Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Platforma startowa na Szetlandach przygotowuje się do wyścigu kosmicznego

Platforma startowa na Szetlandach przygotowuje się do wyścigu kosmicznego

Stojąc w najbardziej wysuniętym na północ zamieszkałym punkcie Wielkiej Brytanii, u podnóża pierwszej brytyjskiej wieży startowej rakiet kosmicznych, rzeczywistość uderza w dom, że kraj może wkrótce stać się potęgą kosmiczną.

Patrząc na północ, gdzie następną kroplą jest zamarznięty biegun północny, niebo jest szeroko otwarte i gotowe na przyjęcie rakiet i ich kosmicznego ładunku.

W pierwszym tygodniu października płomienie buchną z Półwyspu Unst, gdy pierwsza w historii brytyjska rakieta komercyjna wystartuje w niebo nad Szetlandami.

Jeśli mu się to uda, zwiastuje „rewolucję przemysłową w kosmosie w Wielkiej Brytanii”, mówi entuzjastyczny i zdeterminowany właściciel Saxford, Frank Strang.

Jako pierwszy działający port kosmiczny w Europie, Saxford już przyciąga międzynarodowe zainteresowanie, w tym z siedziby kosmicznej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Do 2025 roku planowana jest produkcja 30 rakiet rocznie, które będą napędzać je z portu kosmicznego Saxford w kierunku niskiej orbity okołoziemskiej, przenosząc ładunek satelitarny o masie 1500 kg.

Chociaż może to być najbardziej wysunięta na północ placówka Wielkiej Brytanii, Honest Island ma stać się centrum uwagi rozwijającej się gospodarki kosmicznej kraju.

gotowy do uruchomienia

Dziś, ze swoim czworonożnym 12-metrowym fotelem startowym, betonową platformą startową, ogromnym hangarem i dobrze rozwiniętą infrastrukturą, SaxaVord szybko rozwija się w centrum lotnicze.

Ale była to jazda próbna dla pana Stranga i jego lojalnego zespołu. Polityka w Szkocji prawie zatopiła projekt – ponieważ Szetlandy nie były uważane za uprzywilejowaną lokalizację, wezwano pożyczki, zmuszając Stranga do ponownego zastawienia jego prywatnej własności, a jego żona Debbie pewnego razu wypędziła komorników z ich domu.

Wierzy jednak gorąco, że SaxaVord ma potencjał, by stać się poważnym graczem w kosmosie.

Mr Strange, były oficer RAF, wybrał byłych pracowników Sił Powietrznych, którzy posiadali wiedzę i profesjonalizm niezbędne do powodzenia projektu.

Do tej pory na projekt wydano prawie 50 milionów funtów, w większości zebranych ze środków prywatnych, w tym trzy platformy startowe na terenie o powierzchni 87 hektarów i budynek kontroli misji. W sumie port kosmiczny kosztowałby 150 milionów funtów, w tym koszt przedłużenia pobliskiego pasa startowego, który mógłby pozwolić masywnym lotniskowcom C17 na lądowanie rakiet na pokładzie.

„Budujemy przylądek Canaveral!” Mr Strange pół żarty Narodowy Kiedy przechodzi przez swoje trampoliny, wiatr znad Morza Północnego wieje mu we włosach.

Misja nie powiodła się

Rakiety i przestrzeń kosmiczna stanowią poważne wyzwanie inżynieryjne, a awarie są nieuniknione – coś, co Saxford podkreśla.

Awaria nie była wynikiem, o którym Spaceport Cornwall wiele myślał na początku tego roku, kiedy jego rakieta wystartowała ze skrzydła Virgin 747, wymknęła się spod kontroli i rozpadła, zabierając kilka satelitów do morza.

Filozofia SaxaVord opiera się na etosie Elona Muska SpaceX, który celebruje porażkę w wyciągniętych lekcjach, a nie przyznanie się do porażki.

„Nasz pierwszy start na platformie może się nie powieść, nasz drugi start może się nie udać, ale tak długo, jak my, jako port kosmiczny, wykonujemy swoją pracę i nikt nie ucierpi i spełniamy wszystkie kryteria, zakończy się sukcesem”, powiedział El-Sayed . przepustnica.

Pierwsza rakieta, zbudowana przez niemiecką firmę HyImpulse, będzie suborbitalna, kierując się na wysokość 50 kilometrów w niebo i spędzając 15 minut przy minimalnej grawitacji.

Główne wydarzenie nastąpi na początku przyszłego roku, kiedy duży 29-metrowy pocisk, zbudowany przez Rocket Factory Augsburg w Niemczech, wystrzeli z platformy startowej pierwszej w historii europejskiej misji orbitalnej, sięgając ponad 100 kilometrów w przestrzeń kosmiczną, gdzie wystrzeli wyłączony. Wystrzelenie satelity.

Jeśli się powiedzie, wyśle ​​​​sygnał „do reszty świata, że ​​Wielka Brytania bierze udział w kosmicznej grze”, powiedział Strange. „Ale w branży premierowej nie jesteśmy jeszcze w mistrzostwach w języku piłkarskim, mamy długą drogę do przebycia, aby dostać się do Premier League, ale możemy się tam dostać i to byłby pierwszy krok”.

Bez kontroli

Położenie Unst jest wzmocnione bliskością bieguna północnego, co oznacza, że ​​rakiety wchodzą na niską orbitę okołoziemską z mniejszą prędkością niż te wystrzeliwane z równika, a zatem zużywają mniej paliwa do hamowania.

Według raportu wspieranego przez Brytyjską Agencję Kosmiczną, wyspa ma również kilka cech, które sprawiają, że jest o 30 procent bardziej odpowiednia niż jakiekolwiek inne brytyjskie miejsce do startów pionowych.

Region dostarcza 15 procent ropy i gazu w Wielkiej Brytanii, co oznacza ogromną infrastrukturę z wieloma codziennymi wycieczkami na wyspę i, co najważniejsze, dwoma promami, z których jeden jest dopuszczony do przewozu niebezpiecznych ładunków.

Umożliwi to transport części rakiet, które mieszczą się w zwykłych kontenerach transportowych, a także satelitów i prowiantu dla 50 personelu, który będzie obsługiwał Centrum Kontroli Misji, wraz z ekranami podobnymi do Cape Canaveral.

W przeciwieństwie do Norwegii, swojego rywala, Unst nie doświadcza mroźnego klimatu koła podbiegunowego.

satelity Emirates

Silna sugestia, że ​​Saxford stanie się międzynarodowym hubem kosmicznym, budzi zainteresowanie na całym świecie, w tym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Pan Strang chwali kosmiczną strategię Emirates jako sposób na dywersyfikację od ropy i gazu oraz szkolenie młodych ludzi.

Skontaktował się z nim Salem Al Marri, dyrektor generalny Centrum Kosmicznego im. Mohammeda bin Rashida na początku tego roku.

„Rozumiał, co robimy i wyraził zainteresowanie znalezieniem sposobu na współpracę” – powiedział Strang.

Prowadzimy również dialog z Emirates Space Agency, ponieważ podzielamy tę samą wizję. Nasza gospodarka na Szetlandach opiera się na ropie naftowej i gazie, a teraz dywersyfikujemy. Widziałem, jak strategia kosmiczna Zjednoczonych Emiratów Arabskich trafia w każdy guzik, jest wiodąca na świecie”.

Istnieje sugestia, że ​​młodzi technicy kosmiczni z Emiratów mogliby odwiedzić Saxford, aby nauczyć się obsługi portu kosmicznego, z myślą o otwarciu takiego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

„Chodzi o wzajemną wymianę i wykorzystanie wspólnych inicjatyw, a długoterminowa wizja, jaką mają, jest bardzo praktyczna. Możemy uczyć się od siebie nawzajem i wspierać.”

zorza polarna

Poza bezpieczeństwem lokalizacja jest kluczowym czynnikiem w prowadzeniu udanego portu kosmicznego. Poza północnym krańcem Honest nie ma lądu aż do bieguna północnego.

„Jesteśmy na najbardziej wysuniętym na północ krańcu Wielkiej Brytanii, więc jest to najbezpieczniejsze i zapewnia łatwy dostęp do wymaganych przez nas tras” – powiedział Scott Hammond, dyrektor operacyjny. „Chodzi o lokalizację, lokalizację, lokalizację”.

Najbliższy zamieszkały dom oddalony jest o dwa kilometry.Honest liczy 632 mieszkańców, z których większość – choć nie wszyscy – zgadza się, że na ich wyspie znajduje się stacja kosmiczna.

Pan Hammond, były pilot RAF Tornado, okrzyknięty przez swojego szefa wiodącym operatorem portów kosmicznych w Wielkiej Brytanii, zgromadził bogatą wiedzę.

„Byłem wykwalifikowanym instruktorem uzbrojenia, co oznacza, że ​​rozumiałem takie rzeczy, jak szacowanie szkód ubocznych, obliczenia materiałów wybuchowych, technologię rakietową, jak śledzić pociski i systemy zarządzania lotem” – powiedział Hammond.

Rakietowe łzy

Będąc na powierzchni, doświadczony pilot myśliwca również przyznaje, że może „uronić łzy”, jeśli październikowy start zakończy się sukcesem.

„W takim razie myślę, że będzie to niezwykle duże, szczególnie dla brytyjskiego przemysłu kosmicznego i dla nas”.

On może mieć rację. Zainteresowanie Unst jest duże, nie tylko ze Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale także z Arabii Saudyjskiej, Niemiec i Francji.

Jego pozycję wzmocniła rosyjska inwazja na Ukrainę, w wyniku której prawie wszyscy zagraniczni operatorzy satelitarni wycofali się z zarządzanego przez Moskwę kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie.

Istnieje również znacznie większe zainteresowanie militarne kosmosem od początku wojny. „Będzie coraz więcej satelitów, które będą wystrzeliwane w kosmos w różnych celach, a przyszłe wojny będą toczyć się w kosmosie” – powiedział Strange.

Istnieje sugestia, że ​​zarówno armia brytyjska, jak i amerykańska przyjrzą się dokładniej SaxaVord, która była bazą RAF, dopóki pan Strang nie kupił jej w 2004 r., wraz ze wszystkimi budynkami gospodarczymi i kwaterami.

Jego pierwotną wizją było przyjmowanie turystów do obserwowania ptaków lub wielorybów, ale siedem lat temu, kiedy Wielka Brytania ogłosiła zainteresowanie kosmosem, zgłębił ideę przetrwania dla Saxford.

Wielu przyjęło jego wizję z niedowierzaniem, gdy wyruszał na długą i trudną misję. „Dla mnie, mojej żony i mojej rodziny była to czasami okropna podróż z nosami przyciśniętymi do ściany, ale nigdy nie czułem, że tam nie dotrzemy”.

Aktualizacja: 24 czerwca 2023, 05:00

READ  NASA wprowadza na rynek ogromną osłonę termiczną, która wygląda jak latający spodek