SK Nexilis, południowokoreański producent folii miedzianej stosowanej w akumulatorach samochodów elektrycznych, rozpoczął budowę wartej 3 miliardy złotych (627 milionów euro) fabryki w Stalowej Woli w południowo-wschodniej Polsce. Nowy zakład docelowo zatrudni 500 osób.
„Decyzja o ulokowaniu naszego europejskiego centrum w Stalowej Woli była oczywista i racjonalna” – powiedział Wonseol Park, dyrektor generalny SKC Group, spółki macierzystej Nexilis. Oraz obietnicę dalszego rozwoju kluczowej infrastruktury.
Nexilis chce, aby do połowy 2024 r. uruchomiona została fabryka blach miedzianych, zlokalizowana w utworzonej w ubiegłym roku specjalnej strefie inwestycyjnej. IBSnews podaje, że szacowana wielkość produkcji wynosi około 137 ton dziennie i 50 000 ton rocznie.
#WobiektywieMAPA
Zastępca Prezesa Rady Ministrów @Sacin Jacek podczas serwisowania w koronowaniu kamienia węgielnego pod węgielną fabrykę folii do samochodów elektrycznych w #Stalowowola 🇵🇱🇰🇷 pic.twitter.com/i4nqynH9Zs— Mandristo Aktivov Banstovitch (@MAPGOVPL) 7 lipca 2022
Podczas gdy w budowę elektrowni zostaną zainwestowane 3 miliardy złotych, polskie Ministerstwo Aktywów Państwowych twierdzi, że pełna skala inwestycji ma docelowo osiągnąć 10 miliardów złotych i pomoże Polsce stać się częścią łańcucha dostaw w zakresie rozwoju elektromobilności.
– Stawiamy na technologie, które pozwolą nam korzystać z nowych źródeł energii – powiedział podczas ceremonii zaprzysiężenia minister aktywów państwowych Jacek Sasin. „Ta inwestycja wpisuje się w globalny trend”.
Chociaż penetracja pojazdów elektrycznych (EV) w Polsce wynosi mniej niż 3%, oczekuje się, że rynek wzrośnie wykładniczo, według firmy ratingowej Fitch Solutions. Już w 2021 roku sprzedaż EV w Polsce wzrośnie o 108,2% rok do roku, osiągając 16 449 sztuk.
Największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii powstanie w Polsce
Polska konsoliduje również swoją rolę „głównego centrum produkcyjnego do produkcji akumulatorów EV i EV”, wskazując na takie inwestycje, jak szwedzka fabryka akumulatorów Northvolt w Gdańsku i południowokoreańska fabryka separacji akumulatorów litowo-jonowych SKIET na Śląsku.
Niemiecki Volkswagen ogłosił w zeszłym roku, że jest w Polsce na planowany na 2027 rok zakład produkujący ogniwa akumulatorowe.
Polski rząd zapowiedział jednak sprzeciw wobec unijnego planu zakazu sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych do 2035 r. i usiłuje stworzyć koalicję państw przeciwko niemu, argumentując, że nie ma wystarczającej infrastruktury dla samochodów elektrycznych. W Unii Europejskiej i Polsce
Polska zabiega o koalicję przeciwko unijnemu zakazowi samochodów z silnikami benzynowymi i diesla
Główne zdjęcie kredytowe: Sarkastyczne media / piksele
Alicja Ptak jest starszym redaktorem i dziennikarzem multimedialnym w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
10 spraw urzędowych, które załatwisz online z Profilem Zaufanym
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher