Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

SpaceX wygrał kontrakt na wystrzelenie satelity radarowego Sentinel 6B

SpaceX wygrał kontrakt na wystrzelenie satelity radarowego Sentinel 6B

SpaceX wygrał kontrakt na wystrzelenie wspólnego amerykańsko-europejskiego satelity radarowego Sentinel 6B od listopada 2025 r.

Pięć lat temu NASA wybrała również SpaceX do wystrzelenia Sentinel 6A, pierwszego z dwóch identycznych satelitów zaprojektowanych do wykorzystania wysokościomierzy radarowych do określania globalnego poziomu mórz dokładniej niż kiedykolwiek wcześniej. W październiku 2017 r., zaledwie pół roku po zmianie przeznaczenia pierwszej rakiety wspomagającej Falcon 9 firmy SpaceX i na długo przed wynikającymi z tego oszczędnościami kosztów, Nagrodzona przez NASA SpaceX 94 miliony dolarów za wystrzelenie 1,1-tonowego (~ 2500 funtów) na stosunkowo niską orbitę 1300 km (~ 810 mil).

Pięć lat i dwa miesiące później NASA przyznała SpaceX 97 milionów dolarów za wystrzelenie prawie identycznego satelity na tę samą orbitę, z tej samej platformy startowej i tą samą rakietą. Jednak SpaceX jest daleki od tej samej firmy, którą był w 2017 roku, i skutecznie opanował ponowne użycie Falcon Booster i Payload Fairing w ciągu pół dekady.

Według stanu na marzec 2017 r. SpaceX ponownie wykorzystał dopalacze Falcon podczas 130 startów, w tym podczas wrażliwych misji wojskowych USA, a nawet podczas startów astronautów NASA. SpaceX uruchomił prawie 70 wewnętrznych misji Starlink (z ponad 3600 satelitami zbudowanymi przez SpaceX) bez bankructwa firmy. CEO Elona Muska stwierdził, że koszt krańcowy startu Falcona 9 bez systemu wynosi tylko 15 milionów dolarów, podczas gdy inny dyrektor powiązał kiedyś całkowity koszt startu Falcona 9 ze sprzętem sprawdzonym w locie Z 28 milionami dolarów.

być może najważniejsze, SpaceX wygrał kontrakt w 2019 roku, aby wystrzelić mały teleskop rentgenowski NASA IXPE na Falconie 9 za jedyne 50 milionów dolarów. SpaceX zakończył misję W grudniu 2021 r. 330-kilogramowy (~ 730 funtów) statek kosmiczny zostanie wystrzelony na orbitę o długości około 600 km (~ 370 mil). Początkowo IXPE miał zostać wystrzelony na burzliwej rakiecie Pegasus XL firmy Aerojet Rocketdyne, która ostatnio wystrzeliła mały statek kosmiczny NASA za 55 milionów dolarów.

READ  Prochy astronauty urodzonego w Australii polecą w kosmos podczas lotu ku czci pamięci w listopadzie

Szczerze mówiąc, może to być najlepsze wyjaśnienie, dlaczego SpaceX i jego kadra kierownicza – obaj nieustannie twierdzą, że celem firmy jest radykalne obniżenie kosztów startów na orbitę – nie odczuwają presji, aby przełożyć te znaczące redukcje kosztów na znaczące obniżki cen . Mówiąc najprościej, pomimo faktu, że SpaceX publicznie omawia swoje zamiary od ponad dekady, nie ma na Ziemi rakiety, która mogłaby pokonać kombinację wydajności, kadencji, niezawodności i przystępności Falcona 9.

Zamiast nawet cienia presji konkurencyjnej ze strony reszty branży, szczególnie w przypadku kontraktów ograniczonych do przemysłu amerykańskiego, SpaceX zdecydowało, że zyski z pobierania jak największych opłat przewyższają cynizm, jaki mogą wywołać te środki. Trzeba przyznać SpaceX, że rzeczywistość jest znacznie bardziej szara, niż wskazywałyby na to niektóre z ograniczonych danych. W ciągu ostatnich trzech lat ceny SpaceX dla klientów korzystających z usług smallsat Zmniejszał się coraz bardziej i stawał się luźniejszy. Ponadto, biorąc pod uwagę pięć lat inflacji, kontrakt SpaceX na Sentinel 6A o wartości 94 milionów dolarów byłby dziś wart 114 milionów dolarów, co oznaczałoby kontrakt na uruchomienie Sentinel 6B o wartości 97 milionów dolarów. Technicznie To skromne 15% zniżki.

Możliwe jest również, że główni konkurenci SpaceX, ULA i Arianespace, zapłacą dziesiątki milionów dolarów więcej za uruchomienie Sentinel 6A lub 6B na swoich obecnych telefonach. lub Rakiety nowej generacji. Ale ich obecne rakiety nie mają rezerwy mocy na nowe kontrakty, a nowe rakiety Vulcan i Ariane 6 jeszcze nie latały, pozostawiając SpaceX bez prawdziwej konkurencji.

Na dobre i na złe wydaje się, że klienci Falcona 9 i konstelacja Starlink firmy SpaceX są jedynymi głównymi beneficjentami nadzwyczajnej przystępności Falcona 9. Z potencjalnymi konkurentami, takimi jak Neutron firmy Rocket Lab, Terran-R firmy Relativity, New Glenn firmy Blue Origin i jej Vulcan wariant ULA pół-wielokrotnego użytku przez wszystkie lata od wejścia na rynek, jest mało prawdopodobne, aby zmienił się do połowy lub końca 2020 r. Do tego czasu, chociaż ceny SpaceX raczej nie zrewolucjonizują dostępu innych do przestrzeni kosmicznej, Falcon 9 nadal będzie przystępny cenowo i wyjątkowo dostępna opcja dla wszystkich klientów startowych – w tym NASA i ESA.

READ  Lone Design Club otwiera wciągającą przestrzeń typu pop-up we flagowym londyńskim hotelu Fenwick

SpaceX wygrał kontrakt na wystrzelenie satelity radarowego Sentinel 6B