Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polski organ nadzoru bada praktyki w sektorze FMCG

Polski organ nadzoru bada praktyki w sektorze FMCG

Firmy stoją przed nowymi wyzwaniami prawnymi dotyczącymi praktyk związanych z ciemnymi wzorcami i muszą pamiętać o przepisach dotyczących ochrony konsumentów

Przyciąganie klientów może wymagać dużego wysiłku, ale niestety niektóre praktyki przyciągania klientów mogą negatywnie wpłynąć na konsumentów. Skomplikowane zasady, nieproporcjonalne korzyści i ograniczony dostęp do przepisów to przykłady praktyk, jakie stosuje Niedawno został przesłuchany Szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Dotyczy to również zakupów, gdy na ostatnim etapie transakcji klienci zdają sobie sprawę, że zostali zmanipulowani.

Jednak tego rodzaju działania nie pozostały bezkarne – i Działa w szybko rozwijającej się branży dóbr konsumpcyjnych Jest to coraz większe wyzwanie, ponieważ sektor staje się coraz bardziej regulowany. W związku z tym firmom łatwo jest popełnić błąd lub przeoczyć, a ze względu na ryzyko surowych kar i złej relacji w mediach muszą zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów. Jednak nie wszystkie z nich zakończą się całkowitym sukcesem, zwłaszcza jeśli nie uzyskają pomocy doświadczonych specjalistów ds. ochrony konsumentów.

Ceny kroplowe

w ostatnich dniach, Urząd Ochrony Konsumentów przesłuchał Działalność jednej z najpopularniejszych platform usług kurierskich na żądanie w Polsce. Użytkownicy platformy mogli wybrać z menu opcję, w której widoczna byłaby cena danego dania; Nie mogą jednak mieć pewności, że cena nie wzrośnie na późniejszym etapie realizacji zamówienia.

Łączna kwota zawiera pewne dodatkowe pozycje, które mogą być obowiązkowo pobierane: opłaty za opakowanie, dodatkowe produkty, konserwację, drobne zamówienia, a nawet dostawy w przypadku złej pogody, o których użytkownicy są informowani dopiero na ostatnim etapie zamówienia. Uniemożliwia to tym samym możliwość pełnego porównania cen potraw i może prowadzić do wyboru mniej opłacalnych ofert kosztem kupującego.

Praktyki te można traktować jako ciemne wzorce, a dokładniej jako ceny kroplowe, które dodają dodatkowe, wcześniej niezapowiedziane, obowiązkowe opłaty na ostatnim etapie procesu aplikacyjnego.

READ  Co nowy rząd Polski będzie oznaczać dla gospodarki UE?

Przejrzystość grafiki

Szef polskiego UOKiK powiedział: „Przedsiębiorca musi zbudować interfejs w taki sposób, aby wszystkie istotne elementy mające wpływ na decyzję konsumenta, w szczególności opłaty były widoczne dla konsumenta. Niedopuszczalne jest, aby odpowiednia informacja była dostępna dopiero po przewinięciu lub w inny sposób ukryta. Przycisk służący do złożyć zamówienie nie może być aktywne Przed przedstawieniem konsumentowi wszystkich kosztów związanych z zamówieniem.Bez podania jasnej i zrozumiałej ceny ze wszystkimi jej składnikami przedsiębiorca może wprowadzić konsumentów w błąd.

Ponadto koordynowała Komisja Europejskado badania„Weryfikacja w 2018 r., która była prowadzona równolegle przez krajowe organy ścigania w krajach uczestniczących, czy miała miejsce przejrzystość cen i ustalanie cen kroplowych, nie jest zatem odosobnionym przypadkiem dochodzenia.

Komentarz Osborne’a Clarka

Nieuczciwe praktyki w branży FMCG mogą przybierać różne formy. Dla zilustrowania tego faktu – w kwietniu tego roku UOKiK występował Kampania edukacyjna w mediach społecznościowych pod kątem downsizingu i „deflacji”, Jest to praktyka zmniejszania wagi lub jakości przy zachowaniu tej samej ceny.

Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że informacja o cenie i wolumenie produktu musi być czytelna. Konsumentów nie wolno wprowadzać w błąd. Muszą dołożyć starań, aby spełnić wymagania prawne. Wprowadzanie konsumentów w błąd może skutkować karą grzywny w wysokości do 10% obrotu; Dlatego zachęcamy wszystkich przedsiębiorców do zachowania należytej ostrożności i traktowania konsumentów jak równorzędnego partnera.