Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polscy producenci rozmawiają o przyszłości: własności intelektualnej i koprodukcji międzynarodowej

Polscy producenci rozmawiają o przyszłości: własności intelektualnej i koprodukcji międzynarodowej

Polska, najbardziej znana ze swojej wartości produkcyjnej i jeden z największych rynków w Europie poza pierwszą piątką, cieszyła się pewnym zainteresowaniem na Conecta Fiction, ponieważ została skupiona na kraju.

Sześciu jej czołowych niezależnych producentów — w tym Dariusz Jabłoński z Apple Film, Anna Rosalska, współzałożycielka i producentka Match and Spark), Maciej Kubicki, producent i scenarzysta z firmy Telemark oraz Ryszard Sibilski, prezes EndemolShine Polska, omówiło kluczowe kwestie, które są najgorętszymi własnościami IP.

Więcej z Variety

Producent i reżyser Łukasz Bluszcz, współwłaściciel Vision House, oraz Agnieszka Knysak-Sandecka, szefowa produkcji w należącym do Viaplay Paprika Studios, również zabrali głos w panelu, którego doświadczenie sięgało między innymi seriali telewizyjnych premium, takich jak Telemark „The Pact” i Polska adaptacja „W trakcie leczenia” na potrzeby reality show, która jest specjalnością Vision House.

Koordynator zespołu Alicja Grawon-Jaksik z Maxfilm wyjaśniła, że ​​wiele ze 150-200 firm produkcyjnych w Polsce produkuje filmy fabularne i seriale. Większość seriali ma skromne ceny, od 300 000 do 400 000 EUR (327 000–436 000 USD) za 40-minutowy odcinek, do 545 000–872 000 USD) za seriale premium. Grawon-Jaksik powiedział, że Netflix dominuje na rynku streamingowym i mocno inwestuje w polskie seriale.

Obecnie Polska boryka się z inflacją na poziomie 18%. Jednak niezależni producenci mają obsesję na punkcie własności intelektualnej.

Dariusz Jabłoński zauważa, że ​​w momencie wejścia na rynek platform streamingowych pojawiły się nadzieje na zrewolucjonizowanie tradycyjnego rynku.

„Myślę, że polski rynek jest trochę tradycyjny, trochę odległy. Platformy streamingowe, które razem osiągają ten sam poziom, mogą to zmienić. Mam nadzieję, że jeśli platformy dadzą producentom możliwość tworzenia seriali premium i dadzą im możliwość zarabiania pieniędzy od sukcesu wszyscy wygrają Własność intelektualna w rzeczywistości przejęła kontrolę nad dyskusjami w Komitecie Conecta Fiction.

READ  Polska animacja i nagrody Hope „The Peasants” z umową w Wielkiej Brytanii (ekskluzywnie) | Aktualności

Aby zachować własność intelektualną, jednym z rozwiązań jest wprowadzenie elementu międzynarodowego do procesu produkcyjnego, przekształcając pomysł w format. Istnieją bardzo wyraźne granice między twórczością krajową a twórczością zagraniczną. „Kiedy przedstawiamy nadawcy polski pomysł, nierzadko jesteśmy proszeni o pozostawienie praw na wczesnym etapie procesu” – powiedział Cypelski. „Jednak zachowanie naszych praw własności intelektualnej jest dla nas bardzo ważne, aby zmaksymalizować możliwości eksploatacji”.

Dlatego polscy producenci tak chętnie pracują nad wspólnymi produkcjami. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie; Producenci chcą zmian, które pozwolą im zarabiać i inwestować w swoje firmy produkcyjne w celu dalszego rozwoju. Łukasz Bluszcz podkreślił, że „Polska stała się drugim co do wielkości importerem formatów po Niemczech”.

Dodał: „Pokazuje to siłę rynku pod względem finansowym, ale pokazuje również wrażliwość wynikającą z braku rozwijania wielu lokalnych formuł i niechęć nadawców do ryzyka. I naprawdę chcielibyśmy to zmienić, być może zaczynając od nadawcy publicznego. Ale to sen”.

Chociaż Polska może pozostawać w tyle pod względem własności intelektualnej, główni producenci przynoszą powiew zmian. Niektórzy mają już przewagę w grze, jak Dariusz Jabłoński, który poszedł własną drogą do niezależności, rozwijając na własny koszt „usługę kuratorską seriali i dopiero potem proponując ją nadawcom, bo wtedy czuję, że mam kontrolę nad tym, co Pokazuję i co robię”.

Jednym z najlepszych przykładów jest serial kryminalny „The Pleasure Principal”, który powstał prawie w całości własnym kosztem i został wystawiony w koprodukcji polsko-ukraińsko-czeskiej. Był sprzedawany do krajów europejskich, generując dochód, przy czym część Jabłońskiego zachowała własność.

zasada przyjemności

zasada przyjemności

Najlepszy skład

Zapisz się do Biuletyn jest różnorodny. Aby uzyskać najnowsze wiadomości, śledź nas dalej FacebookI ŚwiergotI Instagram.

Kliknij tutaj, aby przeczytać cały artykuł.