
W dzisiejszych czasach jesteśmy tak przyzwyczajeni do samochodu, który wywołuje rodzaj bezceremonialnej reakcji miłość/nienawiść, która kiedyś byłaby zastosowana tylko do dzbanka Marmite. Mimo to, nawet biorąc pod uwagę instynkty szybkiej kultury lewa/prawa, wyprzedany TT RS Iconic wykonał dobrą robotę, starannie dzieląc anegdotyczne wrażenia w ciągu ostatnich kilku miesięcy. W biurze PH krzykliwy pakiet projektowy statystów był powszechnie wyśmiewany – podobnie jak diody LED w autokarach. Ale mężczyzna na ulicy (dosłownie w przypadku przechodzącego obok mężczyzny) był tak zachwycony, że zobaczył tyle Nardo Graya. Również niektórzy starzy przyjaciele ze szkoły, wszyscy wystarczająco dorośli, by Max Power pozostawiła niezatarty ślad w okresie dojrzewania, wyznają swój podziw.
Jest więc możliwe – a przynajmniej możliwe – że to, co myślisz o Iconic Edition, ma wiele wspólnego z twoim trwałym wrażeniem na temat Audi TT w ogóle. Jako grupa, biuro PH jeździło praktycznie każdą godną uwagi wersją TT, jaka kiedykolwiek została wprowadzona na rynek, dlatego nigdy nie dała się całkowicie pokonać przekonaniu, że ten model nigdy nie spełnił naszych wzniosłych oczekiwań co do nowoczesnego samochodu sportowego. Dla każdego, kto nie jest obciążony tym doświadczeniem — lub niewzruszony — tekst docelowy prawdopodobnie reprezentuje coś innego. I jest bardzo prawdopodobne, że coś jest starannie pielęgnowanym wizerunkiem, który utrzymywał imponujące obroty firmy w ciągu ostatnich 40 lat – to znaczy, że każdy odpowiednio wygrawerowany model może być uznany za pożądany ze względu na jego szybkie, drogie zdobienie z czterema pierścieniami.
R8 jest często cytowany jako godny uwagi przykład tego niezwykłego osiągnięcia, ponieważ odniósł sukces tam, gdzie wielu wcześniej nie udało się uchwycić zauważalnego kęsa z bazy klientów Porsche. Ale ta percepcja ignoruje fakt, że był to naprawdę niezwykły samochód sam w sobie. Bez wątpienia jego konstrukcja i reputacja Audi w zakresie jakości wykonania zapewniły mu przewagę w opinii publicznej, ale gdzie indziej wśród powodów jego sukcesu było niezawodne połączenie przystojnego silnika i kamiennego podwozia. Gdyby zaufanie do mózgu Grupy Volkswagen wpadło w szał i oznaczyło go jako Seat, R8 znalazłby chętnych nabywców.


W przeciwieństwie do tego, w znacznie większym stopniu, tekst docelowy zawsze opierał się na domniemanym statusie nadawanym przez jego znak towarowy. Co nie znaczy, że nie ma żadnych funkcji odkupieńczych; Ona ma dużo. Jak zauważył John, kiedy wypuścił Iconic Edition w listopadzie, dopasowanie i wykończenie wciąż są daleko na uboczu dla modelu, który ma być, przynajmniej w podstawowym wyposażeniu, niejasno przystępny cenowo. Co więcej, ponieważ nie przeszła kolejnej aktualizacji, kabina TT jest prawie standardem analogowym na rok 2023. Nie ma gigantycznego ekranu, który zajmuje cenną powierzchnię deski rozdzielczej lub psuje widok; Ponadgabarytowy system HVAC pozostaje z przodu i na środku, otoczony fizycznymi przyciskami i pokrętłami. Ma też przyzwoitą dźwignię zmiany biegów i – w przypadku Iconic – kierownicę obszytą Alcantarą, a także kilka ładnych, kontrastujących dwukolorowych siedzeń.
To prawda, że próba Audi przeniesienia wszystkich funkcji informacyjno-rozrywkowych do zestawu wskaźników nigdy nie zakończyła się spektakularnym sukcesem. Liczne powierzchnie sterownicze (podzielone między kierownicę i konsolę środkową) utrudniają obsługę, a ze względu na stosunkowo niewielkie rozmiary ważne informacje są często ograniczone lub całkowicie wyeliminowane. Gdyby Audi kontynuowało produkcję TT, prawie na pewno powróciłoby do bardziej konwencjonalnego rozwiązania; Mimo wszystkich wizualnych bajerów, Iconic Edition prezentuje się bardzo podobnie do Mk3 TT — mianowicie jako kapsuła czasu z 2014 roku.
W przeważającej części ta definicja rozciąga się na sposób, w jaki jeździ. Dobrą rzeczą, jak John zasugerował w zeszłym roku, jest to, że trzecia generacja była nieco lepsza. Bezpośredni, stanowczy i z 400-konnym 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem na pokładzie, piekielnie szybki, Iconic Edition nadal odważnie porusza się po ziemi i ma napiętą szczękę, która definiowała samochody RS tamtej epoki. Trwałe wspomnienie prowadzenia jednego we flocie PH w 2017 roku polegało na tym, że był on zasadniczo zbyt trudny dla własnego dobra na brytyjskich drogach – i chociaż wydaje się, że Audi zrobiło w międzyczasie kolejną rundę tłumienia, to zdanie jest aktualne dzisiaj. . Pozornie krótka zarówno w zawieszeniu, jak i na bocznej ściance opony, Iconic Edition nie może instynktownie zrównać się z drogą klasy B, taką jak Cayman czy A110, ani zniechęcić cię kalibrem swoich opinii.


Błędem było oczywiście takie założenie. Porsche i Alpine wyposażyły swoje dwumiejscowe samochody sportowe w specjalnie zaprojektowaną konstrukcję z silnikiem umieszczonym centralnie. Nieuchronnie mają przewagę nad silnikami z przodu, uniwersalnymi, które zawsze były podstawą TT. Dla R8 stworzono nowoczesną ramę Audi Space Frame; W przypadku TT po prostu to zrobiono. Nawet kompromis w zakresie opakowania nie był bez zalet – nie zapominajmy, że dostajesz tylne siedzenia (które można wykorzystać w razie potrzeby) i coś w rodzaju porządnego bagażnika w TT. A elastyczność platformy MQB oznacza, że pod maską można zmieścić prawie każdy silnik poprzeczny.
Oczywiście tylko jedna jednostka może zmieścić się na czymś, co nazywa się Iconic Edition. Jeśli bylibyście skłonni sądzić, że Mk3 spisywał się najlepiej w średnim formacie TTS, z manualną skrzynią biegów i mocą 310 KM, nie usłyszycie ode mnie zdania odrębnego. Jednak nie ma dyskusji z gwiazdorską jakością budowy rzędowej piątki. To prawda, że część jego bojowego ducha uległa filtrowi cząstek stałych, ale silnik nadal zapewniał RS nienasycony apetyt na obroty i dalekie widoki. W połączeniu, jak zawsze, z siedmiobiegową skrzynią S tronic i trakcją quattro, osiągi Iconic są wystarczająco płochliwe, by uzasadnić część zestawu Audi, który je obejmuje.
Ale, jak zawsze – a tym bardziej ze względu na cenę – musi to być podstawa marki Ingolstadt Kool-Aid, aby Iconic Edition odwoływała się powyżej A110 S i 718 GTS, które testowaliśmy w tym samym miesiącu. . Oba są oczywiście wolniejsze. I taniej i lepiej. Przy zaledwie 100 egzemplarzach udostępnionych w Europie i tylko 11 w Wielkiej Brytanii, takie porównania nie mają większego znaczenia. Jednak prawdopodobnie wskazuje to na długoletnią reputację TT, że Audi zdecydowało się zaznaczyć swoje odejście nie podstępnym ziajkiem ognia, ale raczej samochodem, który wygląda jak jeden. Fizycznie Iconic Edition działa jak każdy inny TT RS, abyś mógł poruszać się po drodze. Emocjonalnie nie bardzo.
Dane techniczne | Edycja kultowa Audi TT RS 2023
silnik: 2480 cm3, pięciocylindrowy, turbodoładowany
Wprowadzać się: siedmiobiegowa dwusprzęgłowa automatyczna, napęd na cztery koła
moc (KM): 400 przy 5850-7000 obr./min
Moment obrotowy (funt-stopa): 354 przy 1950-5850 obr./min
0-62 mph: 3,7 sekundy
maksymalna prędkość: 174 mil na godzinę
Waga: 1475 kg
mpg: 31,0 (WLTP)
Dwutlenek węgla: 207 g/km (WLTP)
cena: 87 000 funtów
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro