjonalnymi i komercyjnymi z całej Europy. Innymi słowy, para półkomercyjnych satelitów komunikacyjnych, takich jak Hotbird 13F/13G, mogła z łatwością zostać zmuszona do czekania rok lub dłużej na wystrzelenie na Ariane 6. dodanie zniewagi zranić sięHotbird 13F i 13G to dwa pierwsze satelity stworzone pod auspicjami Europejskiej Agencji Kosmicznej i Airbusa. Eurostar NowośćBędzie teraz latać na amerykańskiej rakiety zbudowanej przez firmę, która niemal w pojedynkę odpowiada za zakończenie złotej ery konkurencyjnych europejskich usług startowych.

Mniej pewny niż kiedykolwiek termin debiutu Ariane 6, urzędnik NASA ujawnił niedawno, że Europejska Agencja Kosmiczna bada nawet możliwość wystrzelenia Euclida – dwutonowego teleskopu kosmicznego nowej generacji – Na Falconie 9 od SpaceX. Początkowo Euclid miał wystrzelić jedną z rosyjskich rakiet Sojuz 2.1 z Arianespace (lub Ariane 6) w połowie 2022 roku. Podpisano w 2020 r.Sześć lat po tym, jak rosyjski prezydent Władimir Putin przypomniał światu o swojej niestabilności, lekkomyślności i brutalności, dokonując nielegalnej i nieoficjalnej inwazji na Ukrainę. W lutym 2022 r., po miesiącach pozornych wzmocnień, Rosja podwoiła swój atak na Ukrainę, przeprowadzając zmasowaną ludobójczą inwazję. W następstwie tego przejęła grupę europejskich satelitów OneWeb, przejęła rakietę Sojuz, którą firma już napędzała, odwołała wspólną europejsko-rosyjską misję na Marsa i anulowała wsparcie dla europejskich wystrzeliwania Sojuzów (choć głównie wzajemne).

READ  Zdjęcia kosmiczne pokazują ekstremalną suszę w górach Kalifornii

To skutecznie wyeliminowało Rosję jako poważny wybór dla europejskich startów lub bezpiecznych przystani, pozostawiając wiele europejskich misji i firm w zawieszeniu. Na przykład brytyjska firma OneWeb zawarła z Rosją wyłączną umowę na uruchomienie konstelacji satelitów internetowych na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) na maksymalnie 21 pociskach Sojuz. Po stracie 230 milionów dolarów firma musiała nagle zmienić biegi i jest teraz na dobrej drodze do wystrzelenia pierwszej partii satelitów od początku 2022 roku na indyjskim pocisku SLV-3. Może jak najszybciej wykonać co najmniej jedną z dwóch misji SpaceX Falcon 9 grudzień 2022. Chyba że Ariane 6 wystartuje w najbliższej przyszłości, wiele więcej Ładunki europejskie mogą znaleźć się w podobnych lokalizacjach w 2023 i 2024 roku.

W międzyczasie kilka europejskich ładunków przygotowuje się do startu Falcona 9. Chociaż te ładunki zostały przypisane do rakiet SpaceX od samego początku, nadal pokazują, jak duży jest amerykański start-up w europejskim przemyśle startowym. Niedawno wspólny statek kosmiczny NASA-ESA-CSA Surface Water and Ocean Topography (SWOT) poleciał z Francji do Kalifornii 17 października. Falcon 9 SWOT wystartuje z wybrzeża Kalifornii w grudniu 2022 roku.

Wkrótce pierwszy lądownik księżycowy HAKUTO-R japońskiego start-upu ispace — zmontowany, przetestowany i w dużej mierze napędzany przez francuską ArianeGroup — zostanie przetransportowany z Niemiec na Florydę na start SpaceX w listopadzie 2022 roku. Drugi i trzeci satelita radarowy może polecieć z Niemiec do USA wkrótce na start Falcona 9 wstępnie zaplanowany na ostatnie dni 2022 lub na początku 2023 roku. Wreszcie SpaceX może zakończyć swój pierwszy start OneWeb mniej więcej w tym samym czasie.

READ  Uproszczenie to klucz do rozwoju przemysłu kosmicznego

Europejskie statki kosmiczne zbliżają się do Stanów Zjednoczonych, aby jeździć na rakietach SpaceX