Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Ariane 5 odbywa swój ostatni lot, pozostawiając Europę bez swojej ciężkiej rakiety • Rekord

Ariane 5 odbywa swój ostatni lot, pozostawiając Europę bez swojej ciężkiej rakiety • Rekord

We wtorek 4 lipca ostatnia rakieta Ariane 5 wystartuje z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. W miarę jak czerwona poświata pocisku zanika, Europa po raz pierwszy od dziesięcioleci nie będzie miała ciężkiego pocisku, ani pocisku wielokrotnego użytku.

Będzie to Dzień Niepodległości ArianeGroup, krajowego producenta rakiet w Europie. Przez jakiś czas będzie musiał kupować rakiety od amerykańskiej firmy SpaceX, ponieważ pierwsza rakieta Ariane 6 – rozwijana od 2014 roku – nie jest spodziewana przed końcem roku. I prawdopodobnie będzie to jeszcze bardziej opóźnione – również podstawowe testy silnika Wciąż trwa.

„Europa… znajduje się dziś w ostrym kryzysie związanym z rakietami nośnymi z (aczkolwiek tymczasową) przerwą w dostępie do przestrzeni kosmicznej i brakiem prawdziwej wizji rakiet nośnych po 2030 r.”, Josef Achbacher, dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej, ostrzeżony w maju.

Ariane 5 jest podstawą europejskich dostaw orbitalnych od prawie 30 lat, choć z pewnymi początkowymi problemami. Pierwszy start, 4 czerwca 1996 r., Musiał zostać zniszczony po tym, jak wadliwe oprogramowanie spowodowało jego wykolejenie. Od tego czasu pocisk osiągnął wskaźnik sukcesu na poziomie ponad 95 procent.

Czcigodny statek miał 111 udanych startów z łącznej liczby 116. Kiedy Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba został wystrzelony w ostatnie Boże Narodzenie, NASA powiedziała dziennik Że Ariane 5 została wybrana jako „bezpieczna para rąk”, dostarczająca urządzenie prawie milion mil od domu.

Pomimo swojej niezawodności Ariane 5 Launch był stosunkowo drogi, powolny w konfiguracji i mógł być użyty tylko raz. Dla porównania, SpaceX wystrzelił ponad 180 rakiet Falcon 9 od 2018 roku. W wielu przypadkach, oprócz „nieplanowanego szybkiego demontażu”, odzyskał i ponownie wykorzystał pierwszy stopień wzmacniacza, który stanowi około 70 procent pojazdu. koszt. .

„SpaceX niewątpliwie zmienił paradygmat rynku graczy, jaki znamy” – wyjaśnił Aschbacher.

„Dzięki niezawodnej niezawodności Falcona 9 i urzekającym widokom statku kosmicznego SpaceX nadal całkowicie redefiniuje światowy dostęp do przestrzeni kosmicznej, przesuwając granice możliwości. Po sukcesie statek kosmiczny dostarczy ładunki o masie około 100 ton do niskiej orbicie okołoziemskiej przy 10-krotnym zmniejszeniu kosztów startu. Falcon 9 ma zostać wystrzelony 100 razy w 2023 r.”

READ  Agenci powinni uczyć właścicieli, jak oddychać ...

Tymczasem druga rakieta ArianeSpace, lekka Vega-C, wciąż stoi w miejscu. Niepowodzenie startu w grudniu 2022 r. Spowodowało, że wiele drogiego sprzętu wpadło do Oceanu Atlantyckiego po tym, jak dysza rakiety-wabika spowodowała problemy. Oczekuje się, że ponownie poleci w ciągu najbliższych kilku miesięcy, ale ma minimalną ładowność w porównaniu do swoich konkurentów.

Europejska Agencja Kosmiczna zaczęła już korzystać z pakietu SpaceX, wysyłając w sobotę satelitę Euclid i potwierdzając inne misje krótkoterminowe. Wraz z orbitalną dostawą kart przez Rosję w związku z sankcjami za nielegalną inwazję na Ukrainę, Europejska Agencja Kosmiczna i inni europejscy klienci muszą udać się do USA, aby podnieść ciężkie ładunki. Unia Europejska Powiedziało Poszukiwanie kontraktu ze SpaceX, aby wypełnić lukę w usługach.

Nieznana przyjemność

Ciężka rakieta Ariane 6 jest rozwijana od około dekady i nadal nie jest gotowa, zasugerował Aschbacher, ale powinno to być niezawodne miejsce pracy na nadchodzące lata.

Ma już zaplanowanych 25 ładunków, ale jest jeszcze długa droga, zanim stanie się zaufaną i zaufaną platformą. Wiadomo, że nowe projekty rakiet są podatne na wypadki, a kilka pierwszych startów będzie uważnie obserwowanych.

Wciąż pojazd jednorazowego użytku, Ariane 6 będzie w stanie zaopatrywać Międzynarodową Stację Kosmiczną. Rakieta dwustopniowa jest w stanie podnieść ogromne ilości, ale nie ma oszczędności kosztów, które można uzyskać dzięki rakietom wielokrotnego użytku. A statek kosmiczny SpaceX coraz bardziej zbliża się do przebicia każdej innej komercyjnej rakiety na planecie.

Nie oznacza to, że ArianeSpace nie ma pomysłów na ponowne użycie. Obecnie opracowuje innowacyjny, inteligentny górny stopień eksploracyjny (Zuzia), statek kosmiczny wielokrotnego użytku znajdujący się na szczycie Ariane 6. Susie ma dostarczyć do pięciu astronautów i ładunek na Międzynarodową Stację Kosmiczną i na orbitę księżycową w celu wsparcia próby powrotu na Księżyc.

Wstępne projekty będą zrobotyzowanymi pojazdami do dostarczania ładunków, ale misje załogowe planowane są na późniejszy termin. Statek kosmiczny ma za zadanie powrócić na Ziemię poprzez ślizganie się – za pomocą Konstrukcja nadwozia podnoszącego Przeleciał przez atmosferę z prędkością 25 Machów, zanim rozciągnął powierzchnie aerodynamiczne, aby osiągnąć bezpieczną prędkość do pionowego lądowania rakiety przewożącej siedem ton ładunku.

Susie odgrywa oczywistą rolę Ariane 6, ale nadal jest wiele do zrobienia w podstawowym projekcie, zanim nawet rozważy się umieszczenie ludzi na pokładzie. Tymczasem SpaceX, Boeing i inni mają własne projekty takich statków.

Ariane 5 może być na swojej ostatniej platformie startowej, ale miała świetną karierę, trafiając w słodkie miejsce na rynku dostaw orbitalnych. Jego następcę czeka znacznie trudniejsza podróż. ®