Śpiący Europejczyk zamierza podróżować samolotem. „Nie musimy przekonywać wszystkich, aby przyjechali pociągiem: tylko 5% obecnych podróżujących samolotem zapewni nam pełną rezerwację każdego dnia”, mówi założyciel.
Wraz z nadejściem klimatu powinno to być najwygodniejsze. Idź spać w jednej europejskiej stolicy i obudź się w innej z cnotliwym blaskiem i świeżo upieczonym rogalikiem.
Jeżdżę pierwszym z nowej generacji nocnych pociągów na całym kontynencie, a motywem jest ograniczenie podróży samolotem.
Mniej osób podróżuje samolotem niż przed COVID, ale trendy znów rosną.
Emisje dwutlenku węgla na pasażeromilę w pociągu stanowią około jednej piątej emisji w samolocie. To jedna z sił napędowych Chrisa Engelsmanna, założyciela tej finansowanej przez społeczność firmy: The European Sleeper.
„To zrównoważone i zabawne podróżowanie i naprawdę uważamy, że będzie opłacalne” – powiedział. „Pociąg nocny jest bardzo ważny, ponieważ można przejechać dłuższą trasę – aż do Barcelony, Mediolanu, Pragi czy Kopenhagi, a mimo to dobrze się bawić.
„Jest to więc bardzo dobra konkurencja dla samolotów. Nie musimy przekonywać wszystkich do przyjazdu pociągiem: tylko 5% obecnych podróżujących samolotami zapewniłoby nam pełną rezerwację każdego dnia”.
Dążenie do przystępności cenowej
Ta inauguracyjna usługa jest dziwną mieszanką luksusu i spartanizmu.
Nocne pociągi nieuchronnie przywołują obrazy staroświeckiej magii, zwłaszcza jeśli, tak jak ja, oglądałeś zbyt wiele filmów o Jamesie Bondzie lub czytałeś zbyt wiele powieści Agathy Christie.
Łóżka piętrowe są wygodne, pościel świeża, a szafka narożna ukryta w szafce z lustrami z trzech stron. Ale tabor ma dziesiątki lat, jest wynajmowany z całego kontynentu i niestety dla tych, którzy mają nadzieję na dekadenckie spotkania w jadalni, nie obejmuje wagonu restauracyjnego.
Łóżko we wspólnym pokoju kosztuje 70 funtów, a we własnym pokoju dwa razy tyle.
Europejska firma Sleeper ubiega się o budowę nowych wózków, ale Engelsmann twierdzi, że będzie dążyć raczej do przystępności cenowej niż wysokiej klasy.
„Zdecydowaliśmy się nie przesadzać z luksusem, ponieważ chcemy, aby był dostępny dla zwykłych ludzi, dostępny dla każdego. W przyszłości chcemy mieć wagon restauracyjny, który nazywamy „pociągiem na dobranoc” i musimy rozwinąć „dobry klub nocny” obok”.
Będąc w pozornie ostatecznym upadku po eksplozji lotów ekonomicznych – europejskie pociągi nocne mają chwilę.
Kierując się popytem na bardziej ekologiczne opcje podróżowania – nowe trasy są teraz ponownie na całym kontynencie – w tym mój pociąg z Brukseli do Berlina.
„Najbardziej zielony sposób na przejechanie Europy”
Ekspansję pociągów nocnych wspiera Unia Europejska w ramach swojej misji zmniejszania śladu węglowego kontynentu.
Francja właśnie zakazała lotów krótkodystansowych na trasach trwających mniej niż dwie i pół godziny pociągiem. Rząd belgijski obiecał dotować takie nocne pociągi jak ten. Na pokładzie był wicepremier i minister transportu George Gilkinnett.
„Właśnie głosowaliśmy w parlamencie, aby pomóc w rozwoju pociągów nocnych, płacąc za przejazd torów i koszt energii” – powiedział. „To najbardziej ekologiczny sposób podróżowania przez Europę i istnieje ogromne zapotrzebowanie na pociągi rezerwowane na miesiące.
Kliknij, aby zasubskrybować ClimateCast z Tomem Heapem, gdziekolwiek znajdziesz swój podcast
„Chcemy, aby Bruksela stała się hubem dla pociągów nocnych. Mamy już jeden do Wiednia, ten do Berlina i przyszłe połączenie do południowej Europy”.
Ta usługa to pociąg, który European Sleeper planuje uruchomić do Barcelony. Zatrzyma się w Lille – łatwym połączeniu z Wielką Brytanią, ponieważ jest to tylko 1 godzina i 20 minut od Londynu.
Nie ma jednak jeszcze planów na nowe usługi bezpośrednio ze stolicy Wielkiej Brytanii. Różne przepisy dotyczące wielkości transportu, kosztów i biurokracji związanej z korzystaniem z tunelu pod kanałem La Manche sprawiają, że jest on obecnie nieekonomiczny.
Zapukałem do drzwi kabiny obok mnie, aby porozmawiać z Markiem Smithem, założycielem strony internetowej dla entuzjastów pociągów „The Man in Seat 61”, aby poznać jego punkt widzenia na atrakcyjność bycia nocnym jeźdźcem.
„To bardzo praktyczne – wyjechać wieczorem z centrum miasta, przespać noc w łóżku, a następnego ranka przyjechać do zupełnie innego kraju” – powiedział. „Nic nie przebije stresu związanego z wejściem do samolotu. Chodzi o to, by cieszyć się zarówno podróżą, jak i celem podróży”.
Przeczytaj więcej ze Sky News:
Anglia nie jest przygotowana na upalne lato
Greta Thunberg wraca do Szkocji
Tłumić projekty energetyczne „zombie”, które zatykają sieć
Usługa ta zapewnia długą drogę do Berlina, zabierając pasażerów w Antwerpii, Rotterdamie i Amsterdamie.
Mój sen został na krótko przerwany przez kilka wstrząsów w nocy, ale czuję się dobrze wypoczęty, kiedy budzę się na obrzeżach stolicy Niemiec.
Złoczyńcy Bonda pozostali ograniczeni do moich snów, nie ukryci na półce bagażowej.
Oglądaj The Climate Show z Tomem Heapem w sobotę i niedzielę o 15:00 i 19:30 w Sky News, na stronie i aplikacji Sky News oraz na YouTube i Twitterze.
Program bada, w jaki sposób globalne ocieplenie zmienia nasz krajobraz i przedstawia rozwiązania kryzysu.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce