Zapewne mieliście okazję spotkać się z egzotycznie brzmiącymi pojęciami AML i KYC, które obowiązują zarówno w handlu internetowym, jak i w świadczeniu usług online. Jeżeli nie macie pojęcia, czego dotyczą, skorzystajcie z naszej wiedzy i przekonajcie się, co trzeba wiedzieć o weryfikacji klienta i płatności za pomocą procedur AML i KYC.
KYC: Poznaj Swojego Klienta
Firmy działające w sieci, a szczególnie zajmujące się obrotem pieniężnym, muszą dochować staranności, aby potwierdzić tożsamość klienta. Zapewnia to, że dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie nie otrzymają osoby niepowołane. Do kontroli tożsamości wymaga się przedstawienia dokumentów. Jeśli więc zakładasz konto w banku przez Internet i wymagana jest do tego wideo rozmowa z konsultantem oraz przedstawienie dokumentów, jest to już podstawowa forma realizacji procedur KYC. Obecnie jednak to oprogramowanie odbywa coraz większą rolę w tym procesie, automatycznie analizując dokumenty tożsamości i eliminując błędy człowieka. Dopiero gdy pojawiają się wątpliwości, angażowani są pracownicy, którzy oceniają wiarygodność klienta.
AML: Przeciwdziałanie Praniu Brudnych Pieniędzy
Z języka angielskiego oznacza to Anti Money Laundering, czyli przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy. Te procedury zostały stworzone przez organizacje takie jak amerykański Financial Crimes Enforcement Network, czy kanadyjski Fintrac. Natomiast na terenie Unii Europejskiej, a więc i w Polsce stosowane są przepisy dyrektywy AMLD IV, wdrożonej w 2015 roku. Ich zadaniem jest nadzór nad przepływami pieniężnymi, aby zapobiegać praniu pieniędzy pochodzących z przestępstw i by nie dopuszczać do finansowania terroryzmu. Te procedury wymagają od podmiotów przyjmujących pieniądze w Internecie sprawdzenia ich pochodzenia, oczywiście w ramach prawa. Przykładem może być posługiwanie się kartą płatniczą w sklepie stacjonarnym. Jeżeli karta, której używasz, nie została wystawiona na twoje nazwisko, kasjer ma prawo odmówić ci sprzedaży. Jeszcze bardziej złożone przepisy dotyczą działalności w sieci.
Kto musi stosować procedury AML i KYC?
Lista podmiotów, które muszą wdrożyć te procedury i je stosować, jest bardzo długa. Obejmuje ona właściwie wszystkie przedsiębiorstwa przyjmujące środki finansowe w sieci. Choć w przypadku sklepów internetowych, ich stosowanie nie jest szczególnie restrykcyjne, ponieważ firmy e-commerce nie muszą weryfikować tożsamości klienta, to zupełnie inaczej jest w przypadku banków czy kasyn internetowych. Firmy zajmujące się hazardem w sieci są szczególnym przypadkiem, ponieważ zajmują się obrotem pieniężnym, przyjmując depozyty graczy i wypłacając wygrane. Naraża je to na możliwość wykorzystania przez nieuczciwych graczy, którzy będą wykorzystywali je do prania brudnych pieniędzy.
Dlatego duże kasyna, takie jak kasyno Unibet, muszą stosować procedury KYC. Odbywa się to poprzez weryfikację klienta po jego rejestracji, a przed pierwszą wypłatą. Gracz jest więc najczęściej zobowiązany do przedstawienia dokumentów weryfikacyjnych, takich jak skan dowodu osobistego, albo potwierdzenie adresu zamieszkania, na przykład w formie rachunku za energię. Dodajmy, że procedury te są uproszczone i w praktyce nie zajmują wiele czasu. Konto w kasynie internetowym można więc zweryfikować dosłownie w kilka minut.
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories