Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

śmierć narratora?  Apple przedstawia zestaw audiobooków wyposażonych w sztuczną inteligencję głosową |  jabłko

śmierć narratora? Apple przedstawia zestaw audiobooków wyposażonych w sztuczną inteligencję głosową | jabłko

Jabłko cicho Uruchom katalog książek Narratorem jest sztuczna inteligencja w ruchu, który może być początkiem końca ludzkich narratorów. Strategia jest próbą wywrócenia do góry nogami lukratywnego i szybko rozwijającego się rynku audiobooków – ale obiecuje również zintensyfikowanie kontroli nad zarzutami antykonkurencyjnego zachowania Apple.

Rynek audiobooków zyskał na popularności w ostatnich latach, ponieważ firmy technologiczne starają się zdobyć przyczółek. sprzedaży w zeszłym roku 25% skok, przynosząc ponad 1,5 miliarda dolarów. Znawcy branży uważają, że światowy rynek może być wart więcej niż 35 miliardów dolarów do 2030 roku.

Apple miał rozpocząć projekt w połowie listopada, ale opóźnił go, ponieważ zwolnienia Meta i chaos wokół przejęcia Twittera przez Elona Muska rzuciły ciemną chmurę na sektor technologiczny.

W firmowej aplikacji Books wyszukiwanie „narracji sztucznej inteligencji” ujawnia katalog prac objętych schematem, które są opisane jako „opowiadane cyfrowym głosem na podstawie ludzkiego narratora”.

W ostatnich miesiącach Apple zwrócił się do niezależnych wydawców jako potencjalnych partnerów, w tym niektórych na rynku kanadyjskim, ale nie wszyscy zgodzili się wziąć udział.

Autorom powiedziano, że Apple – które w tamtym czasie nie było wymienione jako firma stojąca za technologią – poniesie koszty produkcji, a książka otrzyma tantiemy ze sprzedaży.

Wydawcy zaangażowani w projekt byli zobowiązani do podpisania umów o zachowaniu poufności — powszechnych w technologii — ale także odzwierciedlających notoryczne dążenie Apple do zachowania tajemnicy.

Opracowanie przez Apple sztucznej inteligencji do narracji książek może oznaczać istotną zmianę w sposobie, w jaki duże firmy technologiczne postrzegają przyszłość audiobooków.

Wydawcy, autorzy i agenci literaccy, którzy rozmawiali z Guardianem, powiedzieli, że strategia, jeśli się powiedzie, może mieć znaczące implikacje rynkowe.

Jednak inni byli sceptyczni.

„Narrator wnosi zupełnie nowy zakres artyzmu do tworzenia audiobooka i uważamy, że to potężna rzecz. Tworzą coś innego niż książka drukowana, ale coś, co dodaje wartości jako forma sztuki” – powiedział David Caron, koproducent u największego wydawcy audiobooków w Kanadzie.

READ  Wygląda na to, że Among Us zapowiada potężną niezależną grę typu crossover

„Kiedy masz świetne pisanie i naprawdę utalentowaną narrację, tworzysz coś wyjątkowego. Warto w to zainwestować.”

Przed premierą kanadyjska agentka literacka powiedziała Guardianowi, że nie widzi wartości z perspektywy literackiej ani klienta.

„Firmy widzą rynek audiobooków i widzą, że można zarobić pieniądze. Chcą tworzyć treści. Ale to wszystko. Klienci nie chcą tego słuchać. Opowiadanie i opowiadanie historii ma dużą wartość” – powiedziała Carly Waters.

Chociaż istnieje możliwość sprzeciwu ze strony profesjonalnych aktorów głosowych, coraz częściej sami autorzy są proszeni o narrację swoich książek. Istnieje zachęta finansowa dla pisarzy, zarówno w postaci płatności z góry, jak i zwiększonej dostępności ich pracy.

Ale wyprodukowanie audiobooka z ludzkim głosem może zająć tygodnie i może kosztować wydawców tysiące dolarów. Sztuczna inteligencja obiecuje radykalne obniżenie kosztów.

Jednak dźwięki generowane komputerowo od dawna walczyły o przyciągnięcie uwagi słuchaczy przez długi czas, przytłaczając „dziwna dolina” Wpływ syntetycznej mowy ludzkiej. Ludzka intonacja i fleksja są niezwykle trudne do przewidzenia i powtórzenia.

Apple od lat sprzedaje książki i audiobooki za pośrednictwem aplikacji Books, a podobno firma jest zainteresowana rozwojem własnej usługi audiobooków i przejściem od sprzedawcy do producenta.

Ale ten ruch jest bezpośrednim strzałem w jego konkurenta, Amazon, z Apple Wypisz korzyści własnego systemu w porównaniu do bezpośredniego publikowania Kindle.

Apple i Amazon – właściciel lidera rynku audiobooków Audible – wcześniej wskazywały, że badają technologię narracji AI, ale Google był najpopularniejszy o jej wysiłkach i przełomach.

Jeszcze przed wejściem Apple walka o kontrolę nad rynkiem audiobooków odnowiła istniejące różnice między głównymi graczami. W ostatnich miesiącach Spotify, które ogłosiło plany dostarczenia klientom 300 000 audiobooków, wypuszczało Zaciekle się starli z Apple w stosunku do zasad App Store po tym, jak jego aplikacja została trzykrotnie odrzucona.

Na nowo uruchomionej stronie Czas grać fairW obronie swojego stanowiska Spotify stwierdziło, że „uciążliwy” proces kupowania audiobooków przez Apple „utrudnia znalezienie kolejnego ulubionego autora lub książki”.

READ  Nowy Lords of the Fallen dąży do ogromnego sukcesu Elden Ring

Twierdzi, że polityka Apple oznacza, że ​​„oprócz krzywdzenia konsumentów, karani są także autorzy i wydawcy”.

Apple uzasadnił odmowę, mówiąc, że sposób, w jaki Spotify dostarcza audiobooki, narusza zasady dotyczące zakupów online i komunikacji z klientami.

Podczas gdy Apple już sprzedaje audiobooki, najnowszy ruch prawdopodobnie wywoła więcej pytań dotyczących jego antykonkurencyjnego zachowania. Ustawodawcy w Europie i Stanach Zjednoczonych wzmogli kontrolę nad firmą w następstwie zarzutów, że Apple ogranicza konkurencję.

Apple pobiera 30% opłaty za wszystkie usługi i sprzedaż produktów za pośrednictwem swojego App Store, a niedawny pozew antymonopolowy z udziałem Epic Games uwydatnił surowe przepisy otaczające App Store, a także jego ogromną rentowność.

Apple niedawno wyciągnął 78,13 miliarda dolarów ze swojej wysokomarżowej działalności usługowej, która obejmuje sprzedaż aplikacji, a także usługi muzyczne, gry i streaming.