Rodziny osób, które zginęły w dwóch wypadkach, zakwestionowały ugodę, którą Boeing zawarł w 2021 roku, co dałoby mu immunitet.
W czwartek amerykański sędzia nakazał Boeingowi stanąć przed sądem w dniu 26 stycznia w związku z oskarżeniem karnym z 2021 r. Po tym, jak rodziny osób zabitych w dwóch wypadkach sprzeciwiły się ugodzie z 2021 r.
Boeingowi przyznano zwolnienie z odpowiedzialności karnej w ramach umowy o odroczeniu ścigania o wartości 2,5 miliarda dolarów, którą Departament Sprawiedliwości uruchomił w styczniu 2021 r. w związku z oskarżeniem o spisek 737 Max związanym z wadliwym projektem samolotu.
Rodziny argumentowały, że Departament Sprawiedliwości „kłamał i naruszył ich prawa w tajnym procesie” i zwróciły się do sędziego okręgowego USA Reeda O’Connora o uchylenie immunitetu Boeinga przed ściganiem karnym.
O’Connor z północnego dystryktu Teksasu w Fort Worth orzekł w październiku 2022 r., Że osoby zabite w katastrofach dwóch samolotów Boeing 737 MAX są prawnie liczone jako „ofiary przestępstwa”, a członkowie jego rodziny namawiali go, by poprosił Boeinga o postawienie przed sądem za przestępstwo. Wysyłka.
Boeing i Departament Sprawiedliwości odmówiły komentarza.
O’Connor polecił, aby wszyscy prawowici przedstawiciele osób zidentyfikowanych jako „ofiary przestępstwa”, których zamierzali być przesłuchani w postępowaniu, złożyli zawiadomienie i aby „odpowiednia osoba pojawiła się na rozprawie w imieniu” Boeinga.
Katastrofy w 2018 i 2019 roku w Indonezji i Etiopii, które kosztowały Boeinga ponad 20 miliardów dolarów, spowodowały wyłączenie najlepiej sprzedającego się odrzutowca na 20 miesięcy i skłoniły Kongres USA do przyjęcia przepisów dotyczących remontu certyfikacji samolotów.
Zarówno Boeing, jak i Departament Sprawiedliwości sprzeciwiają się wznowieniu umowy o odroczeniu ścigania, która obejmowała 500 milionów dolarów odszkodowania dla ofiar, 243,6 miliona dolarów grzywny i 1,7 miliarda dolarów odszkodowania dla linii lotniczych.
Departament Sprawiedliwości stwierdził w 2021 r., Że „wprowadzające w błąd oświadczenia, półprawdy i przeoczenia wysyłane do (Federalnej Administracji Lotnictwa) przez pracowników Boeinga utrudniały rządowi zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym samolotem”.
W pozwie sądowym z listopada 2022 r. Departament Sprawiedliwości stwierdził, że nie sprzeciwia się postawieniu Boeinga w stan oskarżenia, ale sprzeciwia się unieważnieniu umowy, twierdząc, że „nałoży to poważne trudności na strony i wiele ofiar, które otrzymały odszkodowanie”.
Boeing powiedział w listopadzie, że sprzeciwia się wszelkim próbom wznowienia umowy, nazywając ją „bezprecedensową, niepraktyczną i niesprawiedliwą” i zauważając, że przestrzega umowy od prawie dwóch lat.
We wrześniu 2022 roku Boeing zgodził się zapłacić 200 milionów dolarów na uregulowanie opłat cywilnych nałożonych przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, które wprowadziły inwestorów w błąd co do MAX.
Polskie narodowe linie lotnicze w październiku zwróciły się do O’Connor o uznanie się za ofiarę przestępstwa w sprawie karnej MAX, co może sprawić, że linia lotnicza będzie uprawniona do znacznego odszkodowania.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Sztuczna inteligencja w gospodarce: szansa, wyzwanie i… as w rękawie branży hazardowej
Najważniejsze Wyzwania i Trendy Gospodarcze 2025: Co Czeka Polską Ekonomię?
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut