Po długim opóźnieniu borykający się z trudnościami serwis transmisji strumieniowej Viaplay opublikował wyniki za trzeci kwartał, ujawniając, że dochód operacyjny za ten kwartał spadł o -321 mln SEK (28,1 mln euro). Inne wydarzenia kwartalne obejmowały:
- Organiczna sprzedaż Grupy wzrosła o 7%, a odnotowana sprzedaż netto osiągnęła 4 536 mln SEK
- Sprzedaż organiczna Viaplay wzrosła o 17 procent, a Viaplay reprezentuje obecnie 52 procent sprzedaży netto grupy
- IAC w wysokości -253 mln SEK, głównie związane z kosztami restrukturyzacji i zwolnień
- Zaraportowany całkowity dochód operacyjny w wysokości 538 mln SEK, w tym ACI w wysokości 36 mln SEK
- Zysk netto -693 mln SEK i zysk na akcję -8,85 SEK
W obszernym oświadczeniu Jorgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny, powiedział: „Właśnie ogłosiliśmy kompleksową propozycję dokapitalizowania Grupy, aby sprostać stojącym przed nami wyzwaniom finansowym i zapewnić przyszły rozwój Grupy. Jest to następstwem naszego strategicznego przeglądu całej działalności i szeroko zakrojonych rozmów z kluczowymi akcjonariuszami i naszymi dostawcami długów, a także obejmuje renegocjację naszych umów kredytowych i proponowany zastrzyk nowego kapitału do grupy.
Od czasu zaprezentowania naszej nowej strategii i planu w lipcu w raporcie za drugi kwartał wdrożyliśmy szeroki wachlarz działań mających na celu poprawę naszych wyników operacyjnych i sytuacji finansowej. Obejmowało to wprowadzenie naszego nowego, specyficznego dla kraju modelu operacyjnego, program znaczącego cięcia kosztów, który niestety doprowadził do zmniejszenia zatrudnienia o ponad 30%, a także renegocjację umów dystrybucyjnych z partnerami, aby skupić się na wartości, a nie na wolumenie . Oraz podpisywanie nowych umów biznesowych z dostawcami treści, które poprawią nasz zwrot z inwestycji. Umowy te obejmowały nowe i innowacyjne partnerstwo strategiczne z Formułą 1 w Holandii, zapewniające naszą rentowność i dodatkową wartość dodaną dla abonentów tego sportu i fanów Formuły 1.
Nasza podstawowa działalność w krajach skandynawskich, Holandii i Viaplay Select cieszy się stabilnym wolumenem abonentów Viaplay, wysokim poziomem średniego przychodu na użytkownika (ARPU), znacznie ulepszonym zestawem treści i rosnącą sprzedażą treści na platformy stron trzecich. Jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia naszych celów w zakresie przychodów i rentowności na koniec roku dla tej działalności, co rozpoczęliśmy w lipcu.
Działalność międzynarodowa niezwiązana z podstawową działalnością w krajach bałtyckich, Polsce i Wielkiej Brytanii w dalszym ciągu osiągała wyniki poniżej oczekiwań, ale była lepsza rok do roku dzięki szeregowi wdrożonych przez nas inicjatyw mających na celu oszczędności kosztów. Obecnie spodziewamy się, że w ciągu całego roku odnotujemy wyższe niż wcześniej zakładano straty z tytułu tej działalności, ze względu na szereg inicjatyw biznesowych, których nie możemy rozpocząć teraz, gdy wycofujemy się z rynków. Ścieżka do rentowności tej działalności nie jest ani jasna, ani realistyczna, dlatego właśnie osiągnęliśmy porozumienie w sprawie sprzedaży naszej działalności w Wielkiej Brytanii i pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych opuścimy rynki bałtyckie i polskie do lata 2025 r. Wyjście z tych operacji przynoszących straty wyniesie w nadchodzących latach około 2,2 miliarda koron szwedzkich. Ponadto osiągnęliśmy porozumienie w sprawie sprzedaży naszej działalności w zakresie produkcji treści Paprika Studios, pod warunkiem uzyskania zgody akcjonariuszy, co zwiększy naszą koncentrację na krajach nordyckich.
Siedmioprocentowy organiczny wzrost sprzedaży grupy w trzecim kwartale był głównie spowodowany 17-procentowym organicznym wzrostem sprzedaży w Viaplay, który obecnie stanowi 52 procent sprzedaży netto grupy. Nasz organiczny wzrost sprzedaży w krajach nordyckich wyniósł 3 procent, przy czym firma Viaplay osiągnęła organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 9 procent i stanowiła 43 procent naszej całkowitej sprzedaży netto w krajach nordyckich. Wzrost sprzedaży Viaplay odzwierciedla pozytywny rozwój średniego przychodu na użytkownika (ARPU) na prawie wszystkich rynkach. W dalszym ciągu optymalizowaliśmy naszą bazę abonentów i ustaliliśmy jasne wymagania dotyczące zwrotu z naszych inwestycji marketingowych, w związku z czym zresetowaliśmy nasz docelowy poziom liczby abonentów na koniec roku, aby odzwierciedlić bardziej stabilną ścieżkę rozwoju, gdzie naszym priorytetem jest dokładne ustalanie cen i opakowanie naszych bardzo silnych treści oferując.
W trzecim kwartale skandynawskie rynki reklamowe w dalszym ciągu znajdowały się pod presją, a nasza łączna sprzedaż reklam spadła w ujęciu organicznym o 10 procent, ponieważ wzrost sprzedaży cyfrowych usług VOD nie był w stanie zrównoważyć spadków sprzedaży linearnej telewizji i radia. Zwiększamy nasze zasoby reklam cyfrowych i spodziewamy się kontynuacji wzrostu w tym sektorze, w miarę jak kupujący coraz częściej przenoszą się na platformy cyfrowe.
5-procentowy organiczny wzrost sprzedaży w ramach naszej skandynawskiej subskrypcji liniowej i pozostałej sprzedaży odzwierciedla wzrost sprzedaży w kanale hurtowym, przychodów z sublicencji i sprzedaży stronom trzecim za pośrednictwem naszego studia. Sprzedaż hurtowa za pośrednictwem kanałów liniowych stanowi około 90 procent tej linii, a wzrost odzwierciedla wzrost cen i nowe umowy z obecnymi partnerami.
Dochody operacyjne Grupy przed ACI i IAC były, zgodnie z oczekiwaniami, niższe rok do roku, ponieważ w dalszym ciągu odnotowywaliśmy znaczne straty na rynkach międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością, a na zyski krajów nordyckich miała wpływ niższa sprzedaż reklam, inflacja kosztów treści i utrzymujący się negatywny rozwój sytuacji w kursach wymiany walut.
Kontrola jakości w tym kwartale dotyczyła przede wszystkim naszego programu praw pracowniczych, który był niezbędny do dostosowania działalności zgodnie z naszą nową strategią i planem, a także w kontekście warunków firmowych i rynkowych.
Nadal odczuwamy presję związaną z rosnącymi wcześniej poniesionymi kosztami oryginalnych treści, inflacją praw sportowych i negatywnym wpływem walut. Nasza prognoza sprzedaży na cały rok 2023 pozostaje niezmieniona, ale obecnie spodziewamy się całorocznych strat operacyjnych przed ACI i IAC w wysokości około 1–1,15 miliarda SEK, ze względu na słabe wyniki działalności międzynarodowej niezwiązanej z podstawową działalnością. Nasze oczekiwania dotyczące sprzedaży i rentowności naszej podstawowej działalności w 2024 roku pozostają niezmienione, podobnie jak nasze oczekiwania dotyczące stopniowego wzrostu marż w kolejnych latach w kierunku długoterminowego celu, jakim są dwucyfrowe marże EBITDA.
Rozumiemy obecny stan i przyszły potencjał naszej działalności, produktów i ludzi. Wspaniale jest widzieć energię, entuzjazm i przygodę naszego zespołu, szczególnie w tych trudnych czasach. Mamy wiele do wspólnego osiągnięcia, a proponowane dokapitalizowanie biznesu jest niezbędnym elementem zmiany pozycji Grupy na bardziej zrównoważoną przyszłość, ponieważ nasza uwaga i zasoby skupiają się na tych rynkach, na których możemy konkurować w dłuższej perspektywie i gdzie nasze produkty są trafne, popularne i generujące rozsądne zyski.
Na początku tygodnia Premier Sports ogłosił, że odkupi swój biznes od Viaplay.
Bank inwestycyjny Jefferies odpowiedział na ustalenia.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex