Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Program Jesiennego Festiwalu Filmów Polskich ukazuje siłę i różnorodność rozwijającego się przemysłu filmowego

Program Jesiennego Festiwalu Filmów Polskich ukazuje siłę i różnorodność rozwijającego się przemysłu filmowego

Jesienny cykl festiwali obejmuje silną ofertę polskiego kina, prezentującego prężną branżę, z mocnymi dramatami tematycznymi, nominowanymi do sezonów nagród i potencjalnymi przełomami kasowymi, co podkreśla siłę i różnorodność twórczości filmowej w kraju o bogatej historii kina. data.

Wśród wyczekiwanych premier na Festiwalu Filmowym w Toronto w tym tygodniu znajduje się „Chłopcy”, wystawny, ręcznie rysowany film animowany autorstwa ekipy filmowej odpowiedzialnej za nominowany do Oscara i kasowy hit „Twój Vincent”. Tymczasem trzykrotnie nominowana do Oscara Agnieszka Holland będzie obecna na północnoamerykańskiej premierze „Zielonej granicy”, jej palącego portretu kryzysu uchodźczego w Europie, który właśnie zwyciężył w konkursie na Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Więcej od Variety

Również na Lido dwukrotna zdobywczyni Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie Małgorzata Szomovska („Ciało” i „Kubek”) oraz Michał Englert rywalizują o Złotego Lwa za „Woman Of”, ich trwający od kilkudziesięciu lat film o Polce Transpłciowej kobieta na statku. Podróż do samopoznania.

Producentka Claudia Smija Rostorowska, która była w Wenecji z „Woman Of” i selekcją Horana Stolewskiego „Housekeeping for Beginners”, określiła podwójny rachunek Szumowska-Holland jako „ogromne oświadczenie” włoskiego festiwalu o przyjęciu „dwóch tak ważnych filmów” z Polski: „To dobry moment dla polskiego kina” – dodaje.

Inne polskie filmy, które pojawią się w Toronto, to dramat o Holokauście Jonathana Glazera „Strefa interesów” – brytyjsko-polska koprodukcja, która zachwyciła publiczność w Cannes i była wczesnym kandydatem do Oscara, oraz światowa premiera „Przysięgi Ireny” reżyserki Louise Archambault. – Film kanadyjski. Koprodukcja inspirowana prawdziwą historią polskiej pielęgniarki Ireny Gott Opadecki, która ratowała Żydów w okupowanej przez hitlerowców Polsce. Pokazany zostanie także „In the Rearview” – dokument w reżyserii Macka Hamili o wojnie na Ukrainie, który od swojej premiery na bocznym pasku Festiwalu Filmowego w Cannes zdobył wiele międzynarodowych nagród.

Sprzątanie dla początkujących

Premiera „Gospodarstwa dla początkujących” Gorana Stolewskiego odbyła się na Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Omega Rostorowska docenia Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF) nie tylko za duże wsparcie finansowe, które w tym roku przekazało prawie 27 milionów dolarów na wsparcie ponad dwudziestu filmów i seriali, ale także za gotowość do podejmowania ryzyka przy filmach takich jak „Housekeeping”. który opowiada o lesbijce, która nagle staje się odpowiedzialna za dwie młode córki swojego partnera. „Inwestują w nasz instynkt i w to, że mamy wielki talent” – mówi producent, zwracając uwagę na „wysoki poziom zaufania” między branżą a instytucją finansującą. „Jestem naprawdę dumny, że filmy, które robimy, dostają granty… i że możemy robić filmy, które naprawdę kochamy”.

READ  Netflix aktualizuje ceny abonamentów na 2022 r.

Do aktualnych tytułów festiwalowych wspieranych przez PISF należą: „Strefa zainteresowań”, „Chłopi”, „Kobieta”, „In the Rearview”, „Przysięga Ireny” oraz „Pianoforte” – film dokumentalny o Jakubie. Piątek, którego premiera odbyła się na Sundance. Tymczasem efektywny rabat gotówkowy w wysokości 30% w połączeniu z rosnącą pulą talentów poniżej poziomu i stosunkowo niskimi kosztami przyciąga międzynarodowe projekty o dużych budżetach — wśród nich prequel „Igrzysk śmierci”, „Ballady o ptakach śpiewających i Węże”, „Ballada o ptakach śpiewających i wężach” oraz „Ballada o ptakach śpiewających i wężach”. In Lost Lands w reżyserii Paula W. S. Andersona, z Millą Jovovich i Dave’em Bautistą w rolach głównych.

Martin Moskowitz, dyrektor generalny Constantin Film, niemieckiej firmy produkcyjnej stojącej za przebojową serią „Resident Evil” i należącej do producentów „Lost Lands”, uważa, że ​​cięcie pobudziło polski biznes.

„Polska ulga podatkowa nie jest najbardziej agresywna na rynku – są inne, znacznie bardziej agresywne – ale jest bardzo wiarygodna” – mówi. „Od dodatkowych 500 000 dolarów z ulgi podatkowej ważniejsze jest to, że faktycznie je dostajesz, kręcąc film”.

Jednocześnie produkcje takie jak Lost Lands pokazują rosnącą zdolność polskiego przemysłu do podejmowania większych i ambitniejszych projektów. Moskowitz opisuje film jako „historię stworzenia osadzoną w innym czasie i innym miejscu”. Zdjęcia kręcono głównie w krakowskim Alvernia Studios, którego gigantyczne zielone ekrany posłużyły za tło dla nowatorskiej produkcji, w której po raz pierwszy w filmie fabularnym wykorzystano oprogramowanie do gier Unreal Engine.

„Myślę, że nastąpiła zmiana… jeśli chodzi o większe filmy i filmy międzynarodowe” – mówi. „Wiadomo, że każdy pokaz odbywający się w Polsce przyczynia się do podnoszenia poziomu umiejętności załogi [as] Coraz więcej osób rozumie, jak zorganizować międzynarodowe przedstawienie, jakie są z tym problemy, ustalać harmonogram z aktorami i czego oczekują międzynarodowi reżyserzy. „Im więcej seriali zawita do Polski, tym więcej wiedzy artystycznej pozostanie w kraju”.

READ  Rwandyjski autor w wiodącej instytucji afrykańskiej, wspierający lokalną literaturę | nowe czasy
Idealne uzależnienie

Kraków zagrał Detroit w filmie Castiela Landona „Perfect Addiction”.

W zeszłym roku Constantine nawiązał także współpracę z Jeremym Boltem, współpracownikiem z „Resident Evil” przy filmowej adaptacji hitowej powieści Claudii Tan „Perfect Addiction”, opowieści o słabszych stronach w stylu „Rocky” w reżyserii Castiela Landona, której akcja rozgrywa się w świecie Detroit boks. Aby odtworzyć amerykański Środkowy Zachód, producenci wykorzystali różnorodne lokacje w Krakowie i okolicach.

W ostatnich latach polski rynek przeżywa boom produkcyjny stymulowany konkurencją ze strony globalnych i regionalnych serwisów streamingowych. Jednak w następstwie poważnej korekty Netfliksa i podobnych strategicznych przemyśleń innych firm zajmujących się streamingiem, tegoroczny biznes drastycznie zwolnił, mówi producent Krzysztof Solek („Dziedzictwo kłamstw”). Szacuje się, że blisko dwa tuziny projektów, które miały wejść do produkcji w tym roku, zostało odwołanych, przede wszystkim ze względu na zmianę globalnych platform streamingowych. Mówi: „Budżety zostały przygotowane trzy lata temu… ale ceny wzrosły z powodu wojny na Ukrainie i z powodu inflacji”.

Sulik widzi jednak „ogromną szansę” dla europejskich nadawców na zmianę pozycji na rynku. „Wracają bardzo silni” – mówi. „Większość projektów, które teraz widzę, to głównie… [financed by] Nadawcy.” Za pośrednictwem swojej firmy produkcyjnej Film Polish Sulik zapewnił już kilka zamówień dla europejskich sieci zaplanowanych na 2024 r., mówiąc: „Wygląda na to, że w przyszłym roku naprawdę będzie mnóstwo pracy”.

Najlepsza odmiana

Subskrybuj Różne biuletyny. Aby otrzymywać najświeższe informacje, śledź nas dalej Facebook, ŚwiergotI Instagrama.

Kliknij tutaj, aby przeczytać cały artykuł.