Napisane przez Alana Sharlisha
WARSZAWA (Reuters) – Dyrektor generalny Ryanaira Michael O'Leary powiedział we wtorek, że przewoźnik ma nadzieję, że nowy proeuropejski rząd Polski poprze jego plany rozwoju w kraju, które zakładają podwojenie wielkości firmy w ciągu najbliższych sześciu do ośmiu lat.
Nowy rząd pod przewodnictwem byłego przewodniczącego Rady Europejskiej Donalda Tuska objął władzę w Polsce w grudniu, po ośmiu latach rządów nacjonalistycznej partii Prawo i Sprawiedliwość.
„Myślę, że poprzedni rząd był zainteresowany ograniczeniem tego wzrostu. Nie chciał, aby Ryanair się rozwijał, więc stanęliśmy w obliczu wielu ingerencji politycznych” – powiedział O'Leary agencji Reuters.
„Mamy nadzieję, że nowy rząd będzie spoglądał bardziej na zewnątrz… Im bardziej Polska będzie patrzeć na UE… tym lepiej dla Polski, polskiej gospodarki i rozwoju Ryanair w Polsce”.
Firma podała, że planuje w tym roku zwiększyć liczbę pasażerów w Polsce – największym kraju wschodniego skrzydła UE – o 10%, do 18 milionów. Ogłosiła 30 nowych tras z kraju, w sumie jest ich 300.
„Mamy ambitne plany podwojenia powierzchni Polski w ciągu najbliższych sześciu do ośmiu lat, ale potrzebujemy tutaj zwiększonej infrastruktury” – powiedział O'Leary.
Powiedział, że Ryanair nie spotkał się jeszcze z nowym rządem, ale ma nadzieję osiągnąć w tym roku porozumienie w sprawie planów rozwoju.
Oprócz skarg na ograniczenia przepustowości, szczególnie na dwóch lotniskach w okolicach Warszawy – Modlinie i Warszawie Chopina – Ryanair skrytykował plany poprzedniego rządu dotyczące budowy nowego lotniska w centralnej Polsce, „Solidarnego węzła transportowego”.
„Plan centralnego lotniska był najgłupszym planem, jaki kiedykolwiek wymyślił głupi rząd… nie miał żadnego sensu, zawsze się temu sprzeciwialiśmy, to głupota” – powiedział O'Leary.
„To właśnie robili komuniści: «Zbudujemy lotnisko na Syberii i wszyscy będą z niego korzystać, bo mówimy, że wszyscy musicie z niego korzystać». To nie działa w ten sposób.”
Nowy rząd ponownie analizuje plany budowy centrum, które miało rozpocząć działalność w 2028 r. i obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły.
O'Leary powiedział, że linia lotnicza planuje zainwestować na Ukrainie i wylecieć z tego kraju w ciągu sześciu tygodni od ponownego otwarcia nieba dla lotów komercyjnych, które zostały wstrzymane przez rosyjską inwazję w 2022 r.
„Po zakończeniu wojny będziemy największą linią lotniczą na Ukrainie”.
(Raport: Alan Scharlish; Tekst: Anna Włodarczak-Semchuk; Redakcja: Kirsten Donovan i Ross Russell)
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex