Komisja Europejska tak ma ZgodaZgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, polski program wsparcia morskiej technologii wiatrowej. Środek ten pomoże Polsce osiągnąć cele w zakresie energii odnawialnej bez niepotrzebnego zakłócania konkurencji.
„Ten polski program jest bardzo dobrym przykładem tego, jak polityka konkurencji umożliwia krajom członkowskim wspieranie projektów związanych z zieloną energią, takich jak morskie farmy wiatrowe. Zachęca firmy do inwestowania w takie zielone projekty, w które inaczej by nie zainwestowały. zobaczyć wiele takich inicjatyw. W przyszłości, która przyczyni się do realizacji Zielonego Ładu Unii Europejskiej, bez niepotrzebnego zakłócania konkurencji na jednolitym rynku ”, Powiedziała wiceprezes wykonawcza Margaret Westager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Zarys polski
Polska poinformowała Komisję o zamiarze przedłożenia nowego programu wsparcia morskich farm wiatrowych. Morska energetyka wiatrowa na początkowym etapie w Polsce.
Pomoc zostanie przyznana w formie dwukierunkowej premii CFD za 25 lat, ale tylko do 100 000 godzin pełnego obciążenia na MW zainstalowanej mocy. W ramach tego modelu ta zmienna składka jest obliczana jako różnica między ceną referencyjną a ceną rynkową energii elektrycznej. Jeżeli cena rynkowa jest niższa od ceny referencyjnej, beneficjenci mają prawo do płatności równej różnicy między tymi dwoma cenami. Jednak gdy cena rynkowa jest wyższa niż cena referencyjna, beneficjenci będą musieli zapłacić państwu różnicę między dwiema cenami.
Program zostanie wdrożony w dwóch fazach. W pierwszej fazie programu pomoc będzie przyznawana na zewnętrzne projekty z wykorzystaniem wyjątku od wymogów aukcyjnych, ponieważ liczba projektów jest bardzo ograniczona. Cena referencyjna dla projektów w pierwszej fazie zostanie ustalona administracyjnie na podstawie ich kosztów, maksymalnie w wysokości 319,60 PLN / MWh (71,82 € / MWh). Po uzyskaniu pozwolenia środowiskowego, które określi ostateczną charakterystykę techniczną przedsięwzięcia, każdy projekt przedłoży komitetowi indywidualne zgłoszenie wraz z planem działania. Na podstawie odpowiedniego planu prac komitet indywidualnie oceni konkretny poziom pomocy operacyjnej.
W drugiej fazie programu pomoc będzie udzielana w drodze otwartych i konkurencyjnych aukcji, które będą organizowane od 2025 r., A cena referencyjna dla projektów zostanie ustalona na podstawie odpowiedniej oferty.
Projekt ma łączny pułap budżetowy 22,5 mld euro i będzie kontynuowany do 2030 roku.
Ocena autorytetu
Komisja dokonała oceny programu zgodnie z zasadami pomocy państwa Unii Europejskiej, w szczególności z wytycznymi z 2014 r. W sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i energię.
Komisja uznała pomoc za niezbędną i mającą efekt katalityczny, ponieważ projekty dotyczące morskich farm wiatrowych nie byłyby realizowane bez wsparcia publicznego. Ponadto pomoc jest proporcjonalna i ograniczona do niezbędnego minimum. Wreszcie komisja stwierdziła, że pozytywne skutki środka, w szczególności pozytywne skutki dla środowiska, przeważają nad wszelkimi potencjalnymi negatywnymi skutkami pod względem zakłóceń konkurencji.
Polska zobowiązała się również do przeprowadzenia oceny ex post iw ramach oceny oceni cechy programu.
Na tej podstawie Komisja stwierdziła, że polski program jest zgodny z zasadami pomocy publicznej w Unii Europejskiej, ponieważ wspiera projekty morskich farm wiatrowych, co ułatwi rozwój produkcji energii odnawialnej z morskiej technologii wiatrowej w Polsce i ograniczy emisję gazów cieplarnianych. zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem i bez nadmiernego zakłócania konkurencji.
tło
Wytyczne Komisji z 2014 r. W sprawie pomocy państwa w ochronie środowiska i energii pozwalają państwom członkowskim na wspieranie projektu, takiego jak polski morski program wiatrowy, pod pewnymi warunkami. Zasady te mają pomóc państwom członkowskim w osiągnięciu ambitnych celów UE w zakresie energii i klimatu przy możliwie najniższych kosztach dla podatników i bez zbędnych zakłóceń w konkurowaniu na jednolitym rynku.
W dyrektywie w sprawie odnawialnych źródeł energii z 2018 r. Ustanowiono wiążący ogólnounijny cel w zakresie energii odnawialnej wynoszący 32% do 2030 r. Poprzez powiązania Europejskiego Zielonego Ładu w 2019 r. Komisja wzmocniła swoje ambicje klimatyczne, wyznaczając cel zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w 2050 r. W kwietniu 2021 r. Rada Europejska i Parlament osiągają tymczasowe porozumienie w sprawie celu netto wynoszącego 55% do 2030 r., Co stanowi podstawę dla „55 odpowiednich” wniosków ustawodawczych, które mają zostać przedstawione w czerwcu 2021 r.
Niedawna strategia morska UE podkreśla znaczenie morskich wiatrów w ramach Zielonego Ładu.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex