Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

„Powódź Martina Jondy” opowiada nieopowiedzianą historię exodusu Rusinów

„Powódź Martina Jondy” opowiada nieopowiedzianą historię exodusu Rusinów

Film splata intymną historię zmagań młodej kobiety z szerszym kontekstem historycznym zmagań społeczności rusińskiej z budową zbiornika w latach 80. XX wieku.

Powódź Martina Jondy

Po sukcesie swojego filmu studenckiego, którego premiera odbyła się na Festiwalu Filmowym w Cannes Pura vida w Fundacja kinawschodzący słowacki reżyser Marcin Jonda Wraca do wschodniej Słowacji ze swoim pierwszym filmem fabularnym pt. PowódźNapisane przez samego reżysera Dominika Udvorkowa I Martina Austera. Film porusza niezbadany temat wysiedlenia Rusinów, wschodniosłowiańskiej grupy etnicznej z Karpat Wschodnich do Europy Środkowej, podczas budowy zbiornika Starina w latach 80. XX wieku. Na tym burzliwym tle, Powódź Przeplata historie osobiste i zbiorowe, podkreślając często pomijaną trudną sytuację mniejszości rusińskiej na Słowacji.

(Ciąg dalszy artykułu poniżej – Informacje biznesowe)

Film Gondy poprzez główną bohaterkę Marę przemawia do mniejszości, osób, które doświadczyły wysiedlenia i młodych ludzi. Akcja rozgrywa się w małej wiosce zagrożonej nieuchronną powodzią związaną z budową zbiornika. Mara (Sara Shrebakowa), młoda kobieta, tęskniąca za miejskim życiem i edukacją, z wiejskimi korzeniami związana jest przez surowego ojca, rusińskiego rolnika, który mimo zbliżającego się końca świata nie chce wyrzec się swojej ziemi i dziedzictwa. Powódź Porusza tematy dorastania, wykorzenienia i poświęcenia osobistych pragnień dla większego dobra. Film stara się sprowokować do refleksji nad własnymi korzeniami i koncepcją ojczyzny, a także wyzwaniami związanymi z uporaniem się z zanikającą kulturą i dziedzictwem.

Budowa zbiornika Starina, która trwała od 1981 do 1988 roku, doprowadziła do największego przemieszczenia w historii Słowacji. Osobista więź Gundy z tym obszarem wynikająca z faktu, że spędził tam wakacje w dzieciństwie, dodaje narracji warstwy autentyczności i głębi. Film nie tylko opowiada o fizycznej dewastacji siedmiu rusińskich wsi, ale także ukazuje emocjonalny i kulturowy wpływ tego wydarzenia na społeczność. Celem reżysera jest przedstawienie głęboko opartej na badaniach, emocjonalnej i intymnej historii, a także zanurzenie się w złożoną dynamikę pomiędzy tożsamością osobistą, relacjami społecznymi i nieubłaganym postępem. Film ma zaangażować widzów i rzucić im wyzwanie, promując głębsze zrozumienie często bolesnych zależności między tradycją a nowoczesnością.

READ  India Donaldson odbiera Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za „Dobry” na Festiwalu Filmów Amerykańskich, zastanawia się nad „Ceną posłuszeństwa”

Powódź Zdobywając główną nagrodę na lutowych Dniach Przemysłu w Bratysławie 2021 (zobacz relację), film zachwycił jury „wciągającą narracją na temat rodziny na skraju wyginięcia w imię postępu”. Zdjęcia rozpoczęły się we wrześniu, a większość materiału została już nakręcona przy użyciu… Oliwier Zaława (Pura vida) pełni funkcję operatora. Faza liberalizacyjna będzie realizowana w Polsce. Zespół roboczy skupia aktorów zawodowych i nieprofesjonalnych oraz Powódź Będzie to pierwszy film o Rusinach zrealizowany w języku rusińskim.

Powódź Producentem jest Silverart (Słowacja), a koprodukcją są Harine Films (Polska), Cineart TV Prague (Czechy) i Y-House (Belgia). Słowacki Fundusz Audiowizualny, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Słowackie Radio i Telewizja oraz Fundusz Kultury MniejszościKreatywna Europa – Media, Autonomiczny Region Koszyce, Czeski Fundusz Filmowy i Belgijska Izba Podatkowa wsparły projekt.

(Ciąg dalszy artykułu poniżej – Informacje biznesowe)