Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polski organ nadzoru bada praktyki w sektorze FMCG

Polski organ nadzoru bada praktyki w sektorze FMCG

Firmy stoją przed nowymi wyzwaniami prawnymi dotyczącymi praktyk związanych z ciemnymi wzorcami i muszą pamiętać o przepisach dotyczących ochrony konsumentów

Przyciąganie klientów może wymagać dużego wysiłku, ale niestety niektóre praktyki przyciągania klientów mogą negatywnie wpłynąć na konsumentów. Skomplikowane zasady, nieproporcjonalne korzyści i ograniczony dostęp do przepisów to przykłady praktyk, jakie stosuje Niedawno został przesłuchany Szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Dotyczy to również zakupów, gdy na ostatnim etapie transakcji klienci zdają sobie sprawę, że zostali zmanipulowani.

Jednak tego rodzaju działania nie pozostały bezkarne – i Działa w szybko rozwijającej się branży dóbr konsumpcyjnych Jest to coraz większe wyzwanie, ponieważ sektor staje się coraz bardziej regulowany. W związku z tym firmom łatwo jest popełnić błąd lub przeoczyć, a ze względu na ryzyko surowych kar i złej relacji w mediach muszą zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów. Jednak nie wszystkie z nich zakończą się całkowitym sukcesem, zwłaszcza jeśli nie uzyskają pomocy doświadczonych specjalistów ds. ochrony konsumentów.

Ceny kroplowe

w ostatnich dniach, Urząd Ochrony Konsumentów przesłuchał Działalność jednej z najpopularniejszych platform usług kurierskich na żądanie w Polsce. Użytkownicy platformy mogli wybrać z menu opcję, w której widoczna byłaby cena danego dania; Nie mogą jednak mieć pewności, że cena nie wzrośnie na późniejszym etapie realizacji zamówienia.

Łączna kwota zawiera pewne dodatkowe pozycje, które mogą być obowiązkowo pobierane: opłaty za opakowanie, dodatkowe produkty, konserwację, drobne zamówienia, a nawet dostawy w przypadku złej pogody, o których użytkownicy są informowani dopiero na ostatnim etapie zamówienia. Uniemożliwia to tym samym możliwość pełnego porównania cen potraw i może prowadzić do wyboru mniej opłacalnych ofert kosztem kupującego.

Praktyki te można traktować jako ciemne wzorce, a dokładniej jako ceny kroplowe, które dodają dodatkowe, wcześniej niezapowiedziane, obowiązkowe opłaty na ostatnim etapie procesu aplikacyjnego.

READ  Wsparcie sprzedaży - polski, holenderski i angielski

Przejrzystość grafiki

Szef polskiego UOKiK powiedział: „Przedsiębiorca musi zbudować interfejs w taki sposób, aby wszystkie istotne elementy mające wpływ na decyzję konsumenta, w szczególności opłaty były widoczne dla konsumenta. Niedopuszczalne jest, aby odpowiednia informacja była dostępna dopiero po przewinięciu lub w inny sposób ukryta. Przycisk służący do złożyć zamówienie nie może być aktywne Przed przedstawieniem konsumentowi wszystkich kosztów związanych z zamówieniem.Bez podania jasnej i zrozumiałej ceny ze wszystkimi jej składnikami przedsiębiorca może wprowadzić konsumentów w błąd.

Ponadto koordynowała Komisja Europejskado badania„Weryfikacja w 2018 r., która była prowadzona równolegle przez krajowe organy ścigania w krajach uczestniczących, czy miała miejsce przejrzystość cen i ustalanie cen kroplowych, nie jest zatem odosobnionym przypadkiem dochodzenia.

Komentarz Osborne’a Clarka

Nieuczciwe praktyki w branży FMCG mogą przybierać różne formy. Dla zilustrowania tego faktu – w kwietniu tego roku UOKiK występował Kampania edukacyjna w mediach społecznościowych pod kątem downsizingu i „deflacji”, Jest to praktyka zmniejszania wagi lub jakości przy zachowaniu tej samej ceny.

Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że informacja o cenie i wolumenie produktu musi być czytelna. Konsumentów nie wolno wprowadzać w błąd. Muszą dołożyć starań, aby spełnić wymagania prawne. Wprowadzanie konsumentów w błąd może skutkować karą grzywny w wysokości do 10% obrotu; Dlatego zachęcamy wszystkich przedsiębiorców do zachowania należytej ostrożności i traktowania konsumentów jak równorzędnego partnera.