Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Wojna na Ukrainie: dwie osoby nie żyją po „ataku” na moście krymskim

Wojna na Ukrainie: dwie osoby nie żyją po „ataku” na moście krymskim

  • Napisane przez Antoinette Radford i Christy Cooney
  • wiadomości BBC

podpis pod zdjęciem,

Zdjęcie mostu łączącego Rosję kontynentalną z okupowanym Krymem

Dwie osoby zginęły w wyniku „ataku” na moście łączącym okupowany Krym z Rosją.

Państwowe media podały, że przewodniczący parlamentu Krymu oskarżył o incydent Ukrainę, ale Kijów wskazuje palcem na Moskwę.

Most Kerczeński został otwarty w 2018 roku i umożliwia podróżowanie drogą i koleją między Rosją a Krymem – regionem Ukrainy okupowanym przez siły Moskwy od 2014 roku.

Rosyjskie Ministerstwo Transportu poinformowało, że przyczółki mostu nie zostały uszkodzone.

Ministerstwo poinformowało, że śledztwo jest w toku, ale niepotwierdzone doniesienia mówią, że eksplozje słyszano wcześnie w poniedziałek rano.

To drugi poważny wypadek na moście Kerczeńskim w ciągu ostatniego roku. W październiku 2022 r. most – ważny szlak zaopatrzeniowy – zostaje częściowo zamknięty po poważnym wybuchu. Został w pełni ponownie otwarty w lutym.

Wiaczesław Gładkow, gubernator zachodniorosyjskiego regionu Biełgorod, powiedział w oświadczeniu w Telegramie, że dwie osoby, rodzice dziewczynki, zginęły w wypadku – który określił po prostu jako „nagły wypadek”.

Niezweryfikowane zdjęcia opublikowane przez rzecznika departamentu wojskowego w Odessie przedstawiają wrak na drodze przez most i uszkodzone barierki.

Rosyjski kanał Gray Zone, który ma powiązania z Grupą Wagnera, powiedział, że most został prawdopodobnie uszkodzony przez podwodnego drona wystrzelonego przez Ukrainę na moście.

A rosyjska agencja informacyjna RIA Novosti poinformowała, że ​​przewodniczący parlamentu krymskiego Władimir Konstantinow również wskazał palcem na Ukrainę.

Ale rzeczniczka Południowego Dowództwa Wojskowego Ukrainy Natalia Homeniuk powiedziała, że ​​incydent może być aktem prowokacji ze strony Moskwy.

„Podejmowane są działania mające na celu przywrócenie sytuacji. Proszę mieszkańców i gości półwyspu o powstrzymanie się od przejazdu przez Most Krymski i ze względów bezpieczeństwa wybranie alternatywnej drogi lądowej przez nowe tereny” – dodał.

W ten sposób Rosja odnosi się do ukraińskich ziem, które okupowała w ubiegłym roku – Chersoniu, Zaporożu, Ługańsku i Doniecku – i twierdzi, że je zaanektowała.

Rosyjskie BBC poinformowało, że przeprawa promowa, która biegnie równolegle do mostu, została zamknięta, podczas gdy rosyjska państwowa agencja medialna TASS zacytowała wypowiedź lokalnego przewoźnika kolejowego, że może to mieć wpływ na ruch pociągów.

Do tej pory dokładna przyczyna eksplozji w październiku ubiegłego roku pozostaje niejasna. Nagranie z tego czasu pokazało ogromną kulę ognia eksplodującą, gdy wiele samochodów i ciężarówek przejeżdżało przez most.

W miesiącach poprzedzających incydent ukraińscy urzędnicy wielokrotnie wskazywali, że most będzie celem ataku, ale w kolejnych dniach Kijów odmówił przyjęcia odpowiedzialności.

Ostatni incydent ma miejsce w trakcie długo oczekiwanej kontrofensywy sił ukraińskich, mającej na celu odzyskanie terytoriów południowej i wschodniej Ukrainy.

Poniedziałek to także dzień, w którym wygasa umowa, która pozwoliła zbożu opuścić ukraińskie porty od czasu, gdy w zeszłym roku pośredniczyła w niej Organizacja Narodów Zjednoczonych.

Ukraina i Rosja należą do największych na świecie eksporterów zboża, a porozumienie zostało osiągnięte w obawie, że wojna doprowadzi do globalnych niedoborów żywności, ale Rosja jak dotąd odmówiła zgody na przedłużenie.

Po nielegalnej aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku prezydent Władimir Putin nakazał budowę mostu Kerczeńskiego łączącego Rosję kontynentalną z półwyspem.

Po jego zakończeniu w 2018 roku sam jeździł ciężarówką, a jego inwestycja w projekt była bardzo duża. Implikacja była jasna. Fizyczne połączenie symbolizuje, że Krym jest teraz częścią Rosji, na zawsze.

Ale to znacznie więcej niż symbolizm. Kolej jest niezbędna do zaopatrzenia Krymu w żywność, paliwo i broń. Rzeczywiście, do czasu powstania tzw. „mostu lądowego” przez okupowane południe Ukrainy była to główna niezawodna droga na półwysep.

Ponieważ Ukraina najwyraźniej próbuje odciąć most lądowy swoją kontrofensywą, utrzymanie operacyjności Mostu Kerczeńskiego byłoby kluczem do zapobieżenia blokadzie przez siły rosyjskie na Krymie i Chersoniu.

Od tego momentu jesteśmy daleko, ale warto zauważyć, że niezależnie od tego, co spowodowało tę „awarię” na Moście Kerczeńskim, emocje wokół niej po raz kolejny potwierdzają jej symboliczne i praktyczne znaczenie dla obu stron.