Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polska Poprawka OZE – sierpień 2021 | Dentony

11 sierpnia 2021 r. Izba Sejmu RP (SSE) uchwaliła ustawę o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych ustaw. Najważniejsze zmiany to wydłużenie okresu licytacji na sprzedaż energii z OZE do 31 grudnia 2027 r. oraz ustalenie bloków licytacji na rok kalendarzowy 2022 – 2027 w tej samej kolejności co Rada Ministrów. Projekt znosi obowiązek uzyskiwania koncesji na wytwarzanie energii dla systemów OZE o mocy zainstalowanej poniżej 1 MW oraz wprowadza zmienione zasady rozwiązywania dodatnich zaległości. Ustawa trafi teraz do Senatu i będzie miała możliwość zgłaszania własnych poprawek. Po zakończeniu sesji sejmowej ustawa zostanie przedłożona Prezydentowi do akceptacji.

1) Rozbudowa programów wsparcia

W obecnym stanie prawnym aukcja na sprzedaż energii z OZE może odbyć się tylko do 31 grudnia 2021 r., z terminem uzyskania wsparcia eksploatacyjnego (15 lat gwarancji cenowej) od 303 czerwca 2039 r. dla instalacji elektroenergetycznych. Czas po dacie zamknięcia sesji aukcyjnej. W tym samym okresie moc zainstalowana projektów gwarantowanych (FIT) i gwarantowanych (FIP) wykorzystujących instalacje OZE wykorzystujące określony rodzaj biogazu lub elektrowni wodnych nie może przekraczać 2,5 MW, a moc zainstalowana nie może przekracza 1 MW.

Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii będzie obowiązywać przez kolejne 6 lat, do 31 grudnia 2027 r. Obsługa systemu aukcyjnego dla nowych instalacji to 30 czerwca 2047 r. Dotyczy systemów FIT i FIP.

2) Bloki aukcyjne na lata 2022 – 2027

Najważniejszymi parametrami każdej aukcji OZE są maksymalna ilość i wartość sprzedanej energii elektrycznej. Obecnie wartości te są ustalane rozporządzeniem Komitetu Ministrów, które są wydawane do 31 października każdego roku i są zainteresowane jedynie aukcją, która odbędzie się w przyszłym roku. Aukcje często odbywają się na przełomie listopada i grudnia (wyjątkiem od tej reguły są aukcje w czerwcu 2021 r.). Ilość i wartość sprzedanej energii z OZE w poprzednich latach została wstępnie określona w kolejnych działaniach nowelizujących Ustawę o OZE. Poziom ten prowadzi do ograniczonej przejrzystości warunków konkurencyjnych, które muszą być spełnione w poszczególnych latach przez inwestorów chcących wziąć udział w aukcji.

Nowy regulamin uchwalony przez Sejm Maksymalne poziomy i wartości energetyczne dla osób fizycznych na lata 2022 – 2027 zostaną określone w jednym rozporządzeniu Rady Ministrów. Co ważne, podwyższając tę ​​kwotę po jej wydaniu, rozporządzenie może być zmieniane tylko na podstawie ilości sprzedanej energii. Gabinet zachowa prawo do zmiany wartości budżetu aukcyjnego, uwzględniając tym samym decyzję Ministra w sprawie stałych cen referencyjnych na poszczególne aukcje (które nadal będą dokonywane corocznie) oraz ewentualną korektę budżetu ma znaczenie energetyczne. Wzrosła ilość energii sprzedanej na aukcji.

READ  Polska rusza z kampanią informacyjną o szczepionkach w szkołach - First News

3) wstrzymać stosowanie większych zmian do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską

Przedłużające się zmiany programów wsparcia oraz zmiany zasad regulujących wielkość przetargów kolidują z programem pomocy decyzyjnej UE, który jest uważany za zgodny z rynkiem wewnętrznym UE. Zgodnie z prawem UE i decyzją Komisji zasady wprowadzania zmian w programie pomocowym muszą być również komunikowane Komisji Europejskiej. Takie przepisy nie wejdą w życie do czasu wydania przez Komisję decyzji (klauzula dotycząca trybunału). Zmiany w zasadach przedłużenia systemu aukcyjnego do końca 2027 roku oraz ustalania bloków aukcyjnych i budżetów były od dawna sygnalizowane przez rząd. Obecne zmiany wpisują się w rosnące zapotrzebowanie na energię z OZE w Polsce oraz plany poprawy przejrzystości systemu aukcyjnego. Dlatego w kontekście zapowiedzi, że poprawki są oczekiwane – oceniamy je pozytywnie.

W związku z tym nowelizacja ustawy o OZE będzie obowiązywać dopiero po opublikowaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej lub po stwierdzeniu przez Komisję, że nie utworzyły nowej pomocy publicznej.

4) Wyeliminowanie obowiązku uzyskania koncesji na wytwarzanie energii dla instalacji OZE o mocy zainstalowanej nie przekraczającej 1 MW

Co do zasady prowadzenie działalności w sektorze wytwarzania energii ze źródeł zaliczonych do instalacji OZE podlega obowiązkowi uzyskania koncesji wydawanej przez Prezesa URE. Z obowiązku tego zwolnione są jednak mikro i małe instalacje OZE. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zwolnione są instalacje OZE o następujących parametrach:

Obecna sytuacja
Elektryczność Narodziny
Mikroinstalacja
  • Całkowita moc zainstalowana nie przekracza 50 kW;
  • Przyłączony do sieci o napięciu znamionowym poniżej 110 kV;
  • Maksymalna łączna moc cieplna 150 kW;
  • Całkowita moc zainstalowana nie przekracza 50 kW.
Drobna instalacja:
  • Całkowita moc zainstalowana przekracza 50 kW, ale Poniżej 500 kW;
  • Przyłączony do sieci o napięciu znamionowym poniżej 110 kV;
  • Maksymalna generowana moc cieplna powyżej 150 kW, ale Nie więcej niż 900 kW;
  • Całkowita moc zainstalowana przekracza 50 kW, ale Poniżej 500 kW.

Wytwarzanie energii w mikroinstalacjach nie jest działalnością regulowaną. Wytwarzanie energii i jej eksploatacja w małej instalacji OZE jest jednak działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru małych instalacji wytwórców energii prowadzonego przez lidera URE.

Nowelizacja ustawy o OZE przewiduje zmianę definicji małej instalacji, w wyniku której obowiązek uzyskania koncesji na wytwarzanie energii nie dotyczy wytwarzania o mocy do 1 MW zainstalowanej w instalacjach OZE. Inne parametry poniżej:

Sytuacja po korektach
Elektryczność Narodziny
Drobna instalacja: (zgodnie z edycją)
  • Całkowita moc zainstalowana przekracza 50 kW, ale Nie przekracza 1 MW;
  • Przyłączony do sieci o napięciu znamionowym poniżej 110 kV;
  • Maksymalna generowana moc cieplna powyżej 150 kW, ale Poniżej 3 MW;
  • Całkowita moc zainstalowana przekracza 50 kW, ale Nie przekracza 1 MW;
READ  Zeus kupuje Polbacka - The Irish Times

Przede wszystkim z praktycznego punktu widzenia procedura uzyskania wpisu do ww. rejestru jest najmniej formalna i po otrzymaniu przez Prezesa URE kompletnego wniosku, na wpis ten potrwa zaledwie 21 dni. Brak rejestracji w ciągu 28 dni zastrzega sobie prawo do wznowienia działalności przed wejściem do agregatu prądotwórczego. W przypadku instalacji wymagających licencji produkcja rozpocznie się dopiero po uzyskaniu licencji.

Definicja mocy zainstalowanej instalacji OZE określona w Ustawie OZE dotyczy również zmian zasad koncesjonowania działalności produkcyjnej. Pod tym pojęciem rozumie się (i) całkowitą nominalną moc operacyjną generatora dla instalacji działających na biogaz lub biogaz rolniczy w celu wytwarzania energii elektrycznej; A w przypadku innych instalacji (ii) generator, moduł fotowoltaiczny lub ogniwo paliwowe (zgodnie z tabliczką znamionową). Druga opcja była w wielu przypadkach krytykowana przez producentów energii elektrycznej, ponieważ prowadzi do wielu praktycznych problemów, które zmniejszają rzeczywistą wydajność instalacji OZE, zwłaszcza instalacji fotowoltaicznych.

Jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji moc zainstalowana instalacji OZE rozumiana w ten sposób zaczęła być mylnie identyfikowana przez niektórych operatorów systemów elektroenergetycznych jako maksymalny potencjał wykorzystywany do określenia mocy obowiązującej, co ogranicza i zwiększa efektywne wykorzystanie przydzielonych zdolności przyłączeniowych , zamiast ograniczać, czasowo w produkcji energii elektrycznej w instalacjach OZE w fazach elektrycznych Wpływ wahań. Ten problem może wymagać w przyszłości osobnej, systematycznej kontroli.

5) Zmiana zasad określających równowagę ujemną i pozytywną

Termin składania wniosków o rozwiązanie salda ujemnego lub dodatniego zostanie nieznacznie wydłużony – z 10 do 15 dni. Ta niewielka zmiana w procesie rozliczeń z operatorem rozliczeń jest wygodna dla inwestorów. Ułatwi to rotację i przetwarzanie informacji pomiarowych wymaganych do prawidłowego złożenia wniosku o rozwiązanie równowagi.

Kolejna korekta ma daleko idące konsekwencje. Jeżeli wartość energii elektrycznej w oświadczeniu producenta obliczona zgodnie z wartością indeksu TGeBase w danym miesiącu jest wyższa od ceny aukcyjnej, w systemie aukcyjnym wystąpi dodatnie saldo. Dodatnia równowaga jest rozwiązywana z przyszłą ujemną równowagą (potrącenie), a jeśli nadal jest dodatnia i nie może być rozwiązana na koniec okresu wsparcia, zostanie zwrócona operatorowi rozliczeń w 6 równych miesięcznych ratach. 15-letni okres wsparcia zakończył się pod koniec zeszłego miesiąca.

Gdy ustawa wejdzie w życie, skumulowane saldo dodatnie zostanie rozliczone z przyszłym saldem ujemnym. Jeśli jednak nie zostanie ona w pełni rozliczona do końca danych pełnych trzech lat kalendarzowych (tj. okresu rozliczeniowego dla bloku koncesji na sprawdzenie, czy powstało co najmniej 85% mocy umownej), zostanie zwrócona Operator Rozliczeń w ciągu 6 miesięcy od odpowiedniej daty wygaśnięcia.

READ  Dyrektor USAID wizyta na granicy polsko-ukraińskiej, rozmowy z Ukraińcami uciekającymi przed rosyjską inwazją

Proponowane brzmienie przepisu może budzić pewne wątpliwości opisowe, zwłaszcza w odniesieniu do sposobu korygowania zaległej kwoty równej ostatniej części danego 3-letniego kalendarza (3 lata kalendarzowe). Doprowadzi to do dalszych prac w Senacie nad precyzyjnym brzmieniem przepisu w tej sprawie. W przeciwnym razie oczekujemy, że operator rozwiązania udzieli odpowiednich wyjaśnień po ostatecznym przejściu poprawki.

6) Zmiana zasad korekty terminu wynikającego z umowy o przystąpienie do etapu dla instalacji, które wygrały aukcję OZE

Harmonogram połączeń dla etapu musi zawierać harmonogram połączeń. Ponadto umowa taka zawarta w związku z instalacją OZE określa termin pierwszego dostarczenia energii elektrycznej z tej instalacji oraz konsekwencje niedotrzymania tego terminu. Maksymalny okres to 48 miesięcy od daty rozwiązania umowy. Brak dostaw energii w tym czasie stanowi podstawę do rozwiązania umowy.

Wytwórca energii elektrycznej uczestniczący w Aukcji Sprzedaży Energii z OZE musi posiadać warunki przyłączenia fazowego lub już zawartą umowę o przyłączenie fazowe. Wiąże go również termin wynikający z umowy o przyłączenie do sieci. Również po wygraniu aukcji licytator jest zobowiązany do sprzedaży paliwa po raz pierwszy w systemie.

Termin pierwszej sprzedaży:
Domyślny: 42 miesiące od daty zamknięcia sesji aukcyjnej
Farma wiatrowa: 33 miesiące od zakończenia sesji aukcyjnej
Fotowoltaika (PV): 24 miesiące od daty zamknięcia sesji aukcyjnej

Faza dla instalacji, która wygra aukcję Wytwórca domaga się od operatora przedłużenia terminu pierwszej sprzedaży, jeżeli wynikający z umowy o przyłączenie termin na pierwszą dostawę energii wyprzedza termin producenta na pierwszą sprzedaż (wyrównanie terminu pierwszej dostawa z pierwszym terminem sprzedaży). Prawo milczy jednak na temat dostosowywania innych terminów z harmonogramu przyłączenia do terminu pierwszej sprzedaży (np. termin zakończenia prac montażowych związanych z budową i instalacją, termin przyłączenia, termin podania napięcia), co niekiedy może prowadzić do konfliktów z operator komputera.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy o OZE wprowadza w życie zasadę, że jeśli termin na dostawę energii upłynie przed pierwszym terminem sprzedaży, operator komputerowy będzie również zobowiązany do aktualizacji harmonogramu. Odnowienie może nastąpić wyłącznie na wniosek producenta. Ewentualne spory w tym zakresie będą rozstrzygane przez Prezesa URE w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.