Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Spotlight: Projekty Cartel Lenincy w Polsce

Spotlight: Projekty Cartel Lenincy w Polsce

Fragment 10. edycji Przeglądu Kartele i Leninci

Projekty przetargowe

W 2004 roku w Polsce wprowadzono program miękki. Obecna wersja została jednak wdrożona w 2015 r. poprzez nowelizację UOKiK.

W przeszłości program „miękki” nie osiągał oczekiwanej liczby kombinacji naruszeń prawa konkurencji, a w zamian obniżono grzywny lub kary, co skutkowałoby działaniami kartelowymi. W latach 2005-2015 zgłoszono tylko 63 wnioski przetargowe. Zmiany wprowadzone do UOKiK, które weszły w życie w styczniu 2015 r., mają na celu uatrakcyjnienie programu miękkości dla firm i menedżerów poprzez wprowadzenie nowej miękkości i praktyczności, korzystnych zmian w miękkości i zasadach dla osób fizycznych. Zmniejszenie kar dla firm, które nie uzyskają pełnego immunitetu.

Regulacja ta nie doprowadziła do znacznego wzrostu liczby miękkich wniosków i nie przyniosła zamierzonych efektów. W 2016 r. złożono tylko trzy wnioski, a w 2017 r. tylko dziewięć. UOKiK podjął więc dalsze działania w walce z kartelami i w kwietniu 2017 r. wprowadził nowy program pilotażowy, aby osoby fizyczne mogły anonimowo zgłaszać praktyki regulacyjne. Projekt był wzorowany na instrumencie sygnalizacyjnym używanym już przez konkurencyjne organy w niektórych krajach europejskich i został niedawno wprowadzony przez Komisję Europejską. Zdaniem UOKiK wdrożenie tego systemu przyczyni się do poprawy skuteczności znajdowania porozumień regulacyjnych, co jest jedną z najważniejszych ról UOKiK. UOKiK odnotował znaczną liczbę zgłoszeń od sygnalistów i zobowiązał się nadal ufać temu źródłu. Od grudnia 2019 r. UOKiK prowadzi dedykowaną stronę dla sygnalistów, która według urzędu jest w pełni anonimowa i bezpieczna w zakresie praktyk regulacyjnych. W 2020 roku złożono trzy wnioski relaksacyjne.

Brak odpowiedniej ochrony sygnalistów to poważna słabość polskiego programu pilotażowego, podnoszona przez rywalizujących prawników. W przeciwieństwie do systemów sygnalistów w innych krajach, polski program nie kładzie dużego nacisku na ochronę tożsamości sygnalisty. Dlatego obecny format programu może być powodem, dla którego osoby fizyczne nie zgłaszają do UOKiK beznadziejnych naruszeń. Znając te obawy, UOKiK ogłosił zamiar ich rozwiązania poprzez wprowadzenie zmian prawnych mających na celu włączenie pojęcia sygnalisty do UOKiK. Na razie nie wiadomo, co zrobi po opuszczeniu stanowiska.

READ  Nowa reklama kampanii polskiej partii rządzącej postawiła kanclerza Niemiec w niekorzystnym świetle

W 2017 r. UOKiK zaktualizował wytyczne dotyczące programowania miękkiego. W 2009 r. opracowano wytyczne mające na celu zwiększenie przejrzystości zasad zarówno UOKiK, jak i Rady Ministrów oraz ujednolicenie procedur i procedur stosowania środków obniżających grzywny lub kary. Projekt czułości.

Obecna wersja wytycznych zawiera nowe kategorie związane z firmami włączonymi do ACCP w 2015 roku (tj. miękkość i kruchość dla osób plus). Ponadto wytyczne dostarczają praktycznych wskazówek, co zawrzeć w interpretacji porozumienia regulacyjnego, definiują wszystkie rodzaje zasobów określone w u.o.z.p. oraz szczegółowo opisują obowiązki kandydatów do przetargu. Dokument zawiera kilka przykładów wyjaśniających zasady ACCP i zawiera miękkie szablony aplikacji.

W oparciu o podstawowe założenia dotyczące polskiego programu softness odliczenia od kar i obniżki kar mogą być przyznawane nie tylko uczestnikom karteli (tj. konkurentom), ale także członkom innych porozumień regulacyjnych. Główna zasada stanowi, że tylko próba złożenia uprzedniego wniosku przetargowego może objąć od kary do całkowitego immunitetu. W przypadku pełnego immunitetu miękkość jest „pierwsza w kolejności” wnioskodawców i wnioskodawców:

  1. przedłożyć wystarczające dowody, aby wzbudzić nieufność do UOKiK lub przedłożyć informacje, które umożliwią UOKiK uzyskanie takich dowodów; Albo dowód, który w istotny sposób przyczynia się do wydania decyzji lub informacje, które umożliwią UOKiK uzyskanie takiego dowodu, jeżeli wniosek został złożony po wniesieniu wotum nieufności;
  2. Nie powinna być próbą nakłaniania innych do zawarcia niedozwolonego układu (inicjator może nie korzystać z pełnej immunitetu);
  3. Informacje o aplikacji relaksacyjnej nie powinny być publikowane;
  4. jest zobowiązany do zaprzestania udziału w niedozwolonym układzie z chwilą złożenia zawiadomienia; i
  5. jest zobowiązany do pełnej współpracy z UOKiK, w szczególności z własnej inicjatywy lub na jego wniosek, do przekazywania lub do jego dyspozycji wszelkich informacji lub dowodów dotyczących niedozwolonego przepisu; Nie powinien stwarzać barier w udzielaniu wyjaśnień swoim pracownikom lub kierownikom; Dowody lub informacje związane ze sprawą nie powinny być niszczone, fałszowane ani ukrywane; Nie informuj również nikogo o złożeniu wniosku ratalnego bez zgody funkcjonariusza.
READ  Polska emituje dwie monety na Igrzyska Olimpijskie 2022

Firmy niespełniające w całości warunków wymienionych w punktach (a) i (b) mogą liczyć na obniżenie kar, których wysokość jest faktycznie powiązana z nałożonymi karami. Czyli drugi wnioskodawca może uzyskać do 50 proc., trzeci wnioskodawca do 30 proc., a pozostali skarżący do 20 proc. grzywien ustalonych zgodnie z wytycznymi systemu karnego za praktyki antykonkurencyjne. (Wytyczne dotyczące kar). Wytyczne dotyczące kar pomagają firmom wstępnie oszacować potencjalną kwotę kar, które można zmniejszyć, jeśli wystąpią o złagodzenie kary.

i leniency plus

Firma, która złoży wniosek o zwolnienie, ale nie otrzyma pełnego immunitetu, może otrzymać dodatkowe 30-procentowe obniżenie kary w stosunku do pierwszego kwestionowanego kontraktu. To jest impreza. W takim przypadku może zrzec się odpowiedzialności z tytułu innej umowy, która dostarczyła informacji.

ii Czułość dla osób fizycznych

Zgodnie z UOKiK na osoby wykonawcze mogą zostać nałożone kary za udział w kartelu. Aby zachęcić te osoby do przekazywania informacji o niedozwolonych umowach, ACCP zapewnia również łagodny program dla osób odpowiedzialnych za wyżej wymienione naruszenia. W tym celu wniosek przetargowy złożony pod przysięgą składany jest w imieniu wszystkich osób wykonawczych dochodzących w tej sprawie przez UOKiK. Osobom, które w pełni współpracują z UOKiK, można udzielić pełnego immunitetu lub obniżenia kary.

iii Markery

Skrócony wniosek (lub oznaczenie) można złożyć w celu uzyskania oświadczenia pod przysięgą i współpracy z organem wyrażającym zgodę na udział w nielegalnej umowie. Wniosek ten nie musi zawierać wszystkich niezbędnych informacji i można go złożyć przed uzyskaniem wszystkich informacji lub zasobów potrzebnych do złożenia „kompletnego” wniosku, co często może być czasochłonne. Złożenie znacznika obiecuje „ustawić się w kolejce” chętnych na relaks. Warunkiem skorzystania ze schematu jest wypełnienie wniosku w terminie określonym przez UOKiK.

UOKiK oferuje również możliwość złożenia wniosku uproszczonego, mającego na celu zabezpieczenie miejsca w kolejce po zobowiązanie do jednoczesnego wystąpienia do Komisji Europejskiej o przetarg. Prosty wniosek można złożyć, gdy nielegalna umowa wpływa na konkurencję w Polsce. W takim przypadku wniosek uproszczony zostanie uznany za wniosek skompresowany (tzn. należy go wypełnić w wyznaczonym przez organ terminie). W zgłoszeniu uproszczonym wnioskodawca musi powiadomić Urząd o już złożonych ofertach przetargowych lub o organach konkurencyjnych Komisji Europejskiej lub innych państw członkowskich.

READ  Brytyjskie samoloty bojowe przybywają do Polski

Jeżeli informacje uzyskane przez UOKiK w wyniku zgłoszenia przetargu mają związek z regulacjami kartelowymi, to nie mogą zostać ujawnione prywatnym pełnomocnikom.

Zmiany w Planie Miłosierdzia nie zadziałały. W 2020 r. do UOKiK wpłynęły trzy „zwykłe” wnioski przetargowe. Przy stosunkowo niskim jak dotąd wskaźniku wykrywalności karteli w Polsce UOKiK rozważa alternatywne sposoby promowania sygnalistów. W szczególności UOKiK rozważa wprowadzenie serwisu sygnalistów dla osób, które przekazują UOKiK anonimowe informacje na temat porozumień antykonkurencyjnych, o których mowa powyżej.