Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Oskarżenia handlowe między Chinami a Filipinami po zderzeniu statku na spornym Morzu Południowochińskim |  wiadomości ze świata

Oskarżenia handlowe między Chinami a Filipinami po zderzeniu statku na spornym Morzu Południowochińskim | wiadomości ze świata

Do konfrontacji doszło w pobliżu Second Thomas Shoal, zanurzonego obszaru koralowców na zachód od Filipin i na południe od Hongkongu, który jest obszarem spornym, do którego roszczą sobie prawa kilka krajów.


Niedziela 10 grudnia 2023 o 08:41, Wielka Brytania

Chiny i Filipiny wymieniają oskarżenia o staranowanie swoich statków na Morzu Południowochińskim.

Filipińska straż przybrzeżna powiedziała, że ​​Chiny wystrzeliły armatki wodne i staranowały statki zaopatrzeniowe.

Film wideo filipińskiej straży przybrzeżnej pokazuje, jak statek chińskiej straży przybrzeżnej strzela z armaty do znacznie mniejszego filipińskiego statku patrolowego.

Chińska straż przybrzeżna stwierdziła jednak, że filipiński statek również celowo staranował swój statek.


zdjęcie:
Zdjęcie wykonane przez filipińską straż przybrzeżną przedstawia statek chińskiej straży przybrzeżnej używający armatek wodnych. Zdjęcie: AP

Filipiny twierdzą, że użycie armatek wodnych w Chinach stanowi „środki niezgodne z prawem i agresywne”.

Pekin oświadczył, że stosuje uzasadnione „środki kontroli”.

Do konfrontacji doszło w pobliżu Second Thomas Shoal, zanurzonego obszaru koralowców na zachód od Filipin i na południe od Hongkongu.

Obszar ten jest przedmiotem sporów i roszczeń kilku krajów filipińskiej marynarki wojennej, po tym jak w 1999 r. celowo zakotwiczono tam statek.

Ławica jest częścią tak zwanego na całym świecie Wysp Spratly.


zdjęcie:
Statek chińskiej straży przybrzeżnej zderza się z łodzią zaopatrzeniową filipińskiej marynarki wojennej Unayzah Mai 1. Zdjęcie: Philippine Coast Guard/AP

Pekin i Manila bawią się w kotka i myszkę nad niezamieszkanymi rafami, a Filipiny wysyłają misje zaopatrzeniowe do filipińskich żołnierzy mieszkających na pokładzie starego okrętu wojennego, który osiadł na mieliźnie.

Chiny zajmują prawie całe Morze Południowochińskie, które postrzegają jako istotne ogniwo dla rocznego handlu statkiem o wartości ponad 3 bilionów dolarów (2,4 biliona funtów).

Filipiny, Wietnam, Indonezja, Malezja i Brunei również roszczą sobie prawa do części morza.

READ  Reuters zaprzecza jakimkolwiek sugestiom jakoby miał wcześniejszą wiedzę o ataku Hamasu na Izrael 7 października

W 2016 roku Stały Trybunał Arbitrażowy stwierdził, że roszczenia Chin nie mają podstawy prawnej.

Przeczytaj więcej ze Sky News:
Ostatnia wojna między Izraelem a Hamasem
Co najmniej 11 osób zginęło w „bójce rolników” w Meksyku
Sześciu nastolatków jest winnych ścięcia głowy nauczycielowi


zdjęcie:
Po lewej statek chińskiej straży przybrzeżnej używa armatki wodnej na statku Filipińskiego Biura ds. Rybołówstwa i Zasobów Wodnych. Zdjęcie: Filipińska Straż Przybrzeżna/AP

To limitowana edycja tej historii, więc niestety ta zawartość nie jest dostępna.

Odblokuj pełną wersję

Chińska straż przybrzeżna podała w oświadczeniu, że dwa filipińskie statki zignorowały powtarzające się ostrzeżenia i „nielegalnie wpłynęły na wody sąsiadujące z rafą Renai na wyspach Nansha bez zgody chińskiego rządu”.

Dodał, że statek Onaizah 1 maja „wykonał nagły, niebezpieczny i nieprofesjonalny zwrot i celowo zderzył się ze statkiem chińskiej straży przybrzeżnej nr 21556”.

Pociągnęło do pełnej odpowiedzialności stronę filipińską.

Jednak rzecznik filipińskiej straży przybrzeżnej Jay Tareella powiedział w X, wcześniej znanym jako Twitter, że „M/L Kalayaan doznał poważnego uszkodzenia silnika” i dodał: „Wbrew dezinformacji chińskiej straży przybrzeżnej statek CCG UM1 został staranowany”.

„Chińska agresja podważa stabilność w regionie, stanowiąc wyzwanie dla wolnego i otwartego Indo-Pacyfiku” – powiedziała ambasador USA w Manili Mary Kay Carlson w Channel X.