Eksperci sugerują, że długa przerwa w świadczeniu usług internetowych i mobilnych Optus w całym kraju mogła być spowodowana tym samym problemem, który dwa lata temu spowodował awarię Facebooka.
Cloudflare, które śledzi zakres aktywności online, zauważyło gwałtowny wzrost liczby ogłoszeń protokołu Border Gateway Protocol (BGP) od operatorów telekomunikacyjnych w czasie, gdy sieć Optus została przełączona w tryb offline.
BGP skutecznie pełni rolę mapy drogowej dla Internetu, a reklamy informują resztę Internetu o najłatwiejszym sposobie dotarcia do określonej witryny.
Matt Tate, dyrektor zarządzający firmy Enex TestLab zajmującej się analizą sieci, powiedział Guardian Australia, że chociaż nie był pewien dlaczego, wyglądało na to, że Optus doświadczył awarii routingu o 4 rano, co spowodowało ogromny wzrost reklam BGP.
„Kiedy obudziłem się dziś rano, instynktownie pomyślałem: albo jest to incydent cybernetyczny, albo problem z konfiguracją. W dziewięciu przypadkach na 10 jest to problem z konfiguracją, gdy masz tak poważny problem.
Powiedział, że być może firma była zmuszona wysłać inżyniera, aby fizycznie połączył się z jednym z routerów i zaczął działać.
„Optus może próbować ustalić, kto jest odpowiedzialny i czy to on, czy ktoś inny” – powiedział, dodając, że może to być partner, z którym firma współpracuje przy świadczeniu usługi.
Tate stwierdził, że przyczyną zablokowania nie tylko Internetu, ale także usług telefonii stacjonarnej i komórkowej jest to, że sieci są obecnie oparte na protokole IP, a gdy w sieci IP wystąpi problem, „z pewnością spowoduje to awarię wszystkich systemów” .”
W 2021 r. Facebook, WhatsApp i Instagram przestały działać na pięć godzin z powodu problemu z protokołem BGP. Facebook podał wówczas, że to zmiana konfiguracji podstawowych routerów koordynujących ruch sieciowy między centrami danych firmy – która miała efekt kaskadowy – doprowadziła do wstrzymania usług Facebooka.
W przypadku awarii Facebooka rozwiązanie problemu zajęło globalnej firmie dużo czasu. Podobnie dyrektor generalna Optus, Kelly Baer-Rosmarin, powiedziała ABC, że inżynierowie Optus próbowali „wielu ścieżek odzyskiwania”, aby przywrócić usługi mobilne i internetowe, ale „jak dotąd nie uzyskaliśmy takich rezultatów, na jakie liczyliśmy”. Do”.
Po promocji biuletynu
„Mieliśmy wiele hipotez – i żadna z nich, którą do tej pory przetestowaliśmy i wprowadziliśmy nowe procedury, nie rozwiązała podstawowego problemu”.
Po zeszłorocznym szeroko nagłośnionym włamaniu do Optusa, w wyniku którego ujawniono dane osobowe dziesięciu milionów klientów, wiele osób natychmiast dostrzegło możliwość kolejnego cyberataku. Bayer Rosmarin stwierdził jednak, że „jest bardzo mało prawdopodobne”, aby przerwa w dostawie prądu była spowodowana włamaniem, a tego rodzaju przerwa jest „bardzo rzadkim zdarzeniem”.
Jako jeden z trzech operatorów sieci komórkowych w Australii, Optus doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele osób polega na swojej sieci i konieczności podjęcia działań w celu zapewnienia jej ciągłości. Singtel, spółka matka Optus, stwierdziła w swoim najnowszym raporcie rocznym, że firma „wdrożyła dywersyfikację infrastruktury sieci szkieletowej”, aby zapobiec awariom i przestojom sieci.
Guardian Australia poprosił Cloudflare o więcej informacji i zapytał Optus o tę konkretną kwestię, ale nie otrzymał jeszcze odpowiedzi.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce