Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Foster + Partners, Bureau Happolt zaprojektuje warty 8 mld dol. polski węzeł transportu lotniczo-lądowego

Foster + Partners, Bureau Happolt zaprojektuje warty 8 mld dol. polski węzeł transportu lotniczo-lądowego

Wypełniona naturalnym światłem i bujną zielenią CPK Plaza łączy trzy środki transportu w centrum: lotniczy, kolejowy i drogowy (Zdjęcia dzięki uprzejmości CPK/Foster + Partners)

Deweloper polskiego węzła transportu lotniczego CPK o wartości 8 miliardów dolarów wybrał brytyjskiego architekta Foster + Partners i inżyniera konsultanta Buro Happolda na głównego architekta budynku terminalu, dworca kolejowego i węzła komunikacji miejskiej.

Projekt koncepcyjny Fostera obejmuje krajobrazowy plac wymiany wypełniony naturalnym światłem i bujną zielenią. Plac łączy trzy środki transportu centrum: lotniczy, kolejowy i drogowy.

„Ludzie gromadzą się w tym tętniącym życiem miejscu przed podróżą lub powitaniem gości” CPK powiedział.

Umowa jest skończona. Szef CPK Mikołaj Wild jest drugi od prawej, a drugi od prawej Grant Booker z Foster.

Grant Booker, szef studia Foster, powiedział, że celem było stworzenie „modelu przyszłości w pełni zintegrowanego projektowania transportu”.

„Wierzymy, że ten projekt całkowicie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim” – powiedział.

CPK, skrót od „Centralny Port Komunikacyjny” lub Węzeł Transportu Solidarności, powstanie między Warszawą a Łodzią.

Połączy pasażerów lotniczych siecią kolejową o długości 2000 km, głównie dużych prędkości i autostrad. Powstanie również miasto lotniskowe z zapleczem na targi i kongresy.

Giełda będzie centralnym punktem Centrum CPK

Wartość umowy projektowej to 150 mln euro. Oferta Foster + Partners została wybrana z krótkiej listy, w której znaleźli się Zaha Hadid Architects, WSP, Dar Al-Handasah, Perkins & Will i Kohn Pedersen Fox.

CPK liczy na zakończenie projektu koncepcyjnego głównych budynków centrum do połowy 2023 roku.

CPK preferuje projekt, który dyktuje budowę modułową, aby obiekt był wydajny i skalowalny. Gdy pierwsza faza zostanie zakończona w 2028 r., będzie miał 40 mln pasażerów, a do 2060 r. liczba ta wzrośnie do 65 mln.

READ  Niespodzianka klimatyczna Polski naciska na UE, aby zrealizowała ambitny cel na rok 2040 - POLITICO