Europejski Program Szkoleniowy Wyższej Szkoły FilmowejKanapa), która ma na celu wzmocnienie regionalnych przemysłów filmowych w całej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Partnerstwa Wschodniego, uruchomiła swoją dziewiątą edycję i wybrała projekty 2022-2023.
Pierwsze warsztaty SOFA, które potrwają do 30 września, rozpoczęły się w niedzielę pod stolicą Polski, Warszawą.
Więcej od Variety
Po dwóch wirtualnych latach program powraca z rozszerzoną edycją z 16 projektami i 20 uczestnikami, złożonymi z wschodzących dyrektorów branży filmowej, kuratorów i dyrektorów kulturalnych z 17 krajów, w tym z Ukrainy, Białorusi, Polski, Czech, Gruzji, Azerbejdżanu , Bułgaria, Chorwacja, Węgry, Czarnogóra, Macedonia Północna, Litwa i Bułgaria Dania, Bangladesz, Szwajcaria i Niemcy.
W sesji otwierającej program uczestnicy podkreślali potrzebę twórczej współpracy transgranicznej między krajami Partnerstwa Wschodniego a Unią Europejską w obliczu napiętej sytuacji politycznej w wielu krajach europejskich.
Wybór do projektu SOFA 2022-2023 obejmuje projekty komercyjne i instytucjonalne skoncentrowane na aktywizmie środowiskowym, zdrowiu psychicznym w przemyśle filmowym, edukacji filmowej, kulturach tubylczych, zrównoważonym rozwoju, integracji i dostępności, zachowaniu dziennikarstwa i niezależnej krytyce filmowej, a także dystansie uczenie się. .
Projekty są wybierane na podstawie ich „jakości i możliwości zastosowania” w rozwoju kultury i przemysłu filmowego w ich krajach pochodzenia i muszą „mać ambicję promowania zmian strukturalnych lub nowych form współpracy w regionalnym krajobrazie filmowym”.
Projekty obejmują Cinema Nutsa reżysera dokumentu i 2021 Sundance / Berlinale Alumna Salomé Jashi (Gruzja), którego celem jest stworzenie pierwszego kina artystycznego w Tbilisi; utworzenie Rady Produkcji Audiowizualnej Azerbejdżanu przez Gunela Gadirovę; oraz Sane Cinema z Louise Højgaard Johansen (Dania/Czechy), międzynarodowej firmy konsultingowej zajmującej się zdrowiem psychicznym w przemyśle filmowym i opracowywaniem narzędzi dla organizacji i osób prywatnych. Inne projekty to Warszawa \ Praga Studio, centrum produkcji mediów cyfrowych i wideo związane z realistyczną przebudową warszawskiej dzielnicy, MoreFilm.Fun Olgi Zhurzhenko i Sia Titova (Ukraina/Polska), firma zajmująca się dystrybucją treści dla dzieci.
Intensywny roczny program SOFA, składający się z trzech warsztatów tematycznych uzupełnionych regularnymi sesjami wirtualnymi, ma na celu wspieranie, pielęgnowanie i realizację „projektów marzeń” dla uczestników, którzy realizują konkretny plan projektu w obszarach dystrybucji, edukacji, finansów, wystawiennictwa, kuratorstwo lub krytyka. Projekty są następnie śledzone przez cały rok, a każdy z intensywnych warsztatów koncentruje się na rozwoju projektów, strategiach marketingowych, a także finansowaniu i planach biznesowych.
Nikolaj Nikitin, dyrektor SOFA, powiedział: „Projekty wspierające aktywizm i wolność wypowiedzi lub tworzenie fundacji, które pomagają rozwijać przemysł kulturalny na poziomie regionalnym są w tym roku wysoko cenione przez SOFA. W trudnych czasach, wraz z rozwojem nowych firm i niezależne przedsiębiorstwa, jest priorytetem.Wyraźnie wspieraj projekty, które przedstawiają film i media audiowizualne jako siłę na rzecz wolności wypowiedzi i oporu oraz wzmacniają ją poprzez naszą wspólną pracę na rzecz społeczeństwa obywatelskiego”.
Berenika Partum, kierownik projektu SOFA na Polskę/Węgry, dodała: „Rdzeniem SOFA jest pielęgnowanie i łączenie infrastruktury ludzkiej, która może wspierać pozytywny i oparty na współpracy wpływ przemysłu filmowego i kultury w całej Europie i nie tylko”.
Wśród decydentów SOFA są: Ewa Puszczyńska (Polska), producentka filmów „Zimna wojna” i „Eda”; Tyne Klint (Dania), założyciel agenta sprzedaży i montera LevelK; Jan Naszewski (Polska) z New Europe Film Sales; Iza Kiszka-Hoflik IKH Photo Production (Polska); Michel Brigant (Czechy), dyrektor generalny Narodny Film Archive w Pradze i prezes ACE – Association des Cinémathèques Européennes; Karel Osch (Czechy), dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach; Marit van den Shute (Holandia), były prezes IFFR Pro; Jay Rinsky (USA), który prowadzi Little Cinemas; Producent Peter Rommel (Niemcy); oraz była przewodnicząca Israel Film Fund, Katriel Schori.
Uczestnikami SOFA 2022-2023 są:
-
Leonid Kaletinya i Natalia Prosnik (Białoruś / Litwa) z projektem BFN – Białoruś
Sieć filmowców -
Dániel Botos i Máté Körösi (Węgry) z projektem CinemaJam.
-
Bibish Roy i Arif Rahman Khan (Bangladesz) przez projekt Talkies – Cinematic Fun
-
Olga Zhurzhenko i Sia Titova (Ukraina / Polska) z projektem MoreFilm.Fun.
-
Pavel Rosyak (Czechy) z projektem fotograficznym bez barier
-
Gunel Gadirova (Azerbejdżan) z radą ds. produkcji audiowizualnej
-
Salome Gashi (Gruzja) z projektem Notsa Cinemas
-
Grzegorz Czyż (Polska) z projektem Warszawa \ Studio Praga.
-
Louise Højgaard Johansen (Dania/Czechy) z projektem Sane Cinema .
-
Elena Rubashevska (Ukraina/Polska) z projektem IFCH – International Film Critics Hub
-
Teimuraz Chkhvimiani (Gruzja) z projektem Deli Residency w Svaneti MFF
-
Joanna Wiroy (Polska) z projektem filmowym na lepsze
-
Nadieżda Kosowa (Bułgaria) z projektem CITE – Cinema International Teenage Education
-
Aleksandar Arsovsky (Macedonia Północna / Chorwacja) z projektem Short Fits – Film Market
-
Danijela Radulović (Czarnogóra) z PROFILMIA LAB – Virtual Film Lab
-
Anja Mayer (Niemcy/Szwajcaria) z projektem My Remote Knowledge Guide
Najlepszy asortyment
zapisać się na Różne Biuletyn. Aby otrzymywać najnowsze wiadomości, śledź nas na FacebookA ŚwiergotA Instagram.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Kto gra Sookie w serialu aktorskim „Avatar: Ostatni władca wiatru”?
Kinopolis – Festiwal Filmów Polskich w Dublinie (7-10 grudnia) – Polska w Irlandii
Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz