Rosyjska inwazja na Ukrainę i zakazy lotów stworzyły na niebie ogromne strefy zakazu lotów, co ma poważne konsekwencje dla przewoźników dalekobieżnych, którzy zazwyczaj przecinają niebo wschodnioeuropejskie w drodze do Azji.
Do niedzieli wiele krajów europejskich ogłosiło zamknięcie swojej przestrzeni powietrznej dla rosyjskich linii lotniczych i samolotów, w tym NiemcyA WłochyA Francja A Hiszpania.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen potwierdziła w niedzielę, że Unia Europejska zamknie przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej dla Rosji.
Kanada Zapowiedział również, że kraj zamknie swoją przestrzeń powietrzną dla Rosji również w niedzielę.
Wielka Brytania i Rosja wzajemnie zakazały swoim samolotom latania i lądowania na ich ziemi. Inne zakazy rozpoczęły się w następstwie, kiedy zarówno Polska, jak i Czechy ograniczyły dostęp do rosyjskich samolotów w piątek.
Wszystko to może mieć tragiczne konsekwencje dla pasażerów, linii lotniczych i kosztów lotów, jeśli Europa i Rosja wskrzeszą epokę zimnej wojny, kiedy drogi pod niebem okrążyły żelazną kurtynę, która rozciągała się w niebo.
Poza zrobieniem ogromnej dziury na mapie ruchu lotniczego Europy Wschodniej, zakłócenia w ruchu dalekobieżnym są jak dotąd minimalne. Nawet rosyjskie samoloty korzystające z międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Atlantykiem pozostały nienaruszone, chociaż obszarem zarządzają brytyjskie służby ruchu lotniczego.
Ale co z lotami do Azji Wschodniej? W chłodniejszych dniach zimnej wojny unikanie bloku sowieckiego oznaczało przelot na północ wokół Grenlandii na Alaskę, tankowanie w Anchorage, a następnie okrążenie Cieśniny Beringa, by dotrzeć do Japonii. Loty do Chin omijały Morze Czarne i Kaukaz, omijały Afganistan i wkraczały do Chin przez Azję Środkową.
Jeszcze tam nie dotarliśmy. I być może dzięki gamie nowoczesnych samolotów takie kroki nie będą potrzebne.
Skutki dla komercyjnych linii lotniczych już dotkniętych przez Covid i ich pasażerów będą w tym momencie stosunkowo ograniczone, jeśli zakaz będzie kontynuowany między Rosją z jednej strony a Wielką Brytanią, Polską i Czechami z drugiej. Podobnie sytuacja może łatwo eskalować.
„Ze względu na zasięg geograficzny Rosji, loty linii lotniczych z całego świata codziennie przelatują przez rosyjską przestrzeń powietrzną” – mówi Mikael Robertson, współzałożyciel usługi śledzenia samolotów Flightradar24. CNN. „Z Wielkiej Brytanii przez Rosję przelatuje zwykle kilkanaście lotów dziennie do takich miejsc jak Hongkong i Indie.
„Z UE przez Rosję przelatują setki lotów do miejsc docelowych w Azji. Z USA większość ruchu towarowego amerykańsko-azjatyckiego przechodzi przez przynajmniej niewielką część rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Liczby przed Covidem były jeszcze większe, zwłaszcza z Wielka Brytania Ale dalekodystansowe loty pasażerskie tak naprawdę się nie poprawiły”.
Jeśli chodzi o usługi lotnicze, jedyną rosyjską linią lotniczą obsługującą Wielką Brytanię jest Aeroflot. Największe brytyjskie linie lotnicze, British Airways, obsługiwały Moskwę przed wojną. Spółka macierzysta British Airways, International Airlines Group, ogłosiła, że jej linie lotnicze nie będą już latać nad rosyjską przestrzenią powietrzną.
Na początku konfliktu Federalna Administracja Lotnictwa USA wydała instrukcje NOTAM (Notice of Air Missions) amerykańskim liniom lotniczym, aby uniknąć operacji na takich obszarach, jak Ukraina, Białoruś i zachodnie części Rosji. Niewiele amerykańskich linii lotniczych lata nad Rosją, a loty do Indii spowalniają non-stop po zamknięciu lotnictwa Covid-19.
Tymczasem sieci British Airways i Virgin Atlantic Asia nie zostały w dużej mierze przywrócone po zawieszeniu z powodu pandemii Covid-19. Stosunkowo zamknięte granice Japonii, Chin i innych krajów dla międzynarodowych przylotów ze względów zdrowia publicznego oznaczają, że usługi pasażerskie brytyjskich linii lotniczych pozostają ograniczone.
Przeczytaj więcej o tym, jak rosyjska inwazja na Ukrainę wpłynęła na ruch lotniczy na całym świecie tutaj.
Al Goodman, Paula Newton, Martin Guilando, Hada Messia i Chris Liakos z CNN przyczynili się do powstania tego raportu.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce