Z oczywistych względów niewiele tras długodystansowych zostało uruchomionych w tej chwili. Wyjątkiem są Polskie Linie Lotnicze LOT z Krakowa do Nowego Jorku JFK, które wystartowało ponownie po 13-letniej nieobecności. Jest to jedna z dziewięciu linii przewoźników amerykańskich w tym roku, które omówimy w tym artykule.
Kursuje raz w tygodniu do końca września, a harmonogram jest następujący:
- LO19: Kraków-JFK, odlot o 13:00 w sobotę i przylot tego samego dnia o 15:40
- LO20: Lotnisko JFK-Kraków, odlot o 18:15 w czwartki i przylot następnego dnia o 08:55
Pierwszy lot do JFK rozpoczął 26 czerwca od Boeinga 787-8 zarejestrowanego SP-LRG. Romeo Golf dostarczony do LOT-u w czerwcu 2017 r., ch-aviation.com Nawiązuje i dysponuje 252 miejscami: 213 w klasie ekonomicznej, 21 w ekonomicznej premium i 18 w biznesie. Szeroka flota LOT-u składa się obecnie tylko z B787, zarówno -8, jak i większych i cięższych -9.
Ale zaczęło się z JFK 2 dni temu
Polskie operacje LOT-u w Stanach Zjednoczonych znane są z planowania ciekawych samolotów. Na kilka dni przed rozpoczęciem trasy z Krakowa Romeo Golf obsługiwał Warszawa-JFK-Kraków-Chicago-Kraków-JFK-Warszawa. Z tego powodu był to pierwszy lot z JFK był w Krakowie 24 czerwca.
Ostatni raz LOT służył w Krakowie na JFK w Nowym Jorku w 2008 roku, kiedy pracował od czerwca do września. Być może zaskakująco, w tym samym czasie oferowana była również usługa Kraków-Newark, potwierdzają dane Cirium, a tor zakończył się dwa lata później.
Dlaczego Kraków Nowy Jork?
Od października 2010 r. rynek nie ma serwisu non-stop. Jest jednak bardzo poszukiwany, przede wszystkim ze strony Polonii odwiedzającej przyjaciół i krewnych (VFR) oraz szerzej w turystyce.
W 2019 r. ponad 55 000 pasażerów z punktu do punktu podróżowało między tymi dwoma miastami, zgodnie z danymi rezerwacji z OAG Traffic Analyzer. Większość z nich przeleciała ukośnie przez Warszawę lub z Lufthansą nad Frankfurtem. Kraków był siódmym co do wielkości rynkiem Nowego Jorku w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim co do wielkości nieobsługiwanym rynkiem po Tiranie w Albanii.
Bądź na bieżąco: Udział Do codziennych i cotygodniowych podsumowań wiadomości lotniczych.
Ceny odzwierciedlają popyt VFRFR
Oczywiście ceny nie były szczególnie wysokie, co często jest problemem na ciężkich rynkach VFR. Średnia cena biletu w jedną stronę z Krakowa do Nowego Jorku wynosiła około 336 dolarów bez podatków i dopłat paliwowych, jak pokazują dane rezerwacyjne. Dla porównania ceny w Pradze były o około 20% wyższe, a odległość krótsza o około 5%. W 2019 roku Delta obsługiwała JFK z Pragi, a United połączyło czeską stolicę z Newark.
Dziewięć dróg do USA w tym roku
LOT ma w tym roku dziewięć tras do USA, które przedstawiono poniżej w kolejności całkowitej liczby miejsc. Jest ich osiem z Polski i jeden z Budapesztu, stolicy Węgier. LOT wystartował w Los Angeles w 2017 roku i Miami dwa lata później. Mimo 6016 mil dystansu między Warszawą a Los Angeles daleko mu do najdłuższych tras na świecie.
- Warszawa do Chicago; 10 tygodni w połowie sierpnia
- Warszawa- JFK; dziewięć tygodniowo
- Warszawa Newark trzy razy w tygodniu
- Warszawa i Los Angeles dwa razy w tygodniu
- Warszawa i Miami dwa razy w tygodniu
- Kraków Chicago dwa razy w tygodniu
- Budapeszt- JFK; Brak tam, gdzie droga wznawia się w listopadzie
- Rzeszów-Newark; raz w tygodniu
- Kraków- JFK; raz w tygodniu
Budapest-JFK wystartował w 2018 roku i jest obecnie planowany na trzy tygodnie od 1 listopada z B787-8. LOT wypełnił lukę po tym, jak Malév zrezygnował z toru w 2008 roku, a następnie Delta i American w 2011 roku.
Przebyłeś długie dystanse? Daj nam znać w komentarzach.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Najważniejsze Wyzwania i Trendy Gospodarcze 2025: Co Czeka Polską Ekonomię?
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex