Chińska firma Sanhua Automobile Company zamierza wybudować w Polsce fabrykę produkującą komponenty do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zainwestuje w fabrykę, która ma zatrudnić 350 osób od 160 do 208 mln zł.
Obiekt zlokalizowany jest w Tychach na południu Polski, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) w śląskim regionie przemysłowym.
„To kolejny krok w kierunku wzmocnienia gospodarki regionu i stworzenia nowych, cennych miejsc pracy” – powiedział Janusz Michalek, prezes KSSE, do której należy już ponad 540 firm, w tym Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Dodał: „Jestem przekonany, że ta inwestycja zwiększy innowacyjność i międzynarodową konkurencyjność naszego regionu gospodarczego”.
Nowaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Zarobił 160 milionów złotych. Liczba dostaw energii elektrycznej może osiągnąć 350 przypadków. Decyzja o decyzji spółki Firma Sanhua Automotive Poland Sp. z oo prawny Prezes #KSSE lekarz @Michalek Janusz. pic.twitter.com/DAyEZadXtO
— KSSE SA (@KatowickaSSE) 30 listopada 2023 r
Fabryka będzie produkować komponenty do systemów zarządzania temperaturą dla pojazdów zasilanych nowymi źródłami energii, zwłaszcza samochodów elektrycznych i hybrydowych. Wśród stworzonych części znajdą się agregaty chłodnicze, wymienniki ciepła, zawory i pompy ciepła.
Obiekt będzie zajmował powierzchnię ponad 13 000 metrów kwadratowych (140 000 stóp kwadratowych). W początkowej fazie projektu zatrudnienie znajdzie do 100 osób, a do 2025 roku planuje się, że liczba ta osiągnie 350.
Sanhua Automotive jest częścią Sanhua Holding Group, światowego producenta komponentów grzewczych i chłodniczych. Od 2006 roku firma produkuje już w Tychach komponenty do sprzętu AGD, a w 2019 roku rozpoczęła tam również produkcję komponentów plastikowych dla przemysłu motoryzacyjnego.
Volkswagen wybrał Polskę na lokalizację nowej fabryki o wartości 1,7 miliarda euro, która będzie produkować materiały do akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Polski rząd z radością przyjął tę inwestycję, przyznając na projekt dotacje w wysokości 350 mln euro https://t.co/xh0LuzHOyq
– Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 10 października 2023 r
W ostatnich latach w Polsce doszło do szeregu inwestycji związanych z branżą pojazdów elektrycznych. W październiku Volkswagen ogłosił, że wybuduje w Nysie fabrykę części do akumulatorów za 1,7 miliarda euro.
W zeszłym roku Mercedes-Benz ogłosił plany zainwestowania ponad 1 miliarda euro w utworzenie w Polsce fabryki, która będzie pierwszą fabryką niemieckiego giganta samochodowego produkującą wyłącznie elektryczne ciężarówki.
Volvo otwiera w Krakowie nowe centrum technologiczne, które będzie częścią przejścia na produkcję całkowicie elektryczną. W zeszłym roku południowokoreański producent części do akumulatorów SK Nexilis rozpoczął budowę fabryki o wartości 627 mln euro w Staloa Woli.
Mercedes-Benz ogłosił plany zainwestowania ponad miliarda euro w utworzenie fabryki w Polsce, która będzie pierwszą fabryką produkującą wyłącznie elektryczne ciężarówki. https://t.co/HyQ9XdQaR8
– Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 grudnia 2022 r
Polski rząd, który w tym miesiącu ma opuścić urząd po ośmiu latach sprawowania władzy, także postawił sobie za cel stworzenie polskiej linii samochodów elektrycznych o nazwie Izera.
W zeszłym roku chińska firma Geely – do której należy m.in. Volvo i Lotus – zdecydowała się dostarczyć platformę dla samochodu. Jednak z niedawnego raportu Biura Kontroli Rządu wynika, że postęp w kierunku wodowania Izery jest opóźniony w 94%.
Kiedyś rząd zakładał także, że do 2025 r. na polskich drogach będzie 1 milion samochodów elektrycznych. Jednak postęp w realizacji tego celu – skorygowanego później do 600 000 samochodów elektrycznych i hybrydowych do 2030 r. – również jest powolny. Do końca października br. w Polsce zarejestrowano zaledwie 90 902 samochodów elektrycznych.
Postęp w rządowych planach stworzenia polskiego samochodu elektrycznego to zaledwie 4% tego, co miało być, mimo znacznych inwestycji – ocenia państwowy audytor.
Pomimo celu, jakim jest rozpoczęcie produkcji samochodów w 2023 roku, teren fabryki nie został jeszcze zabezpieczonyhttps://t.co/Xho1IylvBh
– Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 21 września 2023 r
Notatki z Polski są zarządzane przez niewielki zespół redakcyjny i publikowane przez niezależną organizację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Alicia Ptak jest starszą redaktorką Notes z Polski i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla Reutersa.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Najważniejsze Wyzwania i Trendy Gospodarcze 2025: Co Czeka Polską Ekonomię?
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex