Na zdjęciach satelitarnych uchwycono duży punkt otaczający uszkodzony kontenerowiec na Sri Lance.
X-Press Pearl zaczął tonąć 2 czerwca po wybuchu pożaru na pokładzie. Statek był załadowany chemikaliami.
Opisał incydent jako „najgorszą morską katastrofę ekologiczną na Sri Lance”.
Pojawiły się zdjęcia przedstawiające mycie martwych żółwi i brzegi pokryte plastikowymi granulkami, ponieważ władze wydały zakaz połowów na tym obszarze.
Teraz zdjęcia satelitarne ujawniają ogromną plamę, która rozlała się na wody otaczające uszkodzony statek.
Zdjęcia wykonane w poniedziałek pokazują, że spot ma kilkaset metrów długości.
Początkowo uważano, że substancja jest olejem, ale oświadczenie operatora statku mówi, że „nie ma potwierdzonych doniesień o zanieczyszczeniu oleju opałowego z 1800 r. czasu lokalnego Sri Lanki”.
Dodali: „Inspekcje przeprowadzone do tej pory przez nurków marynarki Sri Lanki nie wykazały żadnych dowodów na naruszenie zbiorników bunkrów, a obserwacje Salvorów, którzy nadal są na miejscu wraz z marynarką Sri Lanki i indyjską strażą przybrzeżną, nie wykazały zauważalnego wycieku paliwa ”.
Oświadczenie potwierdziło, że zaobserwowano substancję pochodzącą ze statku, ale w tej chwili nie została ona zidentyfikowana.
„Zaobserwowano szary połysk wychodzący ze statku, a obecnie prowadzone są próbki wody
Rzecznik firmy powiedział.
Urzędnicy Sri Lanki powiedzieli również, że nie są w stanie potwierdzić, czy wyciek był olejem. Potwierdzili kontynuację testów na wodzie.
Chociaż część statku zatonęła na dnie morza, duże fragmenty wraku również widać wyraźnie na zdjęciach.
Zdjęcia wycieku pojawiły się zaledwie kilka dni po tym, jak próby oceny statku pod kątem wycieków zostały opóźnione z powodu wzburzonego morza i złych warunków.
Wpływ katastrofy na środowisko jest ściśle monitorowany przez Międzynarodową Organizację Morską.
Statek rozbił się następnego dnia po tym, jak władzom udało się ugasić pożar na pokładzie szalejącego od 12 dni statku.
Pożar zniszczył większość tonażu statku, który obejmował 23 tony kwasu azotowego i innych chemikaliów. Podejmowane są starania, aby usunąć pozostały materiał i uniemożliwić dotarcie do okolicznych plaż i dzikiej przyrody.
Marynarka uważa, że przyczyną pożaru był ładunek chemiczny.
Trwa śledztwo. Voyage Data Recorder (VDR), lepiej znany jako czarna skrzynka statku, został odzyskany. Rejestruje dane dotyczące eksploatacji statku.
Kapitan, główny inżynier i asystent inżyniera na statku pod banderą Sri Lanki otrzymali zakaz opuszczania kraju.
Rząd powiedział, że podejmie kroki prawne przeciwko właścicielom statków w celu dochodzenia odszkodowania.
Shumel Yoskovitz, dyrektor generalny operatora statku, X-Press Feeders, przeprosił za katastrofę, mówiąc w wywiadzie dla Channel News Asia w zeszłym tygodniu: „Chciałbym wyrazić mój najgłębszy żal i przeprosić ludność Sri Lanki za szkody, Incydent spowodował zarówno źródła utrzymania, jak i środowisko na Sri Lance „Lance”.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce