Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Napisali: Morderstwo w Indiach

Napisali: Morderstwo w Indiach

Kiedy pandemia osiągnęła swój szczyt, Mitti Shroff Shah z Bombaju był zajęty planowaniem morderstw. Nie dla jej rodziny, w przeciwieństwie do wielu z nas, które zwróciły się do niej po spędzeniu większej części roku w domu z bliskimi, ale w związku z jej pierwszym dziełem beletrystycznym. Akcja jej książki rozgrywa się w odrębnych granicach klanu Temple Hill (czytaj: Malabar Hill). „Mieszkańcy Gudżarati w Temple Hill nie jedzą mięsa. Pomimo reputacji można je wypolerować kilkoma szybkimi kęsami” – mówi bohaterka powieści, Razi Zaveri, która wróciła do Stanów Zjednoczonych i stara się rozwiązać zagadkę tajemnicy tajemniczej śmierci ojca jej najlepszej przyjaciółki. Jej książka The Death of Kirti Kadakia: A Temple Hill Mystery znalazła się na długiej liście prestiżowej nagrody CWA Dagger Award przyznawanej przez brytyjskie Stowarzyszenie Pisarzy Kryminalnych.
Podkreślenie autentyczności świata, który Shah Shroff tak dobrze zna, mogło okazać się czynnikiem decydującym. „Kiedy myślisz o Bombaju i Fikcyjna zbrodnia, myśląc o motywach Sons of the Underworld lub Shantaram/Slamdog Millionaire. Jednak współczesne powieści detektywistyczne, których akcja rozgrywa się w innej części miasta, są w Indiach dość rzadkie.
Chociaż powieści kryminalnych w językach indyjskich nie brakuje, a detektywi tacy jak Byomkesh Bakshi i Feluda z Bengalu osiągnęli status kultowych, jeśli chodzi o język angielski, większość czytelników trzyma się kryminałów brytyjskich, amerykańskich, skandynawskich i oczywiście brutalnych. Sekrety japońskiego producenta Honkaku.
Ale teraz wydaje się, że wydawcy, redaktorzy i agenci literaccy są z tym zgodni Indyjski kryminał Gorąco jak Kari Chettinad, bo indyjscy czytelnicy mają większy apetyt na tego rodzaju literaturę. „wzrost Indyjska przestępczość „Wydaje się, że pisanie w Indiach zbiegło się w czasie z pandemią, a przez ostatnie dwa–trzy lata zaobserwowaliśmy, że liczba ta wzrosła” – mówi Maile Aishwarya, wydawca Penguin Random House India.
Jednym z powodów jest to, że postacie i wątki są mniej pochodne, a bardziej lokalne i łatwe do utożsamienia. powieści Faseema Khana i powieści Agencji Detektywistycznej Dziecięcej Ganesha; Akcja serialu Sujaty Massey i Pervina Mistry’ego rozgrywa się w Bombaju lat dwudziestych XX wieku; Akcja wielokrotnie nagradzanych kryminałów Abira Mukherjee z udziałem Wyndhama i Banerjee rozgrywa się w tym samym okresie, ale w Kalkucie; „A Very Pukka Murder” Arjuna Raja Gainda (z udziałem uroczego maharadży, który zamienia się w detektywa) to tylko niektóre z popularnych thrillerów, które trafiły na półki z książkami w ciągu ostatnich kilku lat. „W przypadku powieści kryminalnych charakterystyczne jest to, że pisarz wyznacza podstawowe ramy, a podgatunki w powieściach kryminalnych mają swoje własne zasady – przytulne kryminały w stylu Agathy Christie, szorstkie noir, domowe thrillery. Zatem prawdziwe wyzwanie, prawdziwa zabawa, spełnia te oczekiwania”. A mimo to robi coś nowego i nieoczekiwanego. To najlepszy moment” – mówi Swati Daftur, były redaktor naczelny HarperCollins India. W książce Anuji Chauhan Club You To Death z 2021 r., na podstawie której nakręcono film: Znaleziono zwłoki trenera siłowni pracującego w ekskluzywnym Delhi Turf Club pod żelaznym prętem, odsłaniając sieć tajemnic i politykę kastową. Dalsza część książki ukaże się w przyszłym miesiącu. „Przyczyny kłamstw są równie ważne jak tajemnica” – dodaje Daftur.
Delhi w dalszym ciągu inspiruje coraz więcej eksperymentalnych miejsc zbrodni. W ostrym thrillerze reżysera Rahula Rainy zacierają się gatunki kryminalne w How To Kidnap The Rich, który zagłębia się w obskurne zakamarki stołecznego przemysłu edukacyjnego. Po zeszłorocznej nominacji do nagrody CWA Dagger Award, teraz został wybrany przez HBO i Riza Ahmeda.
„To miasto, w którym ludzie są bardzo wściekli, miasto z ostrymi łokciami i posiniaczonym ego. Są gotowi się pozabijać na nieco niewłaściwy rozkaz Haldirama. Co by zrobili, gdyby w grę wchodziło ich życie, środki do życia i pieniądze? Zapytaj Rainę .
Uważa jednak, że nadal istnieje opór wobec pisarstwa kryminalnego w języku hindi. „Myślę, że dzisiejsi Hindusi chcą kryminałów, zwracają się do Netflixa. Kiedy chcą przeczytać książkę w języku hindi, chcą czegoś literackiego, intelektualnego lub edukacyjnego. Z przyjemnością przeczytamy najnowszy thriller, którego akcja rozgrywa się w Nowym Jorku, ale nie ten, którego akcja rozgrywa się w Nagpur.”
Ale dobra wiadomość jest taka, że ​​miasta poza Bombajem, Kalkutą i Delhi wsuwają się na mapę powieści kryminalnych.
„Łzy smoka” autorstwa Ankush Saikia z Shillong to czwarta książka z serii „Detektyw” Arjuna Arory. „Mieszkałem w Delhi przez 14 lat, do 2011 roku i pod koniec pobytu miałem mgliste pojęcie o detektywie w Delhi z przeszłością wojskową. Jednak z napisaniem o tym musiałem poczekać do powrotu do Shillong jego.
Klub detektywów z Bangalore Hariniego Nagendry znalazł się na liście 100 znaczących książek roku 2022 dziennika „The New York Times”. „Większość zagadek historycznych rozgrywa się w dużych miastach, takich jak Delhi, Bombaj i Kalkuta. Bohaterką XX-wiecznej powieści Kaveri jest ubrany w sari bohaterka” – mówi Nagendra, której bohaterką jest XX-wieczna powieść Kaveri, która pływa w sari. Uwielbia matematykę i pragnie nauczyć się gotować oraz prowadzić gospodarstwo domowe: „Czas na kogoś z południowych Indii”.
W Indiach nie ma obecnie specjalnej nagrody za pisanie kryminałów ani festiwalu literackiego poświęconego gatunkowi kryminalnemu. Mita Kapoor, autorka i dyrektor literacka prestiżowej nagrody JCB, zapoczątkowała Festiwal Pisarzy Kryminalnych w 2016 r., ale trwał on zaledwie trzy edycje, po czym zakończył się fiaskiem z powodu braku sponsorów i ogólnego spadku liczby tytułów kryminalnych. Ale wszystko się zmienia i Indie nie wywołały jeszcze sensacji na wzór Jo Nesbo czy Harlana Cobena. „Coraz więcej pisarzy eksperymentuje z różnymi gatunkami kryminałów. Są wśród nich thrillery psychologiczne, tematy takie jak bioterroryzm, kryminały z odległych zakątków, a czasami dodawany jest także horror, a nawet quasi-sci-fi/thriller” – mówi Kapoora.
Co więcej, mówi Kapoor, pisarze nie polegają już wyłącznie na sprzedaży książek. „Jako agentka zajmuję się także natychmiastowym podpisaniem kontraktu z ludźmi w sprawie praw do filmu. Niektórzy z tych młodych autorów są tak świetnymi gawędziarzami, że myślę sobie: «Zapomnij o publikacjach, przejdźmy od razu do ekranizacji»” – mówi Kapoor, nawiązując do Vish Dhamija., często znany jako indyjski John Grisham, został uznany za pisarza kryminalnego, na którego warto zwrócić uwagę ze względu na ewolucję jego pisarstwa z każdą książką. Trzy z jego książek z serii Rita Ferreira, „Bhindi Bazaar”, „ Dusra” i „Lipstick” to… Przekształcenie tego w serial internetowy. „Chcę, aby indyjscy autorzy kryminałów byli rozpoznawani i szanowani za to, co robią, a nie porównywani z zachodnimi powieściami. Kapoor pyta: „Dlaczego mamy takie standardy?” Nie ma tajemnicy, prawda?