Ambasadorowie krajów bałtyckich wyrazili swoje niezadowolenie polskim władzom w związku z blokadą transportu ładunków przez polskich kierowców ciężarówek na granicy polsko-ukraińskiej, co może osłabić zdolność Ukrainy do kontynuowania wojny z Rosją, podają estońskie media ERR. zgłoszone 5 grudnia.
Estońskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych potwierdziło, że kwestia ta była wielokrotnie omawiana w stosunkach z Polską. „W polskim Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie/odmowa spotkania trzech ambasadorów krajów bałtyckich” – powiedziała rzeczniczka estońskiego MSZ Britta Gigas w odpowiedzi na dochodzenie ERR w sprawie stanowiska Estonii w sprawie blokady granicy.
Pomoc wojskowa dla Ukrainy utkniętej w związku z blokadą granicy z Polską
W dyplomacji démarche odnosi się do apelu jednego rządu do drugiego, często zawierającego zalecenia dotyczące konkretnych działań. „Szanujemy prawo kierowców ciężarówek do protestu. Jednak doprowadziło to niestety do skomplikowanej sytuacji, która stwarza problemy dla innych przewoźników i dodatkowe trudności dla ukraińskiej gospodarki. „Podnosimy tę kwestię z Polską i mamy nadzieję, że wkrótce znajdziemy rozwiązanie we współpracy Polski, Ukrainy i Komisji Europejskiej” – dodał Gigas. Wskazał na ciągłe wysiłki Estonii na rzecz porozumienia z nowym polskim rządem.
Gigas zauważył: „Minister spraw zagranicznych Estonii Markus Sagna rozmawiał z byłym ministrem spraw zagranicznych Polski Johannesem Rau. Wkrótce planowana jest także wizyta nowego ministra spraw zagranicznych Polski w Tallinie, gdzie z pewnością zostanie poruszona ta kwestia.
Przedstawiciel estońskiego MSZ potwierdził, że 4 grudnia o blokadzie granicy z Ukrainą rozmawiano także podczas spotkania Sagny z ministrem spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii Davidem Cameronem.
- 31 października podczas masowego protestu polskich kierowców ciężarówek grożono zamknięciem od 3 listopada wszystkich przejść granicznych między Polską a Ukrainą, co zapoczątkowało kryzys blokady granicy.
- 6 listopada kilkudziesięciu polskich kierowców ciężarówek zablokowało trzy przejścia graniczne z Ukrainą, rozbudowując je do czwartego. Polscy protestujący domagali się cofnięcia zezwoleń dla ukraińskich przewoźników, zaostrzenia unijnych wymogów transportowych, zakazu rejestracji firm spoza UE, dostępu wykwalifikowanych kierowców do ukraińskiego systemu Shlyak, wydzielenia kolejek granicznych dla samochodów unijnych w eCherha i wydzielenia pasów dla pustych pojazdów.
- 14 listopada rozmowy między Ukrainą a Polską na granicy obu krajów nie zakończyły strajku, a cztery dni później prawie 3000 ciężarówek zablokowało granicę polsko-ukraińską.
- Organizatorzy strajku polskich ciężarówek na granicy ukraińskiej byli blisko związani z Rosją i wspierali okupację Krymu przez Rosję.
- Konflikt pochłonął pierwszą ofiarę 22 listopada, kiedy 56-letni ukraiński kierowca ciężarówki zmarł, czekając na przekroczenie granicy z Ukrainą.
- 27 listopada Polska przedstawiła Ukrainie żądania przewoźników: egzekwowanie zezwoleń na prowadzenie działalności przez ukraińskie firmy z wyjątkiem przewozu towarów humanitarnych/wojskowych oraz zawieszenie i weryfikację licencji dla firm otwartych po wybuchu wojny na Ukrainie.
- 2 grudnia to samo zgłoszone Przez Paweł Krawczuk Przedstawiciele organizacji pozarządowej „Europa bez barier” polscy protestujący nie zgodzili się na przejazd ciężarówki z promem na Ukrainę. Jeśli oblężenie trwało, zmuszeni byli udać się na koniec szeregu i tam poczekać.
Czytaj więcej:
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
10 spraw urzędowych, które załatwisz online z Profilem Zaufanym
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher