Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Podatnicy zostali zmuszeni do zapłacenia dodatkowych 40 milionów funtów za okręty wojenne Type 31 po sporze kontraktowym

Podatnicy zostali zmuszeni do zapłacenia dodatkowych 40 milionów funtów za okręty wojenne Type 31 po sporze kontraktowym

Ministerstwo Obrony poinformowało, że podatnik będzie musiał zapłacić 40 mln funtów na pokrycie dodatkowych kosztów budowy fregat nowej generacji.

Okazało się również, że tylko 4 procent stali użytej do wyprodukowania pięciu okrętów typu 31 pochodziłoby z hut w Wielkiej Brytanii.

Sekretarz obrony James Cartledge powiedział sekretarzowi obrony w gabinecie cieni, Johnowi Healy, w odpowiedzi na pisemne pytanie przedstawione w parlamencie.

Od czasu podpisania kontraktu na budowę okrętów wojennych z Babcock w listopadzie 2019 r. Ministerstwo Obrony zgodziło się zapłacić dodatkowe 40 mln funtów na pokrycie skutków blokad związanych z koronawirusem i problemów z łańcuchem dostaw, powiedział Cartledge w osobnej odpowiedzi na pytanie byłego Ministerstwa Obrony. ministra Marca Francois.

Minister potwierdził, że kolejne wezwanie do zwiększenia pieniędzy na walkę z inflacją zostało odrzucone, pozostawiając Babcockowi potencjalny rachunek w wysokości 100 milionów funtów.

Pan Cartledge powiedział: „Departament Obrony otrzymał od Babcock formalne roszczenie dotyczące kontraktu typu 31, które zostało w całości odrzucone.

Chociaż sprawa ta jest rozpatrywana w ramach formalnych procesów umownych, niewłaściwe byłoby podawanie jakichkolwiek dalszych szczegółów ze względu na delikatny handlowy charakter trwających negocjacji.

„Program Typu 31 przebiega zgodnie z harmonogramem”.

Jak ujawnił The Telegraph w zeszłym miesiącu, części do Type 31 są produkowane w Polsce, chociaż ministrowie obiecali, że projekt zapoczątkuje renesans w brytyjskim przemyśle stoczniowym. Polskie stocznie budują bloki kadłuba, a ostateczny montaż odbywa się następnie w stoczni firmy Babcock w Rosyth, na północ od Edynburga.

Źródła Babcocka podkreślały, że Polska była odpowiedzialna tylko za „bardzo mały” procent pracy pod względem wartości. Firma ma nadzieję pomóc Warszawie przygotować się do samodzielnej budowy podobnych statków.

Okręty mają znaczny potencjał eksportowy, ponieważ z Polską podpisano już umowę dotyczącą pomocy w dostawie egzemplarzy fregaty dla jej marynarki wojennej.

READ  Wykorzystanie transformacyjnej siły gospodarki cyfrowej i społecznej: regionalna idea Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie

Projekt typu 31 jest postrzegany jako główny sprawdzian zdolności Wielkiej Brytanii do realizacji dużego projektu morskiego na czas, w ramach budżetu i bez przyszłych problemów.

Rosnące koszty materiałów i robocizny oznaczają, że Babcock stoi teraz w obliczu finansowego uderzenia w wysokości do 100 milionów funtów w ramach programu o wartości 1,25 miliarda funtów.

Konstruktor statków, drugi co do wielkości brytyjski dostawca usług zbrojeniowych, naciska na Ministerstwo Obrony, aby pomogło w pokryciu dodatkowych kosztów, argumentując, że nie mógł przewidzieć wzrostu cen, który nastąpił w następstwie pandemii i rosyjskiej inwazji na Ukrainę.