
Ten podtytuł brzmi hiperbolicznie, ale tak nie jest; M3 naprawdę istnieje już od dawna (E30 został pokazany po raz pierwszy na wystawie we Frankfurcie w 1985 r.) i tak naprawdę nie było zwiedzanie przez cały ten czas. Co jest szalone, kiedy się nad tym zastanowić. Instynkt podpowiada, że oryginał był tak czysty, tak skoncentrowany na wygładzeniu i kontroli samochodu, że można było z niego wytoczyć kombi – tylko po to, by BMW wyprodukowało M3 Convertible w 1988 roku i całkowicie zdyskredytowało to przekonanie. Oczywiście wszystko było grą.
Nadal istnieją cenione rundy E36 328i, co sugeruje przywiązanie do nich i coś, co mogło być zamiennikiem Audi RS2 i M3 w połowie lat 90. Pomysł E46 M3 spodobał się BMW tak bardzo, że stworzyli działający prototyp i opowiedzieli nam, jakie to łatwe Było się spotkać; E90 M3 Touring byłby sprzedawany wraz z odpowiednikiem M5 wyposażonym w 80-procentowy silnik V10. A poprzednia generacja, z całym swoim słodkim momentem obrotowym z podwójnym turbodoładowaniem, z pewnością stworzyłaby ekskluzywne kombi – zwłaszcza z przystojnym nadwoziem F31, aby je wciągnąć.


Ale to już przeszłość – były, były, powinny być pociski M3. Teraz mamy prawdziwy, wszystkie 1865 kg i 103135 funtów (zgodnie z testami). I chociaż nie byłaby to recenzja G8x M bez omówienia projektu, tym razem wiadomości są bardziej pozytywne niż kiedykolwiek. Wszyscy jesteśmy już bardziej zaznajomieni z przednim końcem, a Touring wydaje się być odpowiednim dużym samochodem do tak dużych kratek. Mógłby. Jednak wszędzie indziej jest świetnie. Jasne, profil wygląda po części interesująco, ponieważ M3 Touring już się odbył i trudno go pominąć, ale w coraz osobistym wyścigu wizualnym o podziw, dwudrzwiowe M4 prawdopodobnie się zmieści. Rzeźbienie drzwi i boków działa dobrze, a czarne wykończenie wzdłuż progów wzmacnia spójną postawę.
Na wszelkie obawy, że tej generacji brakuje postawy lub napięcia, należy odpowiedzieć na tył, który jest z pewnością najlepszym kątem Touringa. Nadkola są równie bezczelne, jak zatłoczony tor M5, który jest świetny, z 20-calowymi kołami (19 z przodu) idealnie osadzonymi. Sposób, w jaki tylne światła stykają się z zagięciem karoserii, sprawia, że M3 wygląda na bardziej przestronny, a poczwórny wydech wydaje się większy niż kiedykolwiek. Łączy się tak dobrze, że to tak, jakby M3 i M4 były budowane najpierw wokół tego modelu, a nie na odwrót. Pozbawiony znaczków wiedziałbyś, że to M. Tylko M z tylnym błotnikiem w kształcie psa.
Jaka szkoda, że wnętrze jest gorsze niż obecny sedan i coupe. Szczerze mówiąc, nie jest to nic specyficznego dla tras koncertowych, ale raczej objaw nowego zakrzywionego ekranu BMW, który wprowadził okropny projekt tarczy, który zostałby przeniesiony do wszystkich nowych M3 i M4. Prawdopodobnie są ważniejsze rzeczy, które należy wziąć pod uwagę – zwłaszcza gdy wyświetlacz przezierny jest doskonały – ale znajomość prędkości, paliwa w obiegu, pozostałego paliwa i temperatury oleju (czyli naprawdę ważnych rzeczy) przekazywanych za pośrednictwem bezbożnej mieszanki inteligentnego miernika mocy a grafika gry dla dzieci wydaje się wręcz rozczarowująca. Przełączanie trybu M na Road, Sport i Track, które zmienia asysty i ekrany, wprowadza jedynie motyw tagów laserowych do miksu.


Obrzydliwe podwójnie niefortunne, ponieważ reszta wnętrza jest równie wspaniała. BMW prawdopodobnie wpadło w pułapkę, próbując pokazać zbyt wiele na swoim masywnym wyświetlaczu końcowym, ale rozdzielczość jest mniej więcej tak dobra, jak odtwarzanie w formacie iDrive iMax. Oczywiście są świetne tryby jazdy – wzmocnione opcjonalnymi siedzeniami – ale rewelacje, jak można się spodziewać, już za nimi. Wszyscy to wiemy, nie był to najbardziej przychylny nabój Serii III, ale pełny szklany półcelownik jest taki, że z pewnej odległości jest to najbardziej praktyczny M3 w historii.
Każdy pasażer o wzroście powyżej sześciu stóp zmieści się wystarczająco dobrze za kierowcą o podobnym wzroście, z zapasem miejsca nad głową na siedzeniu, które jest wygodne i wydaje się nie mieć wpływu na te szelki. I chociaż 500 litrów nie jest największym bagażnikiem w historii, ma rozsądny kształt, a siedzenia można złożyć do przodu za naciśnięciem przycisku na pokrywie bagażnika. W razie potrzeby można również zamontować box dachowy, a także przydatna jest rękawica Isofix. Z Nowy C63 Teraz, gdy trzeba dostosować się do elementów hybrydowych, zaskakujące byłoby znalezienie Mercedesa większego dla ludzi i rzeczy. Jeśli chcesz zrobić M3 Touring z rodziną, na pewno będziesz w stanie.
Kombi będzie tutaj oferowane tylko w formacie xDrive Competition, co nie jest złe, ponieważ napęd na cztery koła pasuje do specjalizacji, a system napędu na wszystkie koła BMW jest najlepszy. Mocny węglowodan tego modelu waży o 90 kg więcej niż odpowiednik sedana, co wydaje się dużo, ale o pięć procent mniej, gdy mówimy o tak ciężkim samochodzie. To, czy to coś zmieni, to tylko jedno z dziesiątek pytań, które prawdopodobnie napotkasz, jadąc po raz pierwszy swoim pierwszym M3 Touring – czy tam skręca z mniejszą pasją? Czy tutaj jest wolniej? Czy w takiej sytuacji tylna oś zachowuje się inaczej?


Krótka odpowiedź jest taka, że Touring bardzo przypomina swoje rodzeństwo. Dzieli z wariantami dwu- i czterodrzwiowymi potężny sześciodrzwiowy silnik z rzędu, ten sam przerażająco oceniany układ napędowy, który wydaje się spełniać wszystkie wymagania, oraz zdecydowanie zaprojektowany przód, który nigdy nie przestaje być przyczepny. To samo doskonałe tłumienie oznacza, że nadal może być łagodne, kiedy chcesz, choć w ściśle kontrolowanym rodzaju. Touring ma mniej pożądane cechy, takie jak bardziej sportowa konfiguracja hamulców; Nie tylko jest to niepotrzebne, gdy opcjonalna ceramika i tak jest bez zarzutu, ale nie robi żadnej różnicy. Podobnie, można przyzwyczaić się do zwiększonego ciężaru sportowego układu kierowniczego, ale rzadko wydaje się, że jest to poprawa w trybie Komfort. Więc dlaczego?
Tylko wtedy, gdy jedzie się trochę szybciej (a „nieco” w terminologii G8x ma tendencję do zmniejszania prędkości, z jaką jest stertowany), kamper może wydawać się trochę cięższy, a ta część jest mniej pożądana. To, że różnice są na tyle subtelne, że wymagają napędów typu back-to-back, sugeruje, że mogą one nie mieć większego znaczenia dla klientów Touring, ale są chwile, kiedy podejrzewasz, że M4 mógł nie pozostawić niekontrolowanego ruchu ciała lub przesunąć o milisekundy gwałtowniej. Niezależnie od tego – a może bardziej trafnie – M3 sprawia, że obecne Audi RS4 wydaje się prawie 20-letnie i 200 kg cięższe ze względu na sposób, w jaki się zatrzymuje, skręca i jedzie. Jest na zupełnie innym poziomie, a pod względem zdolności do pokonywania podłoża można go z łatwością uznać za jedno z najszybszych i najsprawniejszych kombi, jakie kiedykolwiek zbudowano. Jeśli nowy C63 okaże się lepszy (i wczesne doświadczenie Sugeruje, że może nie jest) Będzie niesamowicie dobrze.
Z pewnością wydaje się, że doświadczenie M3, do którego jesteśmy tak przyzwyczajeni – i które tak lubimy – imponująco przeniosło się na Touring. Jeśli jest wada, to utrzymujące się podejrzenie, że kombi wydawało się mniej skierowane do tyłu niż poprzednie modele xDrive, a nawet Alpinq B3, gdy był w domyślnym trybie napędu na wszystkie koła. Możliwe, że zamontowane tutaj opony Michelin Pilot Sport 4 S są bardziej wyrafinowane niż wykonane na zamówienie Pirelli P Zeroes firmy Alpina – a może twój reporter po prostu nie był wystarczająco odważny w trybie MDM, ponieważ nie chciałeś być tym, który psuje Tydzień BMW – ale w podobnych warunkach wydaje się, że Touringowi bardziej zależy na pchnięciu mocy do przodu i wyprostowaniu się. Oczywiście, jeśli jest to dla Ciebie ważne, możesz mieć pewność, że napęd na dwa koła jest dostępny za jednym naciśnięciem przycisku i nadal jest to pohukiwanie. Duży rozstaw osi, ciasno nakręcony mechanizm różnicowy M i natychmiastowa reakcja S58 sprawiają, że to widać.


Ostatecznie, zdolność samochodu do naśladowania łuskowatego M jest wyraźnie powodem do radości – ale sugeruje również pauzę do namysłu. Odwzorowując imponującą gęstość i przepustowość tradycyjnych modeli M3 i M4, czasami zastanawiasz się, czy BMW nie przerosło wymagań pojazdu, który z pewnością zostanie zakupiony do użytku rodzinnego. mamy Pochwalił wersję Alpiny Z Touringa od niedawna, z bardziej zrównoważonym zawieszeniem Comfort Plus i bardziej stonowaną stylistyką – nie wspominając o tuningu silnika, który działa płynnie z wyższym momentem obrotowym – i nietrudno sobie wyobrazić, że lepiej pasuje do szerszego, łagodniejszego zastosowania, a jednocześnie wciąż zapewnienie obfitej rozrywki w razie potrzeby.
Lub, innymi słowy, może naprawdę potrzebujesz M3 w wersji Touring Edition. Ponieważ B3 jest rzeczywiście szybkim samochodem rodzinnym, którego każdy może chcieć. W zależności od osobistych preferencji, M3 wypada tuż poniżej niego we wszystkich pełnych stawkach – lub wznosi się ponad nim jako samochód wyczynowy do zabijania na drogach klasy B z dodatkową wygodą w postaci dużego bagażnika. Zasadniczo nie kupuj jednego, nie myśląc o drugim. Co oczywiście jest najlepsze — masz teraz wybór i właśnie na to czekaliśmy od prawie czterech dekad, aby móc powiedzieć. Fakt, że pierwszy M3 Touring jest również świetnym, odpowiednio uzasadnionym samochodem M, sprawia, że chwila jest jeszcze słodsza.
Dane techniczne | BMW M3 TOURING COMPETITION XDRIVE (G81)
silnik: 2993 cm3, podwójnie turbodoładowany, sześciocylindrowy rzędowy
Złączony: 8-biegowa automatyczna, napęd na cztery koła
Moc (KM): 510 przy 6250 obr./min
Moment obrotowy (funt-stopa): 479 przy 2750-5500 obr./min
0-62 mph: 3,5 sekundy
maksymalna prędkość: 155 mil na godzinę
Waga: 1865 kg DIN, 1940 kg UE
mpg: 28-28.2
Dwutlenek węgla: 230-227 g/km
Cena £: 80 605 GBP (cena standardowa; cena testowa 103 135 GBP (erk) obejmuje znaczek BMW M 50 Years za 300 GBP, pakiet Ultimate (podgrzewana kierownica, wygodny dostęp, rozszerzony schowek, fotele kubełkowe M z karbonu, profesjonalny asystent kierowcy, światła laserowe) , asystent parkowania Plus, rejestrator jazdy, nadwozie M Carbon za 11 250 GBP, lakier metaliczny Frozen Pure Grey II za 2985 GBP i pakiet M Pro (hamulce M Carbon Ceramic ze złotymi zaciskami i pakiet M Driver’s Package) za 7995 GBP
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro