Jednak rosnący wpływ i znaczenie TikToka wśród dzieci i nastolatków wzbudziło zaniepokojenie w niektórych kręgach.
Aktywiści, naukowcy i politycy niepokoją się tym, co aplikacja wideo może zrobić z młodymi ludźmi, zwłaszcza że jej duży zasięg utrudnia monitorowanie tego, co oglądają.
Niektórzy aktywiści, szkoły i badacze uważają, że TikTok i aplikacje do krótkich filmów narażają dzieci na „królicze nory”, które mogą przyciągnąć je do treści ekstremistycznych, ekstremistycznych lub demoralizujących.
Co ważniejsze, istnieją obawy dotyczące wpływu spożywania tak dużych ilości krótkich treści na nasz mózg.
TikTok ma „prawdopodobnie najbardziej imponujący algorytm” – mówi Andy Burrows z grupy zajmującej się bezpieczeństwem w Internecie The Molly Rose Foundation. [of] Dowolna platforma technologiczna”, ale w tym przypadku „ryzyko jest równie wysokie”.
W rezultacie TikTok, będący ostatecznie własnością giganta technologicznego Bytedance z Pekinu, jest poddawany intensywnej analizie.
W zeszłym roku została ukarana grzywną w wysokości 12,7 mln funtów za rzekome nieuniemożliwienie uniemożliwienia 1,4 mln dzieci poniżej 13 roku życia dostępu do aplikacji w Wielkiej Brytanii w latach 2018–2020.
TikTok zakwestionował konta i odwołał się od kary. Twierdzi, że podejmuje „intensywne wysiłki”, aby usuwać konta użytkowników poniżej 13 roku życia i co miesiąc blokuje 6 milionów kont nieletnich na całym świecie.
W Stanach Zjednoczonych TikTok stoi w obliczu zakazu w kilku stanach, który kwestionuje. Urzędnikom rządowym zakazano korzystania z TikTok ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa, że dane z Chin mogą zostać naruszone, chociaż TikTok zawsze zaprzeczał jakimkolwiek powiązaniom z państwem chińskim.
Rzecznik TikTok powiedział: „Dzięki TikTok ludzie znajdują rozrywkę i nawiązują kontakt z przyjaciółmi, a niezależne badania pokazują, jak TikTok wzbudza pasję do czytania wśród brytyjskich nastolatków.
„Ponad 40 000 osób współpracuje z technologią, aby zapewnić bezpieczeństwo TikTok; „Proaktywnie usuwamy dziewięć z dziesięciu filmów, które naruszają nasze zasady, a większość z nich nie uzyskuje ani jednego wyświetlenia”.
mediach typu „fast food”.
Już po kilku minutach atrakcyjność TikToka stała się jasna. Dla tych, którzy nie znają, główne centrum aplikacji – strona „Dla Ciebie” – to niekończący się strumień filmów wybranych algorytmicznie specjalnie dla Ciebie.
Otwórz aplikację, a może zostać przywitany klip wideo przedstawiający dziewczynę tańczącą w swoim pokoju w rytm muzyki dubbingowanej na klipie; Przesuń w górę, a może pojawi się szef kuchni pokazujący swoje przepisy; Cofnij się, nastolatka próbuje się ubrać lub skompletować strój; Pstryknij ponownie, pies robi coś zabawnego; Przesuń ponownie – i tak dalej.
TikTok w dużym stopniu opiera się na swoim silniku rekomendacji, aby wyświetlać filmy tworzone przez użytkowników i publikowane w aplikacji. Aplikacja monitoruje, które filmy oglądasz dłużej, dzięki czemu możesz wyświetlać więcej klipów w oparciu o to, co lubisz. W rezultacie udoskonalono „nieskończone przewijanie”, które inne aplikacje próbowały naśladować.
Jej krótkie klipy — pierwotnie trwające 15 sekund — zachęcają do ciągłego przewijania. Obecnie oferuje filmy o długości do 10 minut, a także zakupy i treści na żywo.
TikTok jest świadomy swojej atrakcyjności. „Nasz algorytm i krótsze formaty wideo tworzą ciągłe cykle zaangażowania” – stwierdza dokument marketingowy firmy. W dokumencie dodaje się, że użytkownicy wchodzą w interakcję z aplikacją, klikając, przesuwając, lajkując itp. 10 razy na minutę – czyli prawie dwukrotnie więcej niż w przypadku konkurencyjnych aplikacji.
Właściciel firmy Bytedance pierwotnie uruchomił aplikację „Douyin”, prekursorkę TikTok, w Chinach, zanim rozszerzył swoją działalność za granicę. TikTok, który wystartował w 2017 roku, stał się własną międzynarodową marką i obecnie działa niezależnie.
Do 2021 roku liczba pobrań osiągnęła 1 miliard, rosnąc znacznie szybciej niż starsi konkurenci, tacy jak Facebook czy Instagram.
Sukces ten w dużej mierze można przypisać jego niezaprzeczalnej determinacji. Strona docelowa aplikacji natychmiast wyświetli film, który naszym zdaniem Ci się spodoba. Nawigacja nie jest zbyt potrzebna, a funkcje takie jak przesyłanie wiadomości są drugorzędne w stosunku do przesyłania strumieniowego wideo.
„TikTok to niewielka aplikacja” – mówi Amanda Lenhart z skupionej na technologii grupy kampanii Common Sense Media. – On wie, czego chcesz.
Jednak podobnie jak w przypadku niezdrowych przekąsek istnieje obawa, że TikTok stanie się medialnym śmieciowym jedzeniem. Niektórzy badacze twierdzą, że nadmierne oglądanie krótkich filmów prowadzi do „niepożądanych zachowań przypominających uzależnienie”.
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro