Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Demokracja UE pod mikroskopem, gdy Polska i Węgry kłócą się jako podzielony blok „nienormalny” |  Świat |  Aktualności

Demokracja UE pod mikroskopem, gdy Polska i Węgry kłócą się jako podzielony blok „nienormalny” | Świat | Aktualności

Komentarze pojawiają się, gdy związek wydaje się być podzielony co do tego, jaki nadzór powinna sprawować wielonarodowa biurokracja nad decyzjami poszczególnych państw członkowskich, w obliczu trwającej sprzeczki między Brukselą a Polską i Węgrami. W rozmowie z Express.co.uk profesor Hatfield, kierownik Wydziału Polityki na Uniwersytecie w Surrey i ekspert ds. polityki europejskiej, powiedział, że UE musi być „elastyczna” w odniesieniu do „specyfiki narodowych” – zwłaszcza jeśli chodzi o nowe członkostwo kandydująca Ukraina.

Unia Europejska oskarżyła Węgry o demokratyczny odwrót w ostatnich latach, ponieważ Viktor Orbán i jego partia rządząca zostali oskarżeni o ograniczanie wolności, w tym mowy i edukacji.

Według Indeksu Demokracji Węgry były jednym z najbardziej niezależnych krajów Europy Wschodniej po upadku Związku Radzieckiego, ale od 2015 roku spadły do ​​najniższego poziomu wśród swoich sąsiadów.

Podobne zarzuty wysunięto przeciwko Polsce, ale UE zdecydowała się na podjęcie kroków prawnych przeciwko niej w zeszłym roku, gdy trybunał konstytucyjny orzekł, że niektóre polskie przepisy mają pierwszeństwo przed prawem unijnym, co stanowi bezpośrednią sprzeczność z parlamentarną zasadą prymatu prawnego UE.

Od października UE nałożyła na Polskę 1 milion euro (846 000 funtów) dziennie za nieprzestrzeganie unijnych przepisów dotyczących zatrudniania i zwalniania sędziów poprzez utrzymanie trybunału.

Czytaj więcej: „Niepowodzenie” UE w uniknięciu „dużego ryzyka” w Europie Wschodniej

Do maja tego roku zebrał około 160 mln euro (137 mln funtów) grzywien, które UE zaczęła odliczać od płatności na rzecz Polski – w tym z funduszu odzyskiwania Covid.

Jednak pomimo tej powtarzającej się kary profesor Hatfield przyznaje, że spójny pogląd na demokrację „nie jest powszechny”.

Profesor Hatfield zauważył, że „to nie jest prawo o maskowaniu” i „nie ogólne rozporządzenie”, które UE „zaczyna odkrywać”.

Wyjaśnił: „Wiem, że UE bardzo się starała – tak jak cała Europa Zachodnia, właściwie w 1648 roku, o traktat westfalski. to nasz zwyczaj”.

READ  Życie w zawieszeniu: sylwetki i motywy ukraińsko-polskich uchodźców

„Po pierwsze, to nieprawda; Należy to uznać za wartość uniwersalną. Ale po drugie, sposób, w jaki jest interpretowany, wdrażany i oceniany w danym stanie, będzie bardzo różny, nawet u sąsiadów, i będzie się różnić w zależności od tego, jak zinterpretujesz pewne wspólne rzeczy. Prawa człowieka, czyli jak działa sądownictwo i tak dalej.

Profesor Hatfield nie zgodził się z poglądem, że UE „ma teraz fragmentaryczne rozumienie demokracji”, pomimo widocznych pęknięć.

Otrzymał grant w wysokości 658 000 funtów od Horizon Europe, aby dokonać krytycznej oceny liberalizmu w Europie Wschodniej, mówiąc zamiast tego „należy docenić, że coś takiego jak demokracja jest jedną z głównych zasad, ale jest bardziej prawdopodobne, że jej wdrożenie będzie się różnić”.

Profesor Hatfield powiedział: „Myślę, że dobrym przykładem jest tutaj różnica między dyrektywą europejską a rozporządzeniem europejskim: rozporządzenie jest nadrzędne, absolutnie zobowiązujesz się do litery; w przypadku dyrektywy wdrażasz ją na poziomie lokalnym.

Nie przegap:
Siły białoruskie na szczycie buntują się przeciwko rosyjskiej inwazji [REVEAL]

– Wstawcie broń! Łukaszenka nakazał Rosji przeprowadzić atak nuklearny na Zachód [REPORT]
Putin zawiera porozumienie o obronie horroru z Białorusią [INSIGHT]

„Może się zastanawiam, dokąd zmierza demokracja: w jakiej formie rządzisz swoim państwem, musisz zgodzić się, aby każdy miał głos. Ale demokracja łotewska różni się od demokracji francuskiej.

Krytyka wycofania przez Brukselę funduszy z Polski była szczególnie ostra w związku z reakcją Polski na inwazję na Ukrainę: poza przyjęciem 3,2 mln ukraińskich uchodźców z otwartymi ramionami znacznie szybciej zareagowała z pomocą wojskową niż członkowie Zachodu. W Stanach.

Profesor Hatfield skomentował: „Polska zrehabilitowała się częściowo z powodu liczby ukraińskich migrantów, których przyjęła na pokład.

„Dlatego pojawił się interesujący nowy wymiar materialny w sposobie, w jaki udało mu się odnowić swoją tożsamość jako postępowego państwa członkowskiego”.

READ  Polska i kraje bałtyckie zobowiązały się do dalszego wspierania Ukrainy

Ekspert ds. polityki europejskiej zastanawiał się, czy może pomóc odbudować Ukrainę, a czyniąc to, „czy uważa, że ​​nadal może wyrażać te podstawowe wartości UE, czy też chce to zrobić w bardziej reprezentatywny sposób? Dość silny antyunijny rząd.”

Dodał: „cała demokracja ukraińska – jak ją odbudowujemy – musi się na tym opierać. [Ukraine’s] Zrozumienie, straciłem to na chwilę.

„Więc nie zamierzam mówić, że jest to specyficzne dla studium przypadku, ale myślę, że musimy docenić, że są w tym osobliwości krajowe, a UE może być pod tym względem elastyczna i to dobrze”.

Nastroje antyunijne to coś, o czym Wielka Brytania wie aż za dobrze i wielu zastanawiało się, czy Polska może być kolejnym krajem, który opuści blok. Ale profesor Hatfield powiedział, że Brexit to zupełnie inna sprawa.

Wyjaśnił: „Brexit był szokiem, ponieważ tak nie myśleli [the EU] Zdał sobie sprawę, jak daleko Brytyjczycy byli już w drodze.

„W pewnym sensie nie wyjechali, bo nigdy nie weszli. My nigdy nie weszliśmy do UE. Podpisaliśmy kilka umów – ale idea członkostwa jest niesamowicie trudna.