Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Amazon promuje eksport polskich MŚP

Amazon promuje eksport polskich MŚP

Ponieważ transgraniczny handel elektroniczny nadal rozwija się w Europie, wartość 179,4 mld euro w 2022 r, coraz więcej partnerów handlowych zdaje sobie sprawę z potencjału jednolitego rynku UE i internetowych platform handlowych w zakresie rozwijania swojej działalności. Dane Amazon pokazują, że do 2022 r. ponad 275 000 europejskich małych i średnich przedsiębiorców sprzedawało już za pośrednictwem sklepów Amazon, z czego nawet 40% eksportowało swoje produkty do Europy.

Wartość sprzedaży eksportowej jest możliwa między innymi dzięki inwestycjom Amazon poświęconym wzmacnianiu możliwości cyfrowych i eksportowych przedsiębiorców w całej Europie poprzez inwestycje w technologię, infrastrukturę i narzędzia sprzedażowe. W 2022 roku firma przeznaczyła 8 miliardów euro.

Naszą rolą jest ułatwianie międzynarodowej ekspansji przedsiębiorcom bez konieczności dużych inwestycji. Naszym celem jest umożliwienie MŚP swobodnego korzystania z zalet jednolitego rynku UE. Sprzedawcy zewnętrzni, z których wielu to małe i średnie firmy, odpowiadają za około 60% całej sprzedaży Amazon. Rozumiemy, że oprócz otwartych granic potrzebują narzędzi, doświadczenia i wiedzy na temat transgranicznego handlu elektronicznego, aby rozpocząć eksport. Dlatego dzielimy się naszym doświadczeniem, z którego skorzystało już 275 000 przedsiębiorców, umożliwiając im sprzedaż swoich produktów na dziewięciu europejskich rynkach na Amazonie i dotarcie do milionów klientów.

Polskie firmy również liczą na to, że będą coraz odważniej podchodzić do zagranicznych klientów. Już ponad 75% polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazon zdecydowało się na eksport do innych części UE. Najpopularniejszymi kierunkami były Niemcy, Francja, Włochy, Austria i Hiszpania, a najpopularniejszymi kategoriami produktów były: dom, uroda, odzież, kuchnia, AGD i sport. W 2022 roku obroty eksportowe wyniosły 4,4 mld zł, czyli o 15% więcej niż w 2021 roku.

Do tej pory ponad 600 polskich MŚP przekroczyło próg 1 mln zł sprzedaży na Amazonie, w tym ponad 40 po raz pierwszy w 2022 roku. Ponadto łącznie próg 100 000 zł przekroczyło już 1700 przedsiębiorców, w tym ponad 200 udało się to po raz pierwszy w zeszłym roku. Tylko w 2022 roku polskie MŚP sprzedały na Amazonie ponad 25 mln produktów (średnio 50 pozycji na minutę).

Eksport niebieski MŚP na Amazon_en.png

Umożliwienie dostępu do wiedzy i zasobów

W 2020 roku wystartował Amazon Amazon Small Business Accelerator (ASBA), który jest bezpłatnym programem edukacyjnym online w Europie. Program zapewnia uczestnikom, w zależności od lokalizacji, dostęp do szkoleń online, porad ekspertów oraz wydarzeń branżowych. W oparciu o tę inicjatywę, Europejski Akcelerator Ekspansji (EOG) w kwietniu 2023 r., aby wesprzeć sprzedawców i ułatwić rozwój we wszystkich dziewięciu sklepach Amazon w Europie, w tym ośmiu w UE i Wielkiej Brytanii. Inicjatywa ta daje klientom dostęp do milionów produktów.

To nie jedyny projekt ułatwiający międzynarodową ekspansję polskich przedsiębiorców. W czerwcu 2023 roku zadebiutował przez granicepierwszy w Polsce portal edukacyjny zajmujący się kompleksowo problematyką sprzedaży eksportowej w Internecie, który Krajowa Izba Gospodarcza współtworzy z Amazonem.

„Teoretycznie sprzedaż w Europie nie ma granic, ale wiemy, że w praktyce przedsiębiorcy napotykają na różne bariery, takie jak wyzwania językowe, administracyjne i prawne. Chcemy udowodnić, że transgraniczny e-commerce nie musi być trudny. Poprzez kanałów internetowych, Sprzedaż zagraniczna może rozwijać się łatwo i szybko, zwłaszcza w połączeniu z dostępem do specjalistycznej bazy wiedzy” – stwierdziła Karolina Obeljevic, Członek Zarządu Krajowej Izby Gospodarczej.

„Widzimy, że wiedza i dostęp do odpowiednich narzędzi są głównymi zachętami dla przedsiębiorców do podjęcia sprzedaży międzynarodowej, dlatego wspieramy rozwój e-commerce poprzez Europejski Program Ekspansji i dzielimy się naszymi doświadczeniami, co widać m.in. jak Cross-border.pl, która daje przedsiębiorcom siłę. Docelowo jest to korzystne dla klientów, którzy mają dostęp do ponad 400 milionów produktów na Amazon.pl” – dodaje Aleksandra Boreca, Head of Marketplace, Amazon.pl, podkreślając priorytetowe traktowanie edukacji przedsiębiorców.

Eksport polskich MŚP na Amazon_enn.png

Transgraniczny e-commerce w języku polskim

Przedsiębiorcy, którzy już sprzedają na Amazonie, przyznają, że ekspansja rynkowa była kluczowym aspektem ich planów biznesowych. „Chęć przekraczania granic była głównym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na sprzedaż na Amazon w 2018 roku. Dziś sprzedajemy nasze produkty w 10 krajach Europy i rozważamy powrót do sprzedaży w Japonii i Stanach Zjednoczonych po przerwie spowodowanej pandemią”- wyjaśnia Camille Luberecki, właściciel marki Bakshi Luberecki podkreśla ich wykładniczy wzrost mówiąc: „W 2022 roku sprzedaliśmy na Amazonie 16 000 produktów, co stanowi wzrost o 200% w stosunku do poprzedniego roku. Nieustannie analizujemy potencjalne rynki i testujemy nowe produkty, aby uzupełnić naszą obecną kategorię. Możemy sobie na to pozwolić dzięki stabilnemu modelowi biznesowemu największego rynku na świecie.”

Sprzedawcy na Amazon mają swobodę wyboru spośród różnych modeli współpracy. Mogą samodzielnie zarządzać zamówieniami lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji Amazon, korzystając z programu Fulfillment by Amazon (FBA). FBA oferuje usługi takie jak magazynowanie, odbiór, pakowanie, dostawa, obsługa klienta i przetwarzanie zwrotów. Z tej możliwości skorzystało już ponad 40% polskich MŚP.

„Nasza firma nie osiągnęłaby takiego poziomu wzrostu bez narzędzi, które otrzymujemy dzięki sprzedaży na Amazon. Dzięki tej współpracy nasze skarpetki są już dostępne w ponad 80 krajach. Otrzymujemy kompleksowe wsparcie, w tym narzędzia reklamowe, logistyczne i sprzedażowe. Dzięki usługom takim jak Fulfillment With Amazon, mój zespół i ja mamy więcej czasu, aby skupić się na rozwoju biznesu, takim jak konceptualizacja nowych produktów i budowanie naszej marki. Podsumowując, usługi Amazon są naprawdę kompleksowe” – mówi Cibrian Eyo, właściciel Rainbow Socks.

Dzięki silnej obecności w Unii Europejskiej Amazon zatrudnia bezpośrednio ponad 250 000 osób i współpracuje z przedsiębiorcami na całym świecie, dając im dostęp do ogromnej bazy klientów liczącej setki milionów klientów. Aby zapewnić ciągłe korzyści dla klientów, Amazon utrzymuje zespoły programistów w różnych ośrodkach, koncentrując się na najnowocześniejszych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja, boty i uczenie maszynowe.