Otrzymuj kanał transferu dostarczany do swojej skrzynki odbiorczej, subskrybując tutaj.
Szef globalnego stowarzyszenia lotnictwa IATA, Willie Walsh, wywołał poruszenie na początku tego miesiąca, kiedy nazwał UE „antylotnictwem” w związku z nowymi przepisami związku mającymi na celu ograniczenie emisji z lotnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem mandatu UE w sprawie zielonych odrzutowców paliwo.
Przemawiając na dorocznym spotkaniu związku w Stambule, Walsh powiedział: „Myślę, że uczciwe jest przedstawianie UE jako przeciwnej lotnictwu, podczas gdy inne części świata są bardzo pozytywne i prolotnicze”.
Otwarte komentarze wywołały irytację brukselskiej grupy lotniczej A4E, która starała się pokazać, że stanowisko IATA nie odzwierciedla ich własnego. Zamiast tego nalegają, aby reprezentowane przez nich linie lotnicze z UE przestrzegały unijnego prawodawstwa dotyczącego zrównoważonego paliwa lotniczego i chciały, aby zostało ono uchwalone tak szybko, jak to możliwe.
Chociaż IATA i A4E mają kilku pokrywających się członków i koordynują, gdy jest to korzystne, oba mają odrębne mandaty lobbingowe.
Spór dotyczy złożonej sieci interesów reprezentowanych w Brukseli i pokazuje, jak to, co dobrze się sprawdza za granicą, może zadać ogromny cios europejskiej stolicy.
Ze swej natury każde prawodawstwo uchwalane przez UE jest wynikiem konsensusu – ze strony władzy wykonawczej UE, wybieranych urzędników w Parlamencie Europejskim oraz przedstawicieli państw członkowskich. Oznacza to, że kompromis to nazwa gry.
W polityce UE, w rzadkich przypadkach, gdy jest to możliwe, bezlitosna jazda na przeciwnikach politycznych i wydawanie im ciosów mieczem dla własnego zysku nie ma większego sensu.
Całkowite ignorowanie na przykład obaw konkretnego państwa członkowskiego, którego poparcie może być potrzebne w kolejnym głosowaniu, może cię prześladować.
Zasadniczo nie jest to pojedynek Demokratów z Republikanami, w którym zwycięzca bierze wszystko w Waszyngtonie. To jest to Stolica Europy.
Kiedy więc Walsh, którego organizacja jest podzielona między Montreal i Genewę, postanawia dać kopa Komisji Europejskiej w jej zielonej postawie, to ci, którzy lobbują w kulturze opartej na konsensusie w Brukseli, wpadają w panikę.
Oczywiście dla większości przypadkowych obserwatorów komentarze Walsha były po prostu zbyt postawą „przemysłu lotniczego”. Interakcja między akronimem a ezoterycznymi stowarzyszeniami handlowymi, firmami konsultingowymi i grupami non-profit, które tworzą brukselską bańkę, nie budzi większych obaw.
Ale dla osób pracujących tutaj w lotnictwie potrzebne jest pilne wyjaśnienie.
Po uwagach Walsha grupa unijnych stowarzyszeń lotniczych (każde z własnym nieprzeniknionym akronimem) zebrała się, aby wydać publiczne oświadczenie.
„W świetle analizy tej kwestii w ciągu ostatnich kilku dni, pięć wiodących europejskich stowarzyszeń lotniczych, które są bliskimi partnerami w planie dekarbonizacji Destination 2050 – A4E, ACI EUROPE, ASD, CANSO i ERA – potwierdza swoje wsparcie dla ReFuelEU poprzez regulacje dotyczące lotnictwa ” Przeczytałeś wiadomość.
Członkowie IATA spoza Europy, którzy uważają, że UE jednostronnie karze ich swoimi zielonymi zasadami, byli prawdopodobnie zadowoleni z komentarzy Walsha.
Każda okazja, by przypomnieć Europie, samozwańczemu i niewybranemu globalnemu regulatorowi, że nie nadąża za większością świata, jest być może mile widziana.
Ale dla grup lotniczych zajmujących się instytucjami unijnymi, wiedzących jak grać w tym wyjątkowym mieście, dystans do światowego prestiżu jest niezbędny.
-Sean Golding Carroll
Nie ma jeszcze oficjalnego wniosku o dotacje dla niemieckiego producenta baterii Northvolt
Minął miesiąc, odkąd szwedzki producent baterii Northvolt zobowiązał się do budowy fabryki akumulatorów o wartości wielu miliardów euro w mieście Heide w północnych Niemczech, ale do Komisji Europejskiej nie wpłynął żaden formalny wniosek o pomoc rządową.
12 maja, ogłosił Northvolt Zainwestuje 3-5 miliardów euro w fabrykę akumulatorów do samochodów elektrycznych, co nastąpiło po tym, jak firma powiedziała, że ponownie ocenia wybór lokalizacji dzięki pokusie dotacji w Stanach Zjednoczonych.
— poinformował niemiecki nadawca ARDStany Zjednoczone i stan Nebraska przekazały łącznie 850 mln euro dotacji, jeśli tam powstanie fabryka akumulatorów.
Niemcy złożyły kontrofertę, korzystając z unijnych tymczasowych ram kryzysowych i przejściowych (TCTF), a także programu „Ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania” (IPCEI), według niemieckiego Ministerstwa Spraw Gospodarczych.
„Jesteśmy w trakcie przygotowywania kolejnych kroków, takich jak niezbędna procedura notyfikacji do Komisji Europejskiej” – powiedział w maju niemiecki minister gospodarki Robert Habeck.
Jeśli komisja zatwierdzi finansowanie, TCTF, który został przyjęty w lutymWedług ministerstwa po raz pierwszy zostanie zastosowany w Niemczech.
EURACTIV rozumie jednak, że na dzień dzisiejszy takie powiadomienie nie zostało przekazane.
Zarówno niemieckie Ministerstwo Gospodarki, jak i Komisja Europejska poinformowały EURACTIV, że prowadzą wstępne rozmowy, ale nie chcą udzielać dalszych informacji.
— Jonathana Bakroffa
Polska zapowiada, że złoży skargę do sądu o uchylenie zakazu sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi
Wycofywanie samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, których sprzedaż zostanie zakazana w Unii Europejskiej od 2035 r., było eposem pełnym zwrotów akcji.
Po wielu debatach, niepokojach i ustępstwie w ostatniej chwili dla Niemiec, aby zezwolić na sprzedaż samochodów napędzanych wyłącznie e-paliwem po 2035 r., ustawa została oficjalnie przyjęta, kończąc postępowanie.
Jednak w poniedziałek (12 czerwca) Polska zrobiła kolejny krok, co rodzi pytanie, czy opowieść rzeczywiście można uznać za zakończoną.
Polska minister ds. klimatu Anna Moskowa zapowiedziała, że kraj będzie próbował obalić stopniowe wycofywanie w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości, najwyższym sądzie UE, a także zakwestionować inne zielone przepisy zawarte w unijnym pakiecie praw klimatycznych „dobre dla 55”. .
„Nie zgadzamy się z tym i innymi dokumentami z pakietu Fit for 55 i kierujemy to do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Mam nadzieję, że dołączą inne kraje” – powiedziała w poniedziałek Radiu Zet Moskowa.
Polska była jedynym krajem, który głosował przeciwko normom emisji CO2 zawartym w przepisach dotyczących pojazdów, chociaż Bułgaria, Włochy i Rumunia wstrzymały się od głosu.
Obserwatorzy mogą spekulować, czy był to tylko chwyt reklamowy mający na celu wzmocnienie poparcia w kraju, czy też wyzwanie z uzasadnioną możliwością obalenia prawa.
Na razie jednak epicka opowieść o zakończeniu sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi ma kolejny rozdział.
-Sean Golding Carroll
Branża podejrzewa oszustwo, ponieważ napływ chińskiego biodiesla destabilizuje rynek
Gwałtowny wzrost importu biodiesla z Chin wywołał zamieszanie na rynkach europejskich, a przedstawiciele przemysłu ostrzegali, że unijny przemysł biodiesla może „upaść”, jeśli nie zostaną podjęte pilne środki regulacyjne.
Grupy konsumenckie krytykują niepowodzenie w zakresie praw pasażerów pociągów w UE
Nowe przepisy UE dotyczące pasażerów pociągów, które weszły w życie w środę (7 czerwca), zwalniają operatorów z obowiązku odszkodowania za opóźnienia i awarie pociągów w określonych okolicznościach, co spotkało się z krytyką niemieckich grup konsumenckich.
Unia Europejska robi krok w kierunku cyfryzacji infrastruktury transportu drogowego
Kraje Unii Europejskiej i prawodawcy w Parlamencie Europejskim osiągnęli w czwartek (8 czerwca) porozumienie w sprawie unijnych przepisów dotyczących cyfrowych danych o ruchu drogowym, co zdaniem decydentów politycznych poprawi płynność ruchu, zmniejszy liczbę wypadków i zapoczątkuje bardziej połączone wrażenia z jazdy.
Niemcy planują gruntowny remont swojej niedomagającej sieci kolejowej
Aby zaradzić opóźnieniom kolejowym nękającym Niemcy, rząd federalny planuje dokonać przeglądu struktury firmy państwowego operatora Deutsche Bahn, ale prywatni przewoźnicy kolejowi i opozycja ostrzegają, że remont może się nie powieść.
Sąd Najwyższy UE uchyla surowe przepisy Barcelony dotyczące taksówek na żądanie
W orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z czwartku (8 czerwca) skrytykowano surowe zasady Barcelony dotyczące prywatnego wynajmu samochodów jako „sprzeczne z prawem UE”, co może mieć konsekwencje na poziomie UE.
[Edited by Nathalie Weatherald]
Dowiedz się więcej z EURACTIV
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex