Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Usunięcie przedłużeń Poland-Covid i specjalnych zezwoleń dla Rosjan, zmiany zezwoleń na pobyt dla Ukraińców – wizy pracownicze

Polska ogłosiła niedawno planowane zmiany w polskich przepisach imigracyjnych.

Zmiany są szczegółowo opisane poniżej.

I. Anulowanie możliwości uzyskania nowego specjalnego zezwolenia (uproszczonego zezwolenia na pracę krótkoterminową) dla obywateli rosyjskich;

Od 28 października 2022 r. nie można składać nowych wniosków o specjalne zezwolenia dla obywateli rosyjskich. Rosja została skreślona z listy obywateli, którzy mogą pracować w Polsce na podstawie specjalnego zezwolenia.

Przepisy chronią prawo do pracy obywateli rosyjskich, którzy pracowali na podstawie wcześniej wydanego specjalnego zezwolenia. Pracownicy ci mogą pracować w Polsce (na warunkach określonych w zezwoleniu specjalnym) do końca ważności dokumentu specjalnego zezwolenia (jeśli mają prawo do pobytu w Polsce, np. ważną wizę lub zezwolenie na pobyt).

Ponadto do 28 października 2022 r. pozostałe nierozpatrzone wnioski o specjalne zezwolenia będą kontynuowane na dotychczasowych warunkach, co oznacza, że ​​lokalny urząd pracy będzie wydawał specjalne zezwolenia obywatelom rosyjskim w wyniku takich wniosków.

Obywatele rosyjscy mogą pracować na podstawie stałego zezwolenia na pracę lub zezwolenia na pobyt (np. jednorazowe zezwolenie, niebieska karta, zezwolenie na pobyt stały). Nowe przepisy nie wprowadzają również ogólnego zakazu ani dodatkowych ograniczeń w wydawaniu obywatelom Rosji dokumentów imigracyjnych (z wyjątkiem specjalnych zezwoleń).

W przypadku zmiany warunków pracy nie można uzyskać nowego specjalnego zezwolenia. Jednak m.in. W przypadku promocji m.in. Pracę można zalegalizować na podstawie zezwolenia na pracę.

Uwaga – Ryzyko Re: Wyjaśnienie nowego rozporządzenia

1) Jeżeli obywatele rosyjscy nie podejmą pracy przed październikiem, ograniczenie będzie niezgodne z sytuacją obywateli rosyjskich. 28, Zezwolenie specjalne wydane przed 2022 r. lub 2) Wnioski o zezwolenie specjalne oczekujące na październik 28, 2022, a rozpoczęcie prac planowane jest po wydaniu tego dokumentu.

Bezpośrednie brzmienie nowej regulacji przemawia za poglądem, że nawet jeśli pracodawca otrzymał specjalne zezwolenie dla obywatela rosyjskiego, a pracownik nie rozpoczął pracy nad takimi dokumentami przed 28 października 2022 r., obywatel rosyjski nie może tego zrobić. Praca.

Innymi słowy, wykładnia dosłowna przewiduje wydanie specjalnego zezwolenia, w którym obywatel rosyjski nie może podjąć legalnej pracy.

Z drugiej strony motywy projektu odnoszą się do zachowania praw nabytych praw do kontynuacji szczególnych przypadków zezwoleń oraz możliwości dalszego zatrudnienia obywateli rosyjskich.

Ponadto zgodnie z polskimi ogólnymi przepisami postępowania administracyjnego podstawą do unieważnienia takiej decyzji jest działanie na podstawie urzędowej decyzji organu prowadzącego do wymierzenia kary (np. grzywny). Absurdalna jest zatem wykładnia, że ​​celem rozporządzenia jest umożliwienie wydawania specjalnych zezwoleń, które nie pozwalają na legalną pracę.

W związku z tym można argumentować, że specjalne zezwolenie uprawnia do pracy również obywateli rosyjskich, jeśli praca nie rozpocznie się przed 28 października 2022 r.

Oficjalne oświadczenie ministerstwa może dodatkowo wyjaśnić.

Nie planuje się rozszerzenia listy krajów uprawnionych do pracy na podstawie specjalnych zezwoleń

READ  Polska pochwala rezolucję ONZ potępiającą zabójstwo ONZ - First News

Ponadto ministerstwo potwierdziło niedawno, że nie planuje dodawać kolejnych krajów do listy narodowości dopuszczonych do pracy na podstawie specjalnych zezwoleń. Nowe specjalne wnioski są możliwe dla obywateli Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Armenii i Gruzji.

II. planowane usunięcie przepisów dotyczących nosicielstwa dla cudzoziemców (m.in. automatyczne przedłużanie dokumentów imigracyjnych w Polsce);

W związku z pandemią koronawirusa planowane jest zniesienie ograniczeń w rozszerzaniu prawa cudzoziemców do pobytu w Polsce.

Zmiana dotyczy osób, które nadal przebywają w Polsce bez składania wniosków o zezwolenie na pobyt. Np. Na podstawie wygasłej wizy.

Uchylenie niniejszego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na obywateli Ukrainy, którzy są chronieni odrębnymi przepisami.

Zalecamy, aby obcokrajowcy, których to dotyczy, złożyli wnioski o pozwolenie na pobyt tak szybko, jak to możliwe.

Termin składania przez cudzoziemców z tej grupy wniosków o legalizację dalszego pobytu w Polsce nie jest jeszcze znany. Rozporządzenie ma wejść w życie 30 dni po jego oficjalnej publikacji. Zatem termin składania wniosków może upłynąć w pierwszej połowie grudnia 2022 r.

Wnioskodawcy powinni również spodziewać się wzrostu liczby składanych wniosków, gdy urzędy imigracyjne opublikują oficjalne zawiadomienie na swoich stronach internetowych.

III POSTĘP PRAC NAD NOWĄ USTAWĄ W SPRAWIE ZATRUDNIENIA CUDZOZIEMCÓW

Ministerstwo kontynuuje wdrażanie nowej ustawy o zatrudnieniu cudzoziemców, która m.in. Pełna digitalizacja procesów wydawania pozwoleń na pracę i eliminacja procesu testowania rynku pracy.

Projekt nie został jeszcze uchwalony przez polski parlament, ponieważ spodziewane są w nim dalsze zmiany (m.in. wprowadzenie deklaracji specjalnej ustawy jako trwałego rozwiązania w zakresie zatrudniania Ukraińców). Jednak wprowadzenie nowej ustawy zaplanowano na koniec 2022 roku.

IV. Zmiany w procedurach administracyjnych w Polsce i ich wpływ na sprawy imigracyjne

Ustawa o nieimigracji (ustawa o uproszczeniu procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców) zastąpi możliwość składania oficjalnych wniosków o przyspieszenie od 9 listopada 2022 r. Jeśli przyspieszone wnioski zostaną złożone zbyt wcześnie, mogą nie zostać rozpatrzone przez władze. Koniec oficjalnego ustawowego terminu na zamknięcie sprawy.

READ  5 wskazówek dotyczących ochrony systemów IT w Twojej firmie

Od 1 stycznia 2023 r. składanie oficjalnych wniosków o przyśpieszenie w sprawach o zezwolenie na pobyt jest ograniczone przez tymczasowe przepisy specustawy.

Ta zmiana nie ma wpływu na pozwolenia na pracę ani na procesy związane z pozwoleniami specjalnymi.

W sprawach o zezwolenie na pobyt oficjalne wnioski o przyspieszenie nie będą rozpatrywane, jeśli zostaną złożone przed oficjalnym terminem rozpatrywania wniosków. W sprawach o zezwolenie na pobyt termin po zmianach przepisów zacznie obowiązywać od 29 stycznia 2022 r. i będzie liczony w oparciu o warunki specyficzne dla tego typu sprawy.

Np. termin udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy wynosi 60 dni Po otrzymaniu przez urząd imigracyjny wszystkich niezbędnych dokumentów. W sprawach imigracyjnych urzędnicy mają dużą swobodę w żądaniu dodatkowych dokumentów. Nowe zasady użytkowania ponagleniaW praktyce więc mogą pojawić się spory z urzędami imigracyjnymi ponaglenia Nie przesłano bardzo szybko i powinien zostać przetworzony. Może to dodatkowo ograniczać prawa cudzoziemców w radzeniu sobie z nadmiernymi opóźnieniami w procesach udzielania zezwoleń na pobyt.

Działa też polski rząd Szerokie zmiany w ogólnych zasadach postępowania administracyjnego w Polsce dotyczą również spraw imigracyjnych. Jednak w tym miejscu wprowadzone w projekcie zmiany prawa postępowania administracyjnego nie obejmują istotnych zmian w sprawach imigracyjnych. Może się to jednak zmienić podczas pracy nad projektem.

Treść tego artykułu ma na celu dostarczenie ogólnego przewodnika po temacie. Powinieneś zasięgnąć specjalistycznej porady dotyczącej Twojej szczególnej sytuacji.