Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Akumulatory autobusowe Second Life wspierają polską sieć energetyczną

Akumulatory autobusowe Second Life wspierają polską sieć energetyczną

Zdjęcie dzięki uprzejmości Taurona

Polska firma dystrybucyjna Taron uruchomiła w Polsce projekt magazynu energii, wykorzystujący akumulatory autobusów elektrycznych drugiego życia do wspomagania zarządzania siecią energetyczną.

Magazyn ma pojemność 150 kW i 150 kWh i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną w Jaworznie – podaje w komunikacie DSO.

Darren opowiada, jak na przestrzeni lat zauważył dużą liczbę autobusów elektrycznych używanych na polskim rynku.

Biorąc pod uwagę standardową żywotność modułów akumulatorowych w autobusie elektrycznym wynoszącą od 8 do 10 lat i szybki rozwój elektromobilności w transporcie publicznym, spółka dystrybucyjna spodziewa się znacznego wzrostu dostępności akumulatorów drugiego życia.

Używając ich w stabilnym magazynie, żywotność baterii można wydłużyć nawet do ośmiu lat; Zamiast wyrzucać, zostaną poddane recyklingowi.

„Akumulatory w autobusach elektrycznych w wyniku użytkowania tracą część swojej pojemności i wydajności. Baterie o pojemności mniejszej niż 80% są bezużyteczne w autobusach i stają się idealnym elementem zrównoważonego magazynowania energii elektrycznej. Zatem drugie życie akumulatorów polega na przedłużeniu ich żywotności o co najmniej osiem lat” – wyjaśnia w komunikacie Patrick Temsky, wiceprezes ds. strategii i rozwoju Taron Group.

Czytałeś:
Kierowanie polską transformacją energetyczną – Wanda Buck z PGE
W unijnym programie efektywności baterii mowa o osiągnięciu kamienia milowego w postaci 50 000 ukończonych kursów
Nowatorskie torby na akumulatory na bazie CO2 Dofinansowanie w wysokości 65 mln euro

„W trakcie realizacji projektu sprawdziliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką pojazdów elektrycznych i jak wpływa to na parametry lokalnej sieci energetycznej. Planujemy dalsze analizy funkcjonowania magazynu i weryfikację możliwości jego integracji m.in. ze źródłami produkcji grupy.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Taurona

Magazyn jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem drugiego życia wykorzystującym zużyte akumulatory.

Magazyn jest bezpośrednio podłączony do sieci energetycznej i składa się z czterech modułów akumulatorowych, każdy po 78 pojedynczych ogniw. Każdy blok waży około 500 kg i pochodzi z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Jaworznie.

READ  Białoruś rozpoczyna budowę muru granicznego o wartości 400 mln dolarów przeciwko polskim uchodźcom | Wiadomości o migracji

Dodaje Temsky: „Systemy magazynowania energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą ważną częścią inteligentnej infrastruktury energetycznej. Małe magazyny są doskonałym narzędziem zapewniającym pracę sieci elektroenergetycznych, szczególnie w sieciach niskiego napięcia, gdzie dynamicznie rośnie udział energii z nieciągłych źródeł odnawialnych i stanowią ważny element mikrosieci lub spółdzielni energetycznych.

„Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogłyby tu odegrać znaczącą rolę ze względu na zastosowane akumulatory i niższe koszty budowy w porównaniu z klasycznymi magazynami przemysłowymi”.

Projekt Taurona został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Inteligentny Rozwój.