narożnik Elgin Street i Emancipation Street w sercu Third Ward oddają esencję czarnej historii Houston. Naprzeciwko Parku Emancipation, założonego przez byłych niewolników, świecące neonowoniebieskie litery oznaczają teraz nową erę dla piętrowego budynku El Dorado.
Tutaj, w sali balowej Eldorado, zwanej także „The Rado” i „Home of Happy Feet”, od założenia sali balowej w 1939 roku do jej upadku w latach 70., wielcy bluesa, jazzu i R&B gromadzili się przez dziesięciolecia, by dostarczać piękną muzykę. Teraz, dzięki renowacji za 9,7 miliona dolarów, Led Projekt domu klasowegoEldorado Ballroom ma ponownie zająć swoje miejsce jako centrum spotkań społeczności, tańca i tak, pięknej muzyki na żywo.
Kiedy Row House Project nabył El Dorado w 1999 roku, „budynek był odpowiedni i funkcjonalny, ale nie był w pełni wykorzystywany i nie wykorzystywał swojego potencjału” – mówi Eureka Gilkey, dyrektor wykonawczy Row House Project. „Zdecydowanie czułem się kochany i zamieszkany. Możesz poczuć ducha, ale blask się wyczerpał”.
W nowoczesnym domu towarzyskim Eldorado Ballroom oryginalne podłogi z czerwonego dębu i sosnowe schody lśnią, wypełniając pokój świeżym zapachem pasty, gdy poezja mówiona odbija się echem w całej przestrzeni.
„Częścią tego otwarcia – i tego, co dzieje się tutaj w tej społeczności – jest to, że wszyscy ci artyści, Project Row House, wszystkie te organizacje, naprawdę uczą się, jak odzyskiwać przestrzeń” – mówi LeChell „The Shootah” RH, artysta słowa mówionego nowa scena sali balowej. „Myślę, że jako czarni, jako artyści i jako queerowa czarna kobieta, zajmowanie przestrzeni jest naprawdę trudne. Jest to coś, co powtarzam sobie przez ostatnie dwa lata, gdziekolwiek się udam”zająć miejsce„.”
Założona w 1939 r. przez I a Eldorado Center Clarence’a Dupree, w skład którego wchodziła słynna Eldorado Ballroom, był jednym z pierwszych klubów w Houston dla czarnej społeczności i ostatecznie stał się centrum czarnej rozrywki. Według Texas State Historical Society, wnuczka byłych niewolników, Anna Dupree „była poruszona opowieściami o niewolnictwie, które słyszała od swoich dziadków”, co zmotywowało ją do poświęcenia większości pracy swojego życia poprawie życia Czarnych.
„W czasach, gdy czarnoskórzy mieszkańcy Houston byli prawnie traktowani jak obywatele drugiej kategorii, wpuszczani do teatrów i sklepów tylko w określonych godzinach, a czasami wcale”, mówi Gilkey, „co oznacza, że miejsce takie jak Eldorado Ballroom można było zobaczyć przedstawienie, a będziesz traktowany z godnością i szacunkiem”. El Dorado „znaczyło wszystko i nadal ma znaczenie. To miejsce zabawy i radości oraz miejsce spotkań, aby świętować kamienie milowe w życiu”.
Znaczenie zajmowania i odzyskiwania przestrzeni jest widoczne wszędzie, gdzie spojrzysz w nowo odrestaurowanym budynku Eldorado. Od zabytkowej sali balowej, po współczesne akcenty, takie jak dodanie sąsiedniej zielonej sali, po bardzo potrzebne dodatki, takie jak winda i drugie piętro schodów.
Czarna historia Houston jest nadal dosłownie ucieleśniona również pod parkietem. Tutaj, na pierwszym piętrze, szef kuchni/właściciel Lucille’s i dwukrotnie nominowany do nagrody Jamesa Bearda, Chris Williams, nadzoruje Hogan Brown Gallery oraz mający wkrótce zostać otwarty Rado Cafe and Market, a wszystko to pod kierownictwem Lusail Hospitality Group. Te starania, w tym zarządzanie samą widownią, to pierwsze przedsięwzięcia grupy poza popularną restauracją Museum District.
W Rado Cafe and Market, które ma zostać otwarte tej wiosny, goście mogą spodziewać się całodziennej kawiarni i targu w sąsiedztwie, które „służą kulturalnie przygotowanym potrawom, świeżym artykułom spożywczym, lokalnym produktom komercyjnym oraz menu inspirowanemu bistro”. Nie zabraknie również win na wynos.
Pobliska Galeria Hogan Brown jest obecnie wyłożona historycznymi zdjęciami przedstawiającymi salę balową El Dorado w czasach jej świetności. Spacer po targach to natychmiastowy powrót do czasów świetności jazzu i jitterbuga, kiedy ludzie odwiedzali Eldorado, by bawić się z takimi znakomitościami jak BB King, Duke Ellington, Etta James i Ray Charles.
Hogan Brown Gallery, prowadzona przez artystę z Houston, Roberta Hodge’a, nazwana tak od nazwisk dziadków Williamsa, „którzy wytrwali w czasach apartheidu dzięki sukcesom w sztuce przedsiębiorczości”, mówi Hodge, będzie służyć jako centrum edukacji społeczności i miejsce spotkań dla lokalnych artystów i rzemieślników. .
„Podejrzewam, że z powodu El Dorado będziemy mieć nowych gości”, mówi Gilkey, „ponieważ ten budynek i jego historia są częścią historii, którą społeczność muzyczna opowiadała od tak dawna – że Houston, a zwłaszcza Black Houston, jest centralnym do historii muzycznych skarbów, jazzu i bluesa naszego narodu”.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Kto gra Sookie w serialu aktorskim „Avatar: Ostatni władca wiatru”?
Kinopolis – Festiwal Filmów Polskich w Dublinie (7-10 grudnia) – Polska w Irlandii
Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz