Masz do załatwienia jakąś sprawę urzędową, ale brakuje Ci czasu na pojechanie do urzędu i stanie w kolejkach? To nie problem! Masz dedykowaną usługę online. Sprawdź, co to jest profil zaufany, jak go założyć i w jakim kontekście zapewni Ci oszczędność czasu w przypadku wielu urzędowych spraw.
Co to jest profil zaufany i kiedy z niego skorzystasz?
Pod nazwą profil zaufany należy rozumieć jeden ze środków identyfikacji elektronicznej stosowanych w Polsce. Mając go, możesz potwierdzać swoją tożsamość w Internecie w sposób mający moc prawną i podpisać dokument online.
Zastanawiając się, co to jest profil zaufany, warto również zwrócić uwagę na inną funkcję, bowiem może on posłużyć także za login do różnych systemów informatycznych administracji publicznej. Obecnie za pomocą profilu zaufanego zalogujesz się m.in. do następujących serwisów:
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP),
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS),
- e-Urząd Skarbowy,
- gov.pl.
Mając profil zaufany, możesz zalogować się także do aplikacji mObywatel.
Jak założyć profil zaufany przez bank?
Aby zacząć korzystać z tego rozwiązania, wejdź na stronę rejestracji profilu zaufanego i przejdź przez ten proces. Masz do dyspozycji 4 sposoby na to, jak założyć profil zaufany:
- załóż profil zaufany przez bank,
- załóż profil zaufany przez rozmowę wideo z urzędnikiem,
- załóż profil zaufany przez e-dowód,
- załóż profil zaufany w stacjonarnej placówce urzędu.
Załóżmy, że interesuje Cię to, jak założyć profil zaufany przez bank. Zobacz, jak wygląda ten proces na przykładzie Banku Pekao S.A.
- Wejdź na stronę rejestracji profilu zaufanego: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage.
- Kliknij okno „Bank lub inny dostawca tożsamości”.
- Kliknij ikonę Banku Pekao S.A. (z żubrem).
- Po przejściu do serwisu Pekao24, zaloguj się do swojego konta tak, jak zwykle.
- Utwórz PekaoID (opcjonalnie, jeśli usługa nie została włączona już wcześniej).
- Po przejściu na stronę pz.gov.pl ustal swoją nazwę użytkownika, sprawdź poprawność wprowadzonych danych i kliknij „Zarejestruj się”.
- Zatwierdź operację utworzenia profilu zaufanego poprzez kod SMS lub mobilną autoryzację w aplikacji PeoPay. Gotowe!
Co możesz załatwić, mając profil zaufany?
Udało Ci się założyć profil zaufany przez bank lub inną metodą? Teraz możesz w pełni korzystać z możliwości tego rozwiązania. Używając go, załatwisz przez Internet szereg spraw bez wychodzenia z domu, jechania do odpowiedniego urzędu i czekania w kolejkach.
Pamiętaj, że zarówno założenie profilu zaufanego, jak i późniejsze korzystanie z niego nie wiążą się z żadnymi opłatami.
1. Sprawdzaj dane dotyczące Twojego zdrowia
Profil zaufany umożliwia zalogowanie do Internetowego Konta Pacjenta (IKP), na którym możesz sprawdzić historię swojego leczenia, pobrać skierowania lub recepty wystawione przez lekarzy. Dzięki temu nie musisz martwić się np. przypadkowym usunięciem wiadomości SMS z kodem recepty.
2. Zgłosisz utratę lub zniszczenie dowodu osobistego
Jeśli Twój dowód osobisty został uszkodzony lub skradziony, należy go jak najszybciej unieważnić, aby uniemożliwić niepowołanym osobom skorzystanie z niego w nieuprawniony sposób. Zgłoszenie możesz wysłać online za pośrednictwem platformy ePUAP.
3. Zamówisz wtórnik prawa jazdy
Podobnie jak w przypadku dowodu osobistego, prawo jazdy również należy wymienić, jeśli zostanie zgubione lub uszkodzone. Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy złożysz na platformie ePUAP.
4. Sprawdzisz lub zmienisz miejsce głosowania w wyborach
Jeśli w ostatnim czasie Twoje miejsce zamieszkania się zmieniło, to dzięki profilowi zaufanemu możesz sprawdzić swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborów. W razie potrzeby zmienisz jednorazowo lub na stałe miejsce głosowania.
5. Wyślesz deklarację podatkową PIT
Nie musisz wysyłać wypełnionego PIT-u drogą pocztową. Jeśli chcesz to zrobić online, skorzystaj z usługi e-Deklaracje lub Twój e-PIT (w serwisie e-Urząd Skarbowy). W przypadku osób, które posiadają rozliczenie z dwóch lub mniej miejsc, system przeliczy wszystko automatycznie za Ciebie. Oznacza to, że za pośrednictwem Profilu Zaufanego unikniesz także przypadkowych pomyłek w rozliczeniach.
6. Zamówisz Europejską Kartę Ubezpieczenia Społecznego (EKUZ)
EKUZ to dokument, który uprawnia Cię do korzystania z opieki medycznej w innych krajach UE na takich zasadach, jak ich obywatele. Wniosek o wydanie karty możesz złożyć przez IKP lub ePUAP, zanim udasz się na wakacje.
7. Zamówisz odpis aktu stanu cywilnego
Odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu to dokumenty potrzebne do załatwienia różnych spraw urzędowych. Aby je zdobyć w formie elektronicznej, wystarczy, że złożysz wniosek w platformie ePUAP.
8. Uzyskasz odpis, wyciąg albo zaświadczenie z księgi wieczystej
Do obsługi formalności związanych z księgami wieczystymi służy platforma Elektroniczne Księgi Wieczyste. Za wydanie dokumentów z tej kategorii jest pobierana opłata.
9. Zameldować się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
Korzystając z serwisu ePUAP, możesz zameldować siebie lub dziecko na pobyt stały lub czasowy. Do przeprowadzenia tego procesu potrzebujesz numeru PESEL i dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości.
10. Uzyskasz podatkową interpretację indywidualną
Jeśli nie masz pewności co do tego, jak rozumieć przepis prawa podatkowego, możesz zawnioskować o podatkową interpretację indywidualną. Wniosek składa się Krajowej Informacji Skarbowej poprzez system e-Urząd Skarbowy i e-PUAP.
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher
W ślad za Łotwą, Polska rozważa wprowadzenie zakazu importu rosyjskiego, białoruskiego zboża – Euractive